EPN-V2

SERNB2400 Internasjonal ernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
International Nutrition
Studieprogram
Bachelorstudium i samfunnsernæring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer som regulerer kroppsøvingslæreres arbeid
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
  • har kunnskap om pedagogisk entreprenørskap som grunnlag for skole- og fagutvikling
  • har kunnskap om skole- og kroppsøvingshistorie
  • har forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om å undervise i dans, svømming og livberging i kroppsøvingsfaget
  • har kunnskap om legitimering av svømmeundervisning som en viktig del av kroppsøvingsfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og etablere samarbeid med relevante faginstanser og kunne iverksette nødvendige tiltak
  • kan gjennom god klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
  • kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon i skolen generelt og kroppsøving spesielt
  • kan eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
  • kan undervise i svømming og livredning i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen
  • kan svømme en lengre distanse basert på egen målsetning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
  • kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
  • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
  • kan reflektere rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans skriftlig og muntlig

Innhold

Alle hjelpemidler tillatt.

[Alle trykte og skrevne hjelpemidler, samt godkjent håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.]

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil veksles mellom lærerstyrte og studentstyrt undervisningsformer. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen og andres utvikling og læring. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene skal skriftlig reflektere over prosessarbeidet og sin egen rolle som lærer i dans og lek. I dans skal studentene jobbe med skapende arbeid individuelt og i gruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell muntlig eksamen uten forberedelsestid, ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Vurdering og eksamen

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.