EPN-V2

REREG3001 Årsregnskap 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Financial accounting 3
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Enkeltemner innenfor økonomi og administrasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.

Anbefalte forkunnskaper

The field of pathology deals with how different diseases and injuries change cells and tissue, and thus also change the functioning of the tissue, organs and body. The module focuses on disease processes and diseases relevant to the field of prosthetics and orthotics, and on basic knowledge of relevant types of treatment from other healthcare professions.

The subjects covered by the module, with credits specified:

  • Pathology (10 credits)
  • Total credits: 10 credits

Forkunnskapskrav

Eksamen i Videregående finansregnskap og regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon.
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studentene kan

  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
  • utarbeide konsernregnskap
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studentene kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i slutten av semesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.