EPN-V2

REREG3001 Årsregnskap 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Financial accounting 3
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Enkeltemner innenfor økonomi og administrasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Studentene skal aktivt delta i to workshops om forskjellige deler av emnets tematikker.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Forkunnskapskrav

Eksamen i Årsregnskap 2 med regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studentene kan

  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
  • utarbeide konsernregnskap
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studentene kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet behandler teoretiske og metodiske prinsipper for organisering, styring og kontroll av dokumentasjonsprosesser, samt gir en introduksjon til prinsipper og metoder for kravstilling og evaluering.

Undervisningsspråk er norsk.

Vurderingsuttrykk

Ingen forkunnskapskrav.

Sensorordning

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, workshops, selvstudium og gruppearbeid.