EPN

SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge Emneplan

Engelsk emnenavn
Issues of Child and Adolescent Mental Health
Studieprogram
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern / Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge skal studentene tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever. Det vil omhandle kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studentene skal tilegne seg forståelse for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge. Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser, basert på utviklingspsykologiske bidrag og herunder salutogenetisk perspektiv. Med dette utgangspunktet analyseres forståelser av psykopatologi. Studentene skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling. De skal kunne kritisk reflektere over ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studentene har

  • fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv i møte med barn og familie
  • kjennskap til anvendelse av noen utviklingspsykologiske perspektiver i forståelse av barn og familieliv, samt salutogenese og resiliens
  • kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer
  • fordypet kunnskap om tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
  • kunnskap om foreldreskap hvor foreldre er psykisk syke/har rusproblemer

 

Ferdigheter

Studentene kan

  • ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver  analysere i behandlingsarbeid
  • gjenkjenne ulike tilstandsbilder
  • begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
  • vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
  • evaluere egne handlinger og iverksette endringstiltak
  • utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere, gjesteforelesere og diskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Ett individuelt skriftlig arbeidskrav om et nærmere angitt tema knyttet til kunnskapsgrunnlaget for emnet. Omfanget skal være 5 sider. Arbeidskravet skal godkjennes av faglærer. 

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Omfanget på besvarelsen skal være 10 sider (+/- 10 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene. 

Emneansvarlig

Astrid Christensen