EPN

SBVA4100 Rettsperspektiv, samarbeid, forebygging og rettsanvendelse til barnets beste Emneplan

Engelsk emnenavn
Perspectives on legal rights, cooperation, prevention and application of law in the best interest of the child
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet settes det et bredt søkelys på utsatte barn og unge, og deres foreldres rettigheter, slik at barn kan få rett hjelp til rett tid i henhold til Barnekonvensjonens krav og foreldrenes rettigheter etter den Europeiske menneskerettskonvensjonen. 

Emnet gir videre inngående kunnskap om rettslig handlerom i tverretatlig samarbeid mellom barneverntjenesten og ulike velferdssystemer (skole, barnehage, barneverninstitusjoner, helse mv, og politi/kriminalomsorg), og det rettslige handlerommet i forholdet mellom barnevernsloven og barneloven.

 

Undervisningsspråket er på norsk.   

Forkunnskapskrav

Bestått emnet Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid (NOKUT).

Studenter på studieretning sosialt arbeid kan ta emnet som valgemne, og er unntatt fra forkunnskapskravet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om rettsregler til forebygging av adferdsvansker og omsorgssvikt (bl.a. hjelpetiltak etter barnevernsloven).
  • avansert kunnskap om utsatte barn og unges rettigheter, herunder barnets rett til medvirkning  
  • avansert kunnskap om foreldrenes rettigheter etter omsorgsovertakelser
  • avansert kunnskap om rettsreglene for tverretatlig samarbeid 
  • inngående kunnskap om forholdet mellom barnevernsloven og barneloven

Ferdigheter

Studenten kan

  • selvstendig identifisere og rettslig analysere juridiske problemstillinger for å sikre barns og foreldres rettigheter.
  • analysere rettslige regler slik at motstridende hensyn ivaretas i avveiingen
  • dokumentere rettslige vurderinger og beslutninger i henhold til grunnleggende forsvarlighet og rettssikkerhetskrav 
  • kritisk reflektere over legitimering av ulike tvangsinngrep overfor utsatte barn og unge, og de rettslige grensene mellom tvang og omsorg. 

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • redegjøre for det rettslige grunnlaget for barnevernets rolle og samfunnsmandat 
  • sikre utsatte barn og unge og deres foreldres rettigheter, rettssikkerhet og menneskerettigheter. 
  • identifisere og analysere rettslige gråsoner, og bidra til å forebygge svikt og å endre praksis ved behov. 

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges vekt på en problembasert studentaktiv læringsform med løsning av konkrete oppgaver, domsanalyser, i tillegg til forelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En individuell skriftlig oppgave med et omfang på 2000 ord (+/- 10 %).

Hensikten med arbeidskravet er å trene i å skrive juridiske tekster.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Lovdata Pro.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Anniken Sørlie og Tina Gerdts-Andresen