Programplaner og emneplaner - Student
SFF4000 Samfunnsvitenskapelige teorier for sosialfag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theories of Social Science
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandlingMasterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltidMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar utgangspunkt i sosiale teorier som utfordrer de umiddelbare og gjengse måtene å forstå menneskers handlinger og sosiale situasjoner på. Emnet fokuserer spesielt på "personen i situasjonen", som er en sentral definisjon i sosialt arbeids teori. Hva innebærer denne komplekse setningen? Hvor fri vilje har en person? Hvor mye betyr den strukturelle konteksten? Hva ligger i begrepet "sosial"? Emnet reflekterer over disse spørsmålene ved hjelp av mange ulike samfunnsfaglige teorier. Studentene skal i løpet av emnet tilegne seg kunnskap om og forståelse av ulike bidrag fra klassisk og moderne samfunnsvitenskapelig teori som har særlig relevans for de ulike studieretningene i masterprogrammet i sosialfag.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ulike bidrag til klassisk og moderne samfunnsvitenskapelig teori
- kunnskap om hvordan ulike teoretiske perspektiver gir ulik forståelse av sosiale fenomener
- fordypet innsikt i teoretiske begreper som samfunn, individ, makt og stat
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og drøfte sosiale fenomener i lys av samfunnsvitenskapelige begreper og teorier
- anvende perspektiver og teoretiske begreper om samfunnet i egne faglige arbeider
- anvende både primær- og sekundærlitteratur innen emnet
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskap som produseres
- forstå hvilken rolle ulike ideologier kan ha på spesifikke kunnskapsfelt
- gjenkjenne ulike samfunnsteorier og forstå hvordan de problematiserer sosiale fenomener på ulike måter
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger og seminarer. Det anbefales at studentene deltar i kollokvium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Marit Haldar og Hans Wiggo Kristiansen