EPN-V2

REREG2000 Financial accounting 2 with accounting theory Course description

Course name in Norwegian
Årsregnskap 2 med regnskapsteori
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Lectures, CFD lab exercises and assignments.

Recommended preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning på mangfold.
  • har kunnskap om ulike perspektiver på migrasjon og integrering.
  • har kunnskap om yrkes- og profesjonsutøvelse i en flerkulturell kontekst.
  • har kunnskap om maktforhold blant annet knyttet til sosial klasse, kjønn og funksjonalitet.
  • har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i et mangfoldig samfunns- og arbeidsliv.

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte og vurdere bruk av sentrale begreper for forståelse av mangfold i samfunnet.
  • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på mangfold, mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
  • kan analysere problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger knyttet til mangfoldsproblematikk i yrkes- og profesjonsutøvelse.
  • kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep, med vekt på samspillet mellom ulikhetsfaktorer.

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere ulike teoretiske og vitenskapelige tilnærminger til forståelse av mangfold i samfunnet.
  • kan relatere fagteori og fagbegreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre.
  • kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det flerkulturelle samfunnet.
  • viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.

Required preliminary courses

Exam autumn 2021 due to Covid-19:

Individual digital home exam, 3 hours.

The exam result can be appealed.

[Exam earlier:]

1. Portfolio (counts 50%). The portfolio consists of:

  • 2 individual reports (word limit 1000-2000) based on CFD analysis of the engineering components.

2. 3 hour written exam (50%).

The exam results can be appealed.

In the event of a resit or rescheduled exam, an oral examination may be used instead. In case an oral exam is used, the examination result cannot be appealed

Learning outcomes

After completing this course, the student has achieved the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

 

Knowledge

The student has in-depth knowledge of

- how to design a facade that provides good indoor climate and low energy consumption

- moisture and heat transport through the building envelope including windows, walls, ceilings and floor slabs

- elements of passive house design, on the topics of  indoor climate and energy use

- the roles and processes of integrated building design

- the most important criteria and calculation methods for daylight design and energy efficient lighting

- airflow in buildings and how to achieve airtight buildings

- principles and challenges of heat recovery

 

Skills

The student is capable of

- performing calculations and analysing results for U- and g-values for windows, walls, ceilings and floor slabs

- performing calculations and analysing results for thermal comfort in case of solar radiation and low outdoor temperatures

- performing calculations and analysing results for thermal bridges

- performing calculations and analysing results for moisture transport through structures

- performing calculations and analysing results of daylight conditions in rooms and energy savings by daylight control

- designing buildings which meet criteria for good indoor climate and low energy demand

- designing and analysing ventilation and infiltration in conjunction with pressure conditions, and designing energy optimal solutions

- designing façades with optimal performance on thermal comfort, daylight, energy demand and cost-efficiency

 

General competence

The student is capable of

- analysing buildings and solving problems related to detailed design of building parts, considering thermal comfort, daylight, moisture and energy demand

- considering the extent and distribution of thermal bridges and proposing measures to avoid condensation and achieve good thermal comfort and low energy demand

- evaluating and choosing the right tool for the problem

- planning and performing an analysis of relevant building physics problems, and provide relevant advice for a client

Teaching and learning methods

Grade scale A-F.

Course requirements

The following required coursework must be approved before a student can take the exam:

  • two project milestone Meetings

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning på mangfold.
  • har kunnskap om ulike perspektiver på migrasjon, etnisitet og rasisme.
  • har kunnskap om yrkes- og profesjonsutøvelse i en mangfoldig kontekst.
  • har kunnskap om maktforhold blant annet knyttet til sosial klasse, kjønn og funksjonalitet.
  • har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i et mangfoldig samfunns- og arbeidsliv.

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte og vurdere bruk av sentrale begreper for forståelse av mangfold i samfunnet.
  • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på mangfold, mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
  • kan analysere problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger knyttet til mangfoldsproblematikk i yrkes- og profesjonsutøvelse.
  • kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep, med vekt på samspillet mellom ulikhetsfaktorer.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere ulike teoretiske og vitenskapelige tilnærminger til forståelse av mangfold i samfunnet.
  • kan relatere fagteori og fagbegreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre.
  • kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det mangfoldige samfunnet.
  • viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.

Permitted exam materials and equipment

Portfolio exam:

The portfolio consist of Individual project of a folder consisting of 5-7 assignments, and presentation, collectively weighted 100%.

Assessment can be appealed, if the grade changes this will require a new presentation and possibility of oral questioning.

Grading scale

Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før mappeeksamen kan avlegges:

  • Levere utkast til to refleksjonsnotater for veiledning innen bestemte frister. Notatene skal da være på 3000-4000 ord. Utkast til notatene leveres på universitetets digitale læringsplattform.

Alle arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeiskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeiskrav innen fristene, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeiskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Faglige aktiviteter med krav om tilstedeværelse

Det kreves et bestemt minimum av deltakelse i de organiserte læringsaktivitetene - det vil si tilstedeværelse og deltakelse i 75 prosent av den totale samlingstiden og deltakelse i 75 prosent av tiden på universitetets digitale læringsplattform. En vesentlig grunn til kravet om deltakelse er at den enkelte studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner regnes som en viktig læringsressurs i studiet.

Examiners

Ingen forkunnskapskrav.