EPN-V2

RADPRA4 Bildediagnostisk praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical practice 4 - In Imaging Department
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

I dette siste praksisemnet skal studenten bygge på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner. I emnet skal alle studenter ha praksis innen CT- og skjelett-undersøkelser. Her forventes det høy grad av selvstendighet, særlig ved skjelett -undersøkelser. Andre aktuelle modaliteter er: angiografi, mammografi, MR, barneradiologi, stråleterapi, nukleærmedisin.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1A Anatomi og fysiologi 1
  • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 2
  • 1E Strålebiologi og strålevern 0,5
  • 2B Etikk 1
  • 2E Psykologiske og pedagogiske emner 1
  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 2,5
  • 3B Fysikk for bildediagnostikk og behandling 2
  • 3C Apparatlære 0,5
  • 3D Informasjonsteknologi i helsetjenesten 1
  • 3E Radiografi: bildefremstilling, bildebehandling og bildeanalyse 2
  • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 5,5
  • 3G Kvalitetsutvikling 1

Forkunnskapskrav

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og selvstendig gjennomføre et dagsprogram for skjelett- og thoraxundersøkelser (flere fagområder fra rRmmeplanen)
  • vurdere kvaliteten av eget arbeid ved skjelett- og thoraxundersøkelser (1A, 3G)
  • vurdere prosedyrevalg og utføre nødvendige forberedelser ved ulike modaliteter (3F)
  • utføre CT-undersøkelser selvstendig i samsvar med faglige kriterier (flere fagområder fra Rammeplanen)
  • delta aktivt ved andre undersøkelser og behandlinger som inngår i emnet (flere fagområder fra Rammeplanen).

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over og videreutvikle egne kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter (3A)
  • praktisere i tråd med yrkesetiske normer og reflektere over yrkesetiske problemstillinger (2B)
  • vise evne til samarbeid med personale og til å vise initiativ i praksis (2D)
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til kvalitetsutvikling av praksis (2B, 3G)
  • utnytte potensialet i anvendt apparatur (3C).

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omfatter praksis på bildediagnostiske avdelinger og studentene utfører radiograffaglig arbeid knyttet til læringsutbyttene. Studentene utarbeider og leverer refleksjonsnotat til kontaktlærer i forkant av midt- og sluttvurderingen. Studenten skal også holde et muntlig fremlegg, som skal være en fordypning av et tema som er knyttet til læringsutbyttene. Fremlegget holdes for praksisveiledere og kontaktlærer, eventuelt også for medstudenter og ansatte på praksisstedet ved midtvurdering.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav:

  • muntlig fremlegg
  • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
  • refleksjonsnotat

Vurdering og eksamen

For å kunne bidra til å styrke barnehagefeltet er det viktig å ha kunnskaper om nyere forskning om barn og barnehager. Emnet gir en;historisk;oversikt over barnehageforskning og presenterer den nyeste forskningen om barns hverdagsliv og barnehagen som organisasjon i samfunnet. Undervisningen gir innsikt i aktuelle forskningsprosjekter som er etablerte på Institutt for barnehagelærerutdanning og knytter disse tematisk tett til hverdagen i barnehagen. ;

Barnehagefeltet som forskningsarena tar også for seg hvordan ulike styringsdokumenter og planverk påvirker barnehagen, barna og de ansatte i, barnehagen og vil presentere ulike;retninger innen barnehageforskning, kunstfaglig forskning og forskningsetikk.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Kunnskap; Studenten;;

  • har;avansert forståelse/kunnskap om barns hverdagsliv i barnehager, samt barnehagen som samfunnsinstitusjon
  • har;inngående kunnskaper om;barnehager som forskningsfelt;
  • har inngående kunnskaper om;vitenskapelige og kunstfaglige;tilnærminger til barnehagefeltet
  • har inngående kunnskap om aktuell forskning og kunnskapsutvikling i barnehagefeltet i et historisk og samtidig perspektiv

Ferdigheter; Studenten;

  • kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på spørsmål om barns hverdagsliv i barnehager: lek, læring, omsorg, trivsel, organisasjon og ledelse
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnehageforskning
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike;forskningsmetoder og forskningsdesign

Generell kompetanse; Studenten;

  • kan analysere relevante;forskningsetiske problemstillinger;knyttet til barnehageforskning
  • kan anvende kunnskaper om norsk og internasjonal barnehageforskning til å strukturere, formulere og formidle faglige resonnementer;

Sensorordning

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet - storbyuniversitetet.