EPN-V2

SERNB2000 Ernæring gjennom livsløpet Emneplan

Engelsk emnenavn
Nutrition through the Life Cycle
Studieprogram
Bachelorstudium i samfunnsernæring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

SERNB1200, SERNB1300 og SERNB1400 eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

    • har kunnskap om sammenhenger mellom kosthold, fysisk aktivitet og helse
    • har kunnskap om de vanligste ernæringsutfordringene i et livsløpsperspektiv hos gravide, ammende, spedbarn, småbarn, ungdom og eldre
    • har kunnskap om ernæringsutfordringer hos spesielt sårbare grupper i det norske samfunnet

risikofaktorer, utbredelse og forebygging

  • har kjennskap til symptomer, sykdomsutvikling og behandling ved ernæringsrelaterte livsstilssykdommer
  • har kunnskap om hvordan beskrive og utføre utvalgte metoder for vurdering av ernæringsstatus
  • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet kan brukes i forebyggende helsearbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre antropometriske målinger på voksne for å forstå betydningen av slike målinger for å vurdere ernæringsstatus
  • kan anvende statistikkprogram (SPSS) til å legge inn data og kvalitetssikre dataene
  • gjøre enkle statistiske beregninger og presentere resultatene i en muntlig presentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over og kritisk vurdere ernæringsinformasjon fra ulike kilder (offisiell eller kommersiell informasjon, populærvitenskapelige publikasjoner)
  • har innsikt i forskjellene mellom helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid, befolkningsperspektiv kontra risikogruppeperspektiv

Innhold

  • Mat, fysisk aktivitet og helse.
  • Ernæringsfysiologiske endringer/tilpasninger i livets ulike faser inkludert sårbare grupper.
  • Amming.
  • Ernæringsrelatert folkesykdommer/livsstilssykdommer.
  • Ernæringsstatus.
  • Antropometriske målinger.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser inkludert tilberedning av mat og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En praktisk gruppeoppgave med muntlig framlegg, inntil seks studenter i gruppa.
  • En teoretisk gruppeoppgave med skriftlig rapport (2000-3000 ord) og muntlig framlegg. Inntil seks studenter i hver gruppe.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.

Sensorordning: Interne.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen.