EPN-V2

SFB4000 Teoretiske perspektiver på familier. Kunnskapsgrunnlag for behandlingsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Theoretical Approaches to Family: The Knowledge Base for Therapautic Work
Studieprogram
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Masterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandling
Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid
Masterprogram i sosialfag
Masterprogram i sosialfag
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kjennskap til trinn 3 og 4 i Læreplanen
  • kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og relevante metoder ved undervisning på trinn 3 og 4 i Læreplanen
  • kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkpedagogiske og trafikkfaglige emner, herunder miljø og samfunn, risiko og forebygging av ulykker
  • har godkjenning som godkjent førstehjelpsinstruktør ved trafikkskole
  • kjenner til trafikkskolens drift og elevansvar samt tilsyn og gjennomføring av førerprøve

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 og 4 i Læreplanen
  • kan analysere risiko
  • har tilstrekkelig ferdigheter i ØKO-kjøring
  • kan organisere og tilpasse pedagogiske metoder ved sikkerhetskurs på bane, sikkerhetskurs på veg og førstehjelpsundervisning.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over egen praksis, yrkesetikk og behandling av elev
  • kan kommunisere tydelig og lytte oppmerksomt
  • kan endre praksis på grunnlag av tilbakemeldinger og veiledning fra medstudenter og praksisveileder

Anbefalte forkunnskaper

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive hvordan organisering og struktur på praksisstedet påvirker yrkesutøvelsen
  • gjøre rede for sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder relevant for underekstremitets- og trunkusortoser
  • utdype hvordan ulike typer ortoser inngår i behandling, habilitering og rehabilitering

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende, begrunne, gjennomføre og reflektere over kliniske prosesser med hovedvekt på underekstremitets- og trunkusortoser
  • framstille modell og ortoser samt veilede i bruk av ortosen
  • analysere og reflektere over utfallsmål som er aktuelle for å måle virkning av ortoser i henhold til ICF’s rammeverk (kroppsstrukturer, funksjon, aktivitet og deltagelse)
  • vurdere behov for å henvise pasienter til samarbeidspartnere
  • formidle og diskutere faglige synspunkter med brukere, pårørende og samarbeidspartnere
  • diskutere og reflektere over behandling av barn som trenger ortoser
  • gjennomføre en kvalitetskontroll av ortopediske hjelpemidler
  • utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i kliniske praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer
  • utvise og reflektere over profesjonalitet i alle oppgaver på praksisstedet
  • handle empatisk og respektfullt og med likeverd som fremmer autonomi og medbestemmelse
  • selvstendig skrive journal og andre dokumenter som anvendes på praksisstedet
  • håndtere etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
  • bidra til godt samarbeid og koordinering med tverrprofesjonelle team
  • reflektere over egen utvikling, brukerens perspektiv og perspektivene til andre yrkesutøvere innen helseprofesjonene
  • identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov og innhente ny kunnskap og ferdigheter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper
  • kan gjøre rede for ulike typer forskningsdesign
  • har kunnskap om bruk av systematisk litteraturgjennomgang, og relevant kvantitativ forskningsmetode (RCT, repeterte målinger, cross- sectional etc)
  • kan gjøre rede for intervju som en kvalitativ forskningsmetode og metodologi innenfor kvalitativ forskning
  • kan gjøre rede for hypotesetesting, troverdighet, reliabilitet, validitet, normalfordeling, p-verdi, og sannsynlighetsberegning
  • kan beskrive univariate- og bivariate statistiske metoder

Ferdigheter

Studenten kan

  • samle inn og analysere kvantitative enkeltdata, både deskriptivt- og inferensiell, fra spørreskjema/eksperimenter/statistikk
  • samle inn og analysere kvalitative enkeltdata
  • reflektere over innhenting og analysering av enkeltdata
  • presentere analyseresultater

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere mulige forskningsetiske problemstillinger i forskningsartikler

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Del 1: To interne sensorer

Del 2: Ekstern eller intern sensor

Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år

Sensorordning

Astrid Christensen og Gunn Astrid Baugerud

Emneansvarlig

  • 5 studiepoeng overlapp med ORTO2300 Vitenskapsteori og forskningsmetode innenfor ortopediingeniørfag.