Programplaner og emneplaner - Student
SERNB2000 Ernæring gjennom livsløpet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nutrition through the Life Cycle
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i samfunnsernæring
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
SERNB1200, SERNB1300 og SERNB1400 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
- har kunnskap om sammenhenger mellom kosthold, fysisk aktivitet og helse
- har kunnskap om de vanligste ernæringsutfordringene i et livsløpsperspektiv hos gravide, ammende, spedbarn, småbarn, ungdom og eldre
- har kunnskap om ernæringsutfordringer hos spesielt sårbare grupper i det norske samfunnet
risikofaktorer, utbredelse og forebygging
- har kjennskap til symptomer, sykdomsutvikling og behandling ved ernæringsrelaterte livsstilssykdommer
- har kunnskap om hvordan beskrive og utføre utvalgte metoder for vurdering av ernæringsstatus
- har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet kan brukes i forebyggende helsearbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre antropometriske målinger på voksne for å forstå betydningen av slike målinger for å vurdere ernæringsstatus
- kan anvende statistikkprogram (SPSS) til å legge inn data og kvalitetssikre dataene
- gjøre enkle statistiske beregninger og presentere resultatene i en muntlig presentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over og kritisk vurdere ernæringsinformasjon fra ulike kilder (offisiell eller kommersiell informasjon, populærvitenskapelige publikasjoner)
- har innsikt i forskjellene mellom helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid, befolkningsperspektiv kontra risikogruppeperspektiv
Innhold
- Mat, fysisk aktivitet og helse.
- Ernæringsfysiologiske endringer/tilpasninger i livets ulike faser inkludert sårbare grupper.
- Amming.
- Ernæringsrelatert folkesykdommer/livsstilssykdommer.
- Ernæringsstatus.
- Antropometriske målinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser inkludert tilberedning av mat og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En praktisk gruppeoppgave med muntlig framlegg, inntil seks studenter i gruppa.
- En teoretisk gruppeoppgave med skriftlig rapport (2000-3000 ord) og muntlig framlegg. Inntil seks studenter i hver gruppe.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.
Sensorordning: Interne.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen.