EPN-V2

REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Financial accounting 2 with accounting theory
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir kunnskap om teorifundamentet, lover, forskrifter og andre sentrale regler innenfor regnskap i privat sektor for å kunne utarbeide regnskap med utgangspunkt i regelverkene.

Emnet er inndelt i tre tema:

  • Videregående finansregnskap
  • Regnskapsteori
  • Virksomhets- og regnskapsorganisering

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på Finansregnskap med IKT og delvis også på Investering og finansiering. Det er nødvendig å ha gode kunnskaper i elementær regnskapsføring/avslutning for å kunne følge undervisningen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Finansregnskap:

Studentene

  • har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og kjenner til god bokføringsskikk
  • kjenner til regelverket for regnskapsførere
  • har inngående kunnskap om innregning og måling av de viktigste regnskapspostene og grunnleggende regnskapsprinsipper
  • kjenner til de mest sentrale forskjellene mellom regnskaps- og skatteregler
  • har innsikt i regelverket for små foretak
  • kjenner til regelverket for ideelle organisasjoner
  • kjenner til regelverket for noter og årsberetning
  • kjenner til de øvrige bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven
  • kjenner til etiske problemstillinger knyttet til regnskapsføring

Regnskapsteori

Studenten har forståelse for og kan reflektere over

  • brukergruppenes informasjonsbehov og behov for regnskapsregulering
  • resultat- og balanseorientering
  • det konseptuelle rammeverket til IFRS
  • det teoretiske grunnlaget for de grunnleggende regnskapsprinsipper og god regnskapsskikk
  • internasjonal regnskapsutvikling, reguleringsorganer m.v.

Virksomhets- og regnskapsorganisering

Studenten

  • kjenner til de øvrige bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven
  • har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og kjenner til god bokføringsskikk
  • kunnskap om regelverket for regnskapsførere og god regnskapsførerskikk, herunder regnskapsførers rolle
  • kjenner hovedprinsippene for god foretaksstyringsstyring herunder styrets, daglig, leder og revisors ansvar
  • kjenner de mest sentrale virksomhetsrutiner
  • kjenner generelle kontroller og kan reflektere over organisasjonsmessige relasjoner i tilknytning til intern kontroll
  • kjenner krav til sikkerhet og kontroller i IKT-systemer

Studenten har kjennskap til forskjellen mellom forutsetningene for finansregnskapet og bedriftsøkonomisk teori.

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide et ferdig årsregnskap, basert på gjeldende regnskaps-, aksje- og skattelovgivning, herunder også de viktigste regnskapsstandarder.
  • utarbeide et enkelt konsernregnskap
  • kan identifisere, vurdere og forstå risiko
  • kan anvende metoder for analyse og styring av risiko
  • kan utforme tiltak for å sikre effektiv intern kontroll
  • kan vurdere etiske problemer som er knyttet til regnskapsføring

Generell kompetanse

Studenten

  • har en overordnet forståelse av krav som stilles til utarbeidelse av ulike typer årsregnskap og kan reflektere over nytten av regnskapet for de forskjellige brukergrupper
  • er kjent med bakgrunnen for det utviklingsarbeid som foregår internasjonalt og konsekvenser det vil ha for regnskapsregulering i Norge.
  • kan tilegne seg regnskapsteoretisk kunnskap gjennom lesing av fagartikler.
  • har en overordnet forståelse av risiko knyttet til organisering av rutiner og til IKT-systemer og hvilke tiltak som kan iverksettes for å motvirke risiko.

Arbeids- og undervisningsformer

Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. I tillegg er det nødvendig at studentene individuelt eller i grupper gjennom hele semesteret arbeider med oppgaver som er knyttet til de forskjellige emner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Mental health, social conditions, life in the city and a multicultural environment affect people's options for participating in activity, social groups and the community. Participation is of great importance when it comes to people's mental health and social integration. In a society characterised by rapid movement, marginalised groups and their right to activity and participation deserves particular attention. Occupational therapists help people who encounter psychological and social challenges in mastering daily life and participating in society.

The course consists of the following subject areas from the national curriculum, specified below as the number of credits:

  • Ideas, theory and experience (1 ECTS)
  • Research and development in occupational therapy (1 ECTS)
  • Health-promoting and preventive work (1 ECTS)
  • Rehabilitative work (1 ECTS)
  • Therapeutic work (1 ECTS)
  • Illness and disability (3 ECTS)
  • Sociology and social anthropology (3 ECTS)
  • Psychology and pedagogy, communication, interaction and conflict work (3 ECTS)
  • Ethics (1 ECTS)

Vurdering og eksamen

Det avholdes skriftlig eksamen over 6 timer ved slutten av vårsemesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is capable of using theory of social science to shed light on how social and cultural conditions can affect a person's mental health and their participation in activity and society
  • is capable of giving an account of conditions that promote and inhibit participation in activity and society among vulnerable groups
  • is capable of describing common mental health disorders
  • is capable of describing the consequences of mental health disorders and crises on activity and participation
  • is capable of referring to new research within occupational therapy aimed at promoting mental health
  • is capable of reflecting on and discussing occupational therapy interventions aimed at promoting mental health
  • is capable of explaining relevant fields for occupational therapists in the mental health field
  • is capable of explaining communication theory used in mental health care
  • is capable of describing the history of occupational therapy relating to mental health

Skills

The student is capable of​

  • using conceptual models in occupational therapy and relevant theories to understand activity and daily life among people with mental health issues
  • finding, evaluating, presenting and referring to relevant theory and research in order to shed light on an academic issue
  • using different methods of mapping and evaluating activity and participation among people with mental health disorders, individually and in groups
  • planning, facilitating and testing therapeutic activities as interventions for people with mental health problems, individually and in groups
  • using modes of expression as therapeutic aids
  • demonstrating therapeutic communication skills

Competence

The student is capable of

  • identifying, discussing and reflecting on ethical challenges in mental health care
  • presenting and discussing ethical issues in light of professional ethical guidelines
  • reflecting on their own communication and interaction
  • showing responsibility, initiative, ability to cooperate and Independence

Vurderingsuttrykk

A minimum attendance of 80% is required in the introduction to the course, skills training, supervision, seminars and compulsory group work.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Anne Kari Ramboe Heimdal