Programplaner og emneplaner - Student
REREG3001 Årsregnskap 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Financial accounting 3
 
- Omfang
 - 15.0 stp.
 
- Studieår
 - 2020/2021
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- 
    
Innledning
Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.
 - 
    
Anbefalte forkunnskaper
Undervisningen bygger på økonomisk-administrative emner i studiet. Det er spesielt viktig at studentene er fortrolige med regnskap, regnskapsteori og årsavslutning.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Eksamen i Videregående finansregnskap og regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.
 - 
    
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene
- har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
 - har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
 - har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon.
 - kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
 - kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø
 
Ferdigheter
Studentene kan
- innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
 - anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
 - utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
 - utarbeide konsernregnskap
 - utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet
 
Generell kompetanse
Studentene kan
- tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
 - formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
 - utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
 - bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
 - reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
 - se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
 - 
    
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i slutten av semesteret.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
 - 
    
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.