EPN-V2

SFF4120 Kvalitative forskningsmetoder og -design Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative research methods and designs
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid
Masterprogram i sosialfag
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Kompetanse tilsvarende bestått 1. studieår eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten skal

  • kunne analysere kulturelle kontekster i designteoretisk og - historisk sammenheng i et globalt perspektiv
  • diskutere og argumentere i varierende akademiske, faglige og brukerorienterte sammenhenger
  • ha kunnskap om og vise empati overfor ulike estetiske paradigmer
  • ha kunnskap om estetikk som virkemiddel i ulike kulturelle kontekster
  • ha kunnskap om og innsikt i sammenhengen mellom designteori, praktisk designarbeid og innovasjon

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • diskutere og forholde seg til teoretiske problemstillinger
  • anvende estetiske virkemidler i utviklingen av produkter i ulike kulturelle kontekster
  • beherske skriftlig fremstilling som fyller faglige og akademiske krav

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med ulike akademiske og faglige miljøer fra ulike land for å fremme faglig utvikling og produktutvikling, nasjonalt og globalt
  • kunne reflektere over og vurdere eget faglig og estetisk ståsted
  • kunne reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Læringsutbytte

Individuelt arbeid og gruppearbeid, forelesninger, litteraturstudier og research, workshops, veiledning, presentasjon og diskusjon.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Refleksjonsnotat.
  • Besvare en skriftlig oppgave med vekt på kritisk refleksjon og faglig argumentasjon relatert til egen designvirksomhet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Skriftlig hjemmeeksamen knyttet til produktestetikk og kulturforståelse.

Eksamensresultat kan påklages.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning tillates.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Sensorordning

Emnet skal gi kunnskap i forskjellige kulturers uttrykksformer og betydning. Kunnskap om sammenhengen mellom kultur og bærekraft blir tillagt spesiell vekt. Det skal formidle kunnskaper, ferdigheter og holdninger til estetiske virkemidler knyttet til designprosessen. Det gjelder både tredimensjonal form, konsepter og prosesser. Det skal fremme evnen til kritisk refleksjon og skriftlig beskrivelse og argumentasjon.

Hovedsakelig skriftlig, men også muntlig kommunikasjon.

Emnet skal fremme kunnskap og bevissthet i forhold til å ivareta kulturelle og estetiske kvaliteter i et designoppdrag overfor oppdragsgivere, samarbeidspartnere og brukere. Arbeidet skal resultere i en skriftlig besvarelse. Studenten skal gjennom oppgaven søke kontakt med relevante fagmiljøer og brukergrupper.

Emneansvarlig

BAPD2210 (20 stp.) overlapper 10 stp. med emnet BAPD2200 (10 stp.).