Programplaner og emneplaner - Student
REREG3001 Årsregnskap 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Financial accounting 3
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonEnkeltemner innenfor økonomi og administrasjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.
Undervisningsspråk er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Studentene skal aktivt delta i to workshops om forskjellige deler av emnets tematikker.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Forkunnskapskrav
Eksamen i Årsregnskap 2 med regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene
- har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
- har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
- har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon
- kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
- kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø
Ferdigheter
Studentene kan
- innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
- anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
- utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
- utarbeide konsernregnskap
- utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet
Generell kompetanse
Studentene kan
- tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
- formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
- bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet behandler teoretiske og metodiske prinsipper for organisering, styring og kontroll av dokumentasjonsprosesser, samt gir en introduksjon til prinsipper og metoder for kravstilling og evaluering.
Undervisningsspråk er norsk.
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav.
Sensorordning
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, workshops, selvstudium og gruppearbeid.