Programplaner og emneplaner - Student
RADPRA4 Bildediagnostisk praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical practice 4 - In Imaging Department
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
I dette siste praksisemnet skal studenten bygge på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner. I emnet skal alle studenter ha praksis innen CT- og skjelett-undersøkelser. Her forventes det høy grad av selvstendighet, særlig ved skjelett -undersøkelser. I tillegg til dette skal studenten ha praksis innen minimum to av følgende modaliteter: angiografi, mammografi, MR, barneradiologi, stråleterapi, nukleærmedisin.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):
- 1A Anatomi og fysiologi 1
- 1B Sykdomslære og mikrobiologi 2
- 1E Strålebiologi og strålevern 0,5
- 2B Etikk 1
- 2E Psykologiske og pedagogiske emner 1
- 3A Pasientomsorg og sykepleie 2,5
- 3B Fysikk for bildediagnostikk og behandling 2
- 3C Apparatlære 0,5
- 3D Informasjonsteknologi i helsetjenesten 1
- 3E Radiografi: bildefremstilling, bildebehandling og bildeanalyse 2
- 3F Metodiske prinsipper og teknikker 5,5
- 3G Kvalitetsutvikling 1
-
Forkunnskapskrav
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og selvstendig gjennomføre et dagsprogram for skjelett- og thoraxundersøkelser (flere fagområder fra rRmmeplanen)
- vurdere kvaliteten av eget arbeid ved skjelett- og thoraxundersøkelser (1A, 3G)
- vurdere prosedyrevalg og utføre nødvendige forberedelser ved ulike modaliteter (3F)
- utføre CT-undersøkelser selvstendig i samsvar med faglige kriterier (flere fagområder fra Rammeplanen)
- delta aktivt ved andre undersøkelser og behandlinger som inngår i emnet (flere fagområder fra Rammeplanen).
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over og videreutvikle egne kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter (3A)
- praktisere i tråd med yrkesetiske normer og reflektere over yrkesetiske problemstillinger (2B)
- vise evne til samarbeid med personale og til å vise initiativ i praksis (2D)
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til kvalitetsutvikling av praksis (2B, 3G)
- utnytte potensialet i anvendt apparatur (3C).
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene skal utføre radiograffaglig arbeid som er aktuelt på det enkelte praksisstedet. Studenten utarbeider et refleksjonsnotat i forkant av midt- og sluttvurderingen. Studenten skal også holde et faglig fremlegg som skal være en fordypning av et tema knyttet til læringsutbyttene. Fremlegget gis ved midtvurdering for praksisveiledere og kontaktlærer, eventuelt også for medstudenter og ansatte på praksisstedet.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav:
- faglig fremlegg
- minimum 90 % tilstedeværelse
-
Vurdering og eksamen
Kontaktlærer fra høgskolen og veileder(e) fra praksisstedet vurderer studenten.
Vurderingen er basert på tilbakemeldinger fra veiledere, studentens forventningsdokumenter og fremlegg samt på det faglige nivå studenten viser i selve vurderingssituasjonene. En del av vurderingsgrunnlaget er muntlig høring som skjer i et møte på slutten av praksisperioden hvor student, kontaktlærer og veileder er til stede.
For at sluttvurderingen skal gjennomføres, må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt og det faglige fremlegget ved midtvurdering være godkjent.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant
-
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
-
Sensorordning
Intern sensur