Studieinfo emne SFB5110 2020 HØST
SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Issues of Child and Adolescent Mental Health
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern / Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST
2020
- Timeplan
- Programplan
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern / Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge skal studentene tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever. Det vil omhandle kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studentene skal tilegne seg forståelse for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge. Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser, basert på utviklingspsykologiske bidrag og herunder salutogenetisk perspektiv. Med dette utgangspunktet analyseres forståelser av psykopatologi. Studentene skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling. De skal kunne kritisk reflektere over ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har
- fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv i møte med barn og familie
- kjennskap til anvendelse av noen utviklingspsykologiske perspektiver i forståelse av barn og familieliv, samt salutogenese og resiliens
- kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer
- fordypet kunnskap om tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om foreldreskap hvor foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
Ferdigheter
Studentene kan
- ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver analysere i behandlingsarbeid
- gjenkjenne ulike tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- evaluere egne handlinger og iverksette endringstiltak
- utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere, gjesteforelesere og diskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Ett individuelt skriftlig arbeidskrav om et nærmere angitt tema knyttet til kunnskapsgrunnlaget for emnet. Omfanget skal være 5 sider. Arbeidskravet skal godkjennes av faglærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Omfanget på besvarelsen skal være 10 sider (+/- 10 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Astrid Christensen