Programplaner og emneplaner - Student
SFBPRAK Masterklinikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Training in Family Therapy
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er todelt; prakisutplassering hvor studenten gjennom veiledet praksis skal øve seg på å være familieterapeut og workshops/undervisning knyttet til de ulike familieterapeutiske tilnærmingene. Emnet går over fem semestre med totalt 300 timer veiledet praksis fordelt over tre semestre.
Presentasjon av de ulike familieterapeutiske tilnærminger og øvelser i praktiseringen av disse står sentralt. I praksisutplassering skal studenten trene på utøvelsen av familieterapeutiske tilnærminger i endringsarbeid med familier under veiledning av erfarne familieterapeuter. Studenten arbeider gjennom hele emnet med å integrere personlig terapeutisk utvikling, teori, forskningsbasert kunnskap og erfaringer fra praksisfeltet.
Politiattest
Det må fremlegges politiattest ved opptak til studiet. Politiattesten leveres ved studiestart. Det vises for øvrig til Forskrift om opptak til høyere utdanning, § 6-1 og § 6-2.
Forkunnskapskrav
Alle emner som inngår i mastergraden må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet familiebehandling
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver
- inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon
Ferdigheter
Studenten kan
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
- velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling
- utvikle design for en empirisk undersøkelse
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven
Arbeids- og undervisningsformer
I andre semester skal studenten utarbeide prosjektskisse for sin masteroppgave. Dette arbeidet gjøres som del av emnets obligatoriske avsparkseminar. Prosjektskissen danner grunnlag for tildeling av veileder i slutten av andre semester, og det skal undertegnes veiledningsavtale. Avsparkseminar og veiledningsavtale er obligatoriske arbeidskrav. I emnet arrangeres det også mastertorg og midtveisseminar.
Avsparkseminar arrangeres i andre semester, fordelt på to samlinger (en i begynnelsen og en mot slutten av semesteret, hver samling av en dags varighet). Formålet med seminaret er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i oppstarten av arbeidet med masteroppgaven, inkludert utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.
Avsparkseminaret består av ulike aktiviteter og læringsformer. Første samling består av innledninger om forskningsprosessen, utvikling av problemstilling, forskningsetikk og personvernhensyn. Det gis også praktisk informasjon om litteratursøk og universitetsbibliotekets tilbud. Veiledningsavtale, plikter og rettigheter i veiledningsforholdet blir gjennomgått. På den andre samlingen gis det gruppevis tilbakemelding på prosjektskissen, samt diskusjon av planlagt masterprosjekt i grupper. I etterkant av andre samling tildeles veileder.
Mastertorg arrangeres i begynnelsen av andre semester. Her får studentene presentert pågående forskningsprosjekter de kan søke om å bli tilknyttet.
Veiledningsavtale: Når veileder er oppnevnt, skal student og veileder innen en angitt tidsfrist gå gjennom innholdet av og signere veiledningsavtale. Denne regulerer forholdet mellom veileder og student, rettigheter og plikter i veiledningsforholdet.
Det tilbys totalt 10 timer veiledning, individuelt eller i gruppe. Antall veiledningstimer ved samskriving er 15.
Midtveisseminar arrangeres i begynnelsen av fjerde semester for heltid/sjette semester for deltid. Til seminaret leverer studenten et avgrenset sideantall med tekst som skal inngå i masteroppgaven. Teksten legges fram for drøfting og innspill i grupper bestående av medstudenter og en faglærer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Praksisperioden på 300 timer må være vurdert til godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i emnet.
- Det er krav om obligatorisk fremmøte med minst 80 prosent deltagelse i undervisning/workshops. Dersom fraværet overstiger 20 prosent, og er mindre enn 30 prosent, kan studenten kompensere for fraværet med et arbeidskrav. Har studenten fravær utover 30 prosent kan det ikke kompenseres med arbeidskrav og studenten kan ikke gå videre til neste studieår i masterklinikken eller framstille seg til avsluttende eksamen siste studieår.
- Før oppstart av praksis: Studenten skal levere et skriftlig arbeid på tre sider (+/- 10 %).
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan begynne sin praksisperiode. Det gis individuell tilbakemelding på arbeidskravet og det er anledning til å omarbeide arbeidskravet én gang dersom det ikke blir godkjent.
- På slutten av praksisperioden: Studenten leverer en praksisrapport på 8 sider (+/- 10 prosent) med refleksjoner over læringsutbytte knyttet til terapeutisk utvikling. Arbeidet med rapporten skal gjøres gjennom hele praksisperioden, og rapporten skal danne grunnlag for individuelle midtveismøter med praksisveileder. Praksisrapporten skal godkjennes av praksisveileder og signeres av både praksisveileder og student. Praksisrapporten må være godkjent før studentens praksisperiode godkjennes.
Arbeidskrav knyttet til avsluttende eksamen (sjette semester):
Den muntlige eksaminasjonen skal ta utgangspunkt i et 15 minutters utdrag fra et filmopptak fra studentens kliniske arbeid, der studenten er hovedterapeut. I familiesamtalen, som er filmet til eksamen, skal det være minst to generasjoner i familien tilstede. Arbeidskravene knyttet til den mutlige eksamen skal leveres inn på en kryptert minnepinne til et angitt frist i Canvas. Arbeidskravene er følgende:
- 15 minutters utdrag fra et filmopptak fra kandidatens kliniske arbeid
- En skriftlig presentasjon av filmopptaket. Presentasjonen skal ikke overskride én A4 side.
- En ordrett utskrift av dialogen i filmklippet.
- Et genogram (familietre) over familien. Dette kan tegnes på eget ark. Genogrammet skal gi informasjon om minst tre generasjoner.
Studenten kan ikke framstilles til eksamen før disse arbeidskravene er godkjent.
Hensikten med eksamensformen er å gi studenten en mulighet til å vise:
- gode ferdigheter i klinisk intervensjon
- evne til å knytte teori til praksis
- egen profesjonell (teoretisk og klinisk) utvikling gjennom utdanningsperioden
Det er viktig at studenten viser sin anvendelse av faglig tenkning i praksis. Videre skal han/hun vise evne til å reflektere over det som skjer i "det kliniske øyeblikket" og å knytte dette til behandlingsprosessen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering. Veileder kan ikke være sensor.
Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og masteroppgaven får en ny vurdering. Ny muntlig eksamen blir avholdt dersom karakteren endres.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.
Emneansvarlig
Astrid Christensen
Alicja Olkowska
Kjetil Wathne