EPN-V2

SFB4100 Basics in Systemic Perspectives Course description

Course name in Norwegian
Systemisk grunnlagsforståelse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    I dette emnet skal studenten få innføring i grunnleggende begreper og sentrale teorier innen systemisk forståelse, systemteori og relasjonstenking som utgjør grunnlagsforståelsen for familieterapeuten. Både den kybernetiske grunnlagsforståelsen og den sosialkonstruksjonistiske forståelsen vil bli presentert. Studenten vil få innblikk i ulike teorier, perspektiver;og begreper som knyttes opp mot familieterapeutiske tilnærminger og familieterapeutens praksisutøvelse, verdier og endringsteorier. Temaene kobles sammen med studentens;personlige og profesjonelle erfaringer.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.;

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • avansert kunnskap om teorier som er grunnlaget for;systemisk og familieterapeutisk tenkning og praksis
    • inngående kunnskap om enkelte vitenskapsteoretiske perspektiver som inngår i familieterapeutens tenkning og handlingsmåte
    • inngående kunnskap om familieterapiens historie, utvikling, egenart og anvendelse
    • inngående kunnskap om systemisk endringsteori og verdimessige premisser i familieterapi
    • analytisk oversikt over de;ulike familieterapeutiske tilnærminger;

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende begreper og perspektiver;fra den systemiske grunnlagsforståelsen på faglige problemstillinger man møter i;praksis;
    • forstå skillet;mellom det mekanistiske og systemiske paradigme, og reflektere over hvordan forståelse og handling som springer ut fra de;to paradigmene virker inn på praksis og mellommenneskelige møter

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere faglige problemstillinger i lys av relevante systemteoretiske perspektiver og teorier
    • kommunisere hvordan forståelse og handling forankret i den systemiske grunnlagsforståelsen virker inn på mellommenneskelige møter
    • være bevisst sin;egen rolle og posisjon i møte med brukere, grupper og samarbeidspartnere
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid;og eget arbeid.;

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager.;Besvarelsen skal ha et omfang på 9;sider (+/- 10 prosent).;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A - F.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Alicja Olkowska