EPN-V2

REREG3001 Årsregnskap 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Financial accounting 3
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse.  Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Undervisningen bygger på økonomisk-administrative emner i studiet. Det er spesielt viktig at studentene er fortrolige med regnskap, regnskapsteori og årsavslutning.

  • Forkunnskapskrav

    Eksamen i Årsregnskap 2 med regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studentene

    • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
    • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
    • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon
    • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
    • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
    • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
    • utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
    • utarbeide konsernregnskap
    • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

    Generell kompetanse

    Studentene kan

    • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
    • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
    • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
    • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
    • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
    • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Revisors håndbok
    • Norges Lover / særtrykk eller samlinger av lover uten kommentarer
    • Skattelovsamling (Jacob Jarøy eller Ole Gjems-Onstad)
    • Rente- og annuitetstabeller
    • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

    Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.