EPN-V2

SERNB2000 Ernæring gjennom livsløpet Emneplan

Engelsk emnenavn
Nutrition through the Life Cycle
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    SERNB1200, SERNB1300 og SERNB1400 eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

      • har kunnskap om sammenhenger mellom kosthold, fysisk aktivitet og helse
      • har kunnskap om de vanligste ernæringsutfordringene i et livsløpsperspektiv hos gravide, ammende, spedbarn, småbarn, ungdom og eldre
      • har kunnskap om ernæringsutfordringer hos spesielt sårbare grupper i det norske samfunnet

    risikofaktorer, utbredelse og forebygging

    • har kjennskap til symptomer, sykdomsutvikling og behandling ved ernæringsrelaterte livsstilssykdommer
    • har kunnskap om hvordan beskrive og utføre utvalgte metoder for vurdering av ernæringsstatus
    • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet kan brukes i forebyggende helsearbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utføre antropometriske målinger på voksne for å forstå betydningen av slike målinger for å vurdere ernæringsstatus
    • kan anvende statistikkprogram (SPSS) til å legge inn data og kvalitetssikre dataene
    • gjøre enkle statistiske beregninger og presentere resultatene i en muntlig presentasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over og kritisk vurdere ernæringsinformasjon fra ulike kilder (offisiell eller kommersiell informasjon, populærvitenskapelige publikasjoner)
    • har innsikt i forskjellene mellom helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid, befolkningsperspektiv kontra risikogruppeperspektiv
  • Innhold

    • Mat, fysisk aktivitet og helse.
    • Ernæringsfysiologiske endringer/tilpasninger i livets ulike faser inkludert sårbare grupper.
    • Amming.
    • Ernæringsrelatert folkesykdommer/livsstilssykdommer.
    • Ernæringsstatus.
    • Antropometriske målinger.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser inkludert tilberedning av mat og selvstudium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • En praktisk gruppeoppgave med muntlig framlegg, inntil seks studenter i gruppa.
    • En teoretisk gruppeoppgave med skriftlig rapport (2000-3000 ord) og muntlig framlegg. Inntil seks studenter i hver gruppe.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.

    Sensorordning: Interne.

    Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen

    Ingen.