EPN

SFB4100 Systemisk grunnlagsforståelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Basics in Systemic Perspectives
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten få innføring i grunnleggende begreper og sentrale teorier innen systemisk forståelse, systemteori og relasjonstenking som utgjør grunnlagsforståelsen for familieterapeuten. Både den kybernetiske grunnlagsforståelsen og den sosialkonstruksjonistiske forståelsen vil bli presentert. Studenten vil få innblikk i ulike teorier, perspektiver,  og begreper som knyttes opp mot familieterapeutiske tilnærminger og familieterapeutens praksisutøvelse, verdier, og endringsteorier. Temaene kobles sammen med studentenes personlige og profesjonelle erfaringer.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

• avansert kunnskap om systemteorier som er grunnlaget for familieterapeutisk tenkning og praksis

• inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver som utgjør familieterapeutens tenkning og handlingsmåte

• inngående kunnskap om familieterapiens historie, utvikling, egenart og anvendelse

• inngående kunnskap om systemisk endringsteori og verdimessige premisser i familieterapi

• analytisk oversikt over ulike familieterapeutiske tilnærminger

 

Ferdigheter

Studenten kan

• formidle faglige problemstillinger i sin praksis med utgangspunkt i begreper fra den systemiske grunnlagsforståelsen

• utforske og analysere egne erfaringer i lys av begreper fra systemteorier og relevante vitenskapelige perspektiv

 

Generell kompetanse

Studenten kan

• analysere relevante systemteoretiske og familieterapeutiske problemstillinger

• kommunisere hvordan faglige problemstillinger forstått med utgangspunkt i begreper og teorier fra den systemiske grunnlagsforståelsen virker inn på handlinger og møter med klienter

• være bevissthet når det gjelder egen rolle og posisjon i møte med brukere, grupper og samarbeidspartnere

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og egen skriving. Det legges til rette for at studentene leverer inn et skriftlig arbeid. Det vil gis en individuell tilbakemelding på arbeidet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager med oppgitt tema. Omfanget på besvarelsen skal være 3000 ord (+/- 10 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene. 

Emneansvarlig

Alicja Olkowska