Programplaner og emneplaner - Student
SFB4000 Teoretiske perspektiver på familier. Kunnskapsgrunnlag for behandlingsarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theoretical Approaches to Family: The Knowledge Base for Therapautic Work
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandlingMasterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltidMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kjennskap til trinn 3 og 4 i Læreplanen
- kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og relevante metoder ved undervisning på trinn 3 og 4 i Læreplanen
- kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkpedagogiske og trafikkfaglige emner, herunder miljø og samfunn, risiko og forebygging av ulykker
- har godkjenning som godkjent førstehjelpsinstruktør ved trafikkskole
- kjenner til trafikkskolens drift og elevansvar samt tilsyn og gjennomføring av førerprøve
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 og 4 i Læreplanen
- kan analysere risiko
- har tilstrekkelig ferdigheter i ØKO-kjøring
- kan organisere og tilpasse pedagogiske metoder ved sikkerhetskurs på bane, sikkerhetskurs på veg og førstehjelpsundervisning.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over egen praksis, yrkesetikk og behandling av elev
- kan kommunisere tydelig og lytte oppmerksomt
- kan endre praksis på grunnlag av tilbakemeldinger og veiledning fra medstudenter og praksisveileder
Anbefalte forkunnskaper
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive hvordan organisering og struktur på praksisstedet påvirker yrkesutøvelsen
- gjøre rede for sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder relevant for underekstremitets- og trunkusortoser
- utdype hvordan ulike typer ortoser inngår i behandling, habilitering og rehabilitering
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende, begrunne, gjennomføre og reflektere over kliniske prosesser med hovedvekt på underekstremitets- og trunkusortoser
- framstille modell og ortoser samt veilede i bruk av ortosen
- analysere og reflektere over utfallsmål som er aktuelle for å måle virkning av ortoser i henhold til ICF’s rammeverk (kroppsstrukturer, funksjon, aktivitet og deltagelse)
- vurdere behov for å henvise pasienter til samarbeidspartnere
- formidle og diskutere faglige synspunkter med brukere, pårørende og samarbeidspartnere
- diskutere og reflektere over behandling av barn som trenger ortoser
- gjennomføre en kvalitetskontroll av ortopediske hjelpemidler
- utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i kliniske praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer
- utvise og reflektere over profesjonalitet i alle oppgaver på praksisstedet
- handle empatisk og respektfullt og med likeverd som fremmer autonomi og medbestemmelse
- selvstendig skrive journal og andre dokumenter som anvendes på praksisstedet
- håndtere etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
- bidra til godt samarbeid og koordinering med tverrprofesjonelle team
- reflektere over egen utvikling, brukerens perspektiv og perspektivene til andre yrkesutøvere innen helseprofesjonene
- identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov og innhente ny kunnskap og ferdigheter
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper
- kan gjøre rede for ulike typer forskningsdesign
- har kunnskap om bruk av systematisk litteraturgjennomgang, og relevant kvantitativ forskningsmetode (RCT, repeterte målinger, cross- sectional etc)
- kan gjøre rede for intervju som en kvalitativ forskningsmetode og metodologi innenfor kvalitativ forskning
- kan gjøre rede for hypotesetesting, troverdighet, reliabilitet, validitet, normalfordeling, p-verdi, og sannsynlighetsberegning
- kan beskrive univariate- og bivariate statistiske metoder
Ferdigheter
Studenten kan
- samle inn og analysere kvantitative enkeltdata, både deskriptivt- og inferensiell, fra spørreskjema/eksperimenter/statistikk
- samle inn og analysere kvalitative enkeltdata
- reflektere over innhenting og analysering av enkeltdata
- presentere analyseresultater
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere mulige forskningsetiske problemstillinger i forskningsartikler
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Del 1: To interne sensorer
Del 2: Ekstern eller intern sensor
Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år
Sensorordning
Astrid Christensen og Gunn Astrid Baugerud
Emneansvarlig
- 5 studiepoeng overlapp med ORTO2300 Vitenskapsteori og forskningsmetode innenfor ortopediingeniørfag.