Programplaner og emneplaner - Student
SFF4000 Theories of Social Science Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsvitenskapelige teorier for sosialfag
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Applied Social Sciences: Programme Option Family TherapyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part timeMaster in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Curriculum
-
FALL 2016
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og forståelse av ulike bidrag til klassisk og moderne samfunnsvitenskapelig teori som har særlig relevans for de ulike studieretningene i masterprogrammet i sosialfag.
Learning outcomes
Kunnskap
Studentene har
- inngående kunnskap om ulike bidrag til klassisk og moderne samfunnsvitenskapelig teori
- kunnskap om hvordan ulike teoretiske perspektiver gir ulik forståelse av sosiale fenomener
- fordypet innsikt i teoretiske begreper som samfunn, individ, makt og stat
Ferdigheter
Studentene kan
- analysere og drøfte sosiale fenomener i lys av samfunnsvitenskapelige begreper og teorier
- anvende perspektiver og teoretiske begreper om samfunnet i egne faglige arbeider
- anvende både primær- og sekundærlitteratur innen emnet
Generell kompetanse
Studentene kan
- tenke kritisk på kunnskap som produseres
- forstå hvilken rolle ulike ideologier kan ha på spesifikke kunnskapsfelt
- gjenkjenne ulike samfunnsteorier og forstå hvordan de problematiserer sosiale fenomener på ulike måter
Teaching and learning methods
Emnet er obligatorisk og går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer. Det anbefales studenter å delta i kollokvium.
Assessment
Studentene skal ha en seks timers skriftlig eksamen under tilsyn.
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 20 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver. Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Pensumliste
*Bauman, Zygmunt.2000. Liquid modernity . Blackwell Publishers Ltd. Kap 1: Emancipation s. 16-52. 37
Douglas, Mary. 1986. How institutions think. Syracuse University Press. 128
*Elster, Jon. 2009. Norms. Oxford Handbook of Analytical Sociology. Oxford: Oxford University Press 22
*Elster, Jon. 1988. Hva er igjen av Marx . Oslo: Universitetsforlaget. (s 191-226). 35
*Fjeldheim, Siri, Irene Levin og Eivind Engebretsen. 2015. The theoretical foundation of social case work. Nordic Social Work Research. Vol. 5, Suppl 1. 42-55 13
*James, Allison & Alan Prout. 1997. A New Paradigm for the Sociology of Childhood? Provenance, Promise and Problems. I: Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. Kap. 1: 7-33 26
*Kjørstad, M. 2016 [2005]. Between professional ethics and bureaucratic rationality. The challenging position of social workers who are faced with implementing a workfare policy.European Journal of Social Work, vol. 8, no 4. Pp 381-398 17
*Levin, Irene og Jan Trost. 2005. Hverdagsliv og samhandling. Med et symbolsk Interaksjonistisk perspektiv . Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 4,5 36
*Marx, Karl. 1978 [1848]. Det kommunistiske partis manifest. I Karl Marx. Verker i utvalg 4. Skrifter om den materialistiske historieoppfatning , red. Jon Elster og Lorentz Einhart. Oslo: Pax. (61-81). 20
*Mauss, Marcel.1995 Gaven. Utvekslingens form og årsak i arkaiske samfunn. Introduksjon (10s.); Kap 1 (8s.); Kap. 4(19s). Cappelen Akademisk Forlag 37
*Mead, George Herbert. 1964. Time. I George Herbert Mead on Social Psychology , red. Anselm Strauss. Chicago: Phoenix books. 328-341. 13
*Sayer, Andrew. 2007. Ethics Unbound: For a Normative Turn in Social Theory. I: Realism and Social Science. London: SAGE Publications. Ltd. Kap. 8 (172-188) 17
*Weber, Max. 2000. Makt og byråkrati. Oslo: Gyldendal Akademisk. (IX-XXIII, 107-157). 50
*Østerberg, Dag. 1974. Emile Durkheims samfunnslære. Oslo: Pax. (44-48; 65-76). 25
Aakvaag, Gunnar. 2008. Moderne sosiologisk teori. Oslo: Abstrakt forlag 365
Til sammen: 841
Titler merket med * = i kompendium
(Pensumliste ajour: Godkjent av instituttleder 1. juni 2015)