Programplaner og emneplaner - Student
SFB5110 Issues of Child and Adolescent Mental Health Course description
- Course name in Norwegian
- Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Applied Social Sciences: Programme Option Family TherapyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever og kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studentene skal tilegne seg forståelse for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge. Emnet presenter ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser og utviklingsbetingelser ut fra et utviklingspsykopatologisk og salutogenetisk perspektiv. Studentene skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling gjennom kritisk refleksjon rundt ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studentene følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har
- fordypet kunnskap om hvordan den biopsykososiale modellen anvendes til å forstå barn og familie
- kritisk fundert kunnskap om mye anvendte kategoriseringssystemer
- inngående kunnskap om salutogense
- inngående kunnskap om resiliens
- fordypet kunnskap om tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om foreldreskap hvor foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
Ferdigheter
Studentene kan
- analysere ved hjelp av den biopsykososiale modellen i behandlingsarbeid
- gjenkjenne ulike tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever
- begrunne iverksettelsen relevante behandlingstiltak når foreldre strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- evaluere egne handlinger og iverksette endringstiltak
- utøve praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Teaching and learning methods
Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere, gjesteforelesere, og diskusjoner.
Course requirements
Studentene skal levere et individuelt skriftlig arbeidskrav på ti til tolv sider om et nærmere angitt tema knyttet til kunnskapsgrunnlaget for emnet. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Assessment
Studentene skal ha 7 dagers individuell hjemmeeksamen over oppgitt emne. Omfanget på besvarelsen skal være 10 sider +/- 10 %.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
The fourth semester of the Bachelor’s programme opens for international student exchange.
This programme option provides insight into contemporary art in relation to context and dissemination.
The course focuses on the development of students’ practical artistic approach, dissemination and theoretical skills. The practical artistic approach is combined with art and dissemination theory and dissemination in practice. The course is organised in the form of two projects and concludes with an exam.
Examiners
None
Course contact person
After completing this course, the student has the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- have initial knowledge of research and development work within the subject area
- has knowledge of relevant processes and methods related to installation as an artistic expression
- has knowledge of dissemination work in art institutions
- have knowledge of ethical challenges affecting the field
- has knowledge of issues related to diversity and multicultural perspectives
Skills
The student
- can disseminate and curate one's own artistic work
- can present art- and dissemination issues both orally and in writing
- can apply relevant professional tools, techniques and forms of expression when dealing with artistic and theoretical issues
General competence
The student
- has knowledge of diversity and multicultural perspectives
- has insight into copyright matters related to the subject area
- has knowledge of ethical challenges affecting the professional area
- can work testing and experimenting