Programplaner og emneplaner - Student
SFB4100 Basics in Systemic Perspectives Course description
- Course name in Norwegian
- Systemisk grunnlagsforståelse
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The student's learning outcome will be assessed on the basis of an individual three days written home exam of 5 pages (+ / - 10 %).
Required preliminary courses
All referenced material is allowed.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om motivasjon, læring og dannelse og temaenes betydning for læringsarbeidet for ulike elevgrupper
- har kunnskap om innhold og begrunnelser for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
- har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer
- har kunnskap om verdier, normer og interesser i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
- har kunnskap om kroppspress i ulike ungdomskulturer og betydningsfulle samfunnsmessige påvirkningsfaktorer
- har kunnskap om fellesskapets og relasjoners betydning for læring
- har kunnskap om barn og seksuelle overgrep
FERDIGHETER
Studenten
- kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
- kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
- kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
- kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
- kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere. Har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
- kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
Teaching and learning methods
Følgende krav om aktiv deltakelse må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges:
- Minimum 80 % deltakelse på to workshops à 6 timer
- Hver gruppe på 3-4 studenter skal ha et muntlig framlegg på 10-15 minutter på en av workshopene
Course requirements
Individuell muntlig eksamen av 30 minutters varighet.
Assessment
Ingen.
Permitted exam materials and equipment
Det gis karakter hvor A som beste og E som dårligste karakter for bestått. F er uttrykk for ikke bestått.
Grading scale
Intern og ekstern sensor.
Examiners
Sentrale temaer:
- Læringsteoretiske perspektiv
- Dannelsesteoretiske perspektiv
- Motivasjonsteorier
- Tilpasset opplæring for elever med spesielle behov
- Flerkulturelt perspektiv på kroppsøving (elevkunnskap og ungdomskultur)
- Identitet og selvoppfatning
- Kroppspress
- Profesjonsetikk
- Læreplanteori
Course contact person
Alicja Olkowska