EPN

SBV4400 Intervensjoner, endrings- og tiltaksarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Interventions, preventative measures and innovations
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet belyses tiltak og metoder barnevernet benytter. Forhold mellom problemforståelse og valg av tiltak og metoder, samt teoretiske utgangspunkt for det enkelte tiltak vil bli diskutert. Dette kan for eksempel innebære å se nærmere på det empiriske og teoretiske grunnlaget for konkrete tiltak. Videre diskuteres forholdet til barnevernets mandat, til målgruppe for tiltaket og barn og families rettigheter. Forholdet mellom standardisering og skjønnsutøvelse blir behandlet, samt hvordan tiltak kan tilpasses den enkeltes situasjon i samarbeid med barn og foreldre. Med dette som utgangspunkt vil emnet også belyse hvordan man kan videreutvikle tiltak, og hvilke teoretiske og etiske hensyn som må avveies ved anvendelse av tiltak.

Undervisningsspråket er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om teoretiske utgangspunkt for tiltak og metoder i barnevernets arbeid
  • inngående kunnskap om forholdet mellom problemforståelse og utvikling og iverksetting av tiltak
  • inngående kunnskap om vilkår for videreutvikling og tilpasning av tiltak og metoder i barnevernet
  • inngående kunnskap om standardisering, resonneringsprosesser og bruk av forenklede beslutningsregler

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere det teoretiske grunnlaget for barnevernstiltak og metoder og de konsekvensene dette har for barn og familier
  • involvere barn og foreldre ved innhenting av kunnskap om deres situasjon og i vurdering av barnets beste i ulike faser av en barnevernssak
  • anvende avansert kunnskap om tiltak og metoder overfor ulike målgrupper og på ulike arenaer
  • vurdere om metode- og tiltaksutvikling er faglig og etisk forsvarlig og anvende dette i praksis
  • kritisk analysere standardiserte kartleggingsverktøy og praksisformer

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • anvende kunnskap om problemforståelse, tiltak og metoder i innovasjon- og utviklingsprosesser
  • formidle tilpasset kunnskap om tiltak og metoder til brukergrupper og samarbeidspartnere
  • sammenstille avansert kunnskap om metoder og tiltak, kontekstuelle hensyn, barn og familiers erfaringer, skjønnsutøvelse og etiske hensyn i dokumentasjon av valg av tiltak

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesning og studentaktive læringsformer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: en individuell skriftlig oppgave med et omfang på 4-5 sider.

Hensikten med arbeidskravet er å videreutvikle studentens ferdigheter i akademisk skriving, i tillegg til å bidra til å videreutvikle gode ferdigheter i å formulere seg presist og dekkende skriftlig.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er 72 timers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal ha en ramme på 10 sider (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.