EPN-V2

RADPRA3 Bildediagnostisk og stråleterapi praksis, del A og B Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical practice 3 - in imaging department
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og selvstendig gjennomføre et dagsprogram for skjelett- og thoraxundersøkelser (flere fagområder fra rRmmeplanen)
  • vurdere kvaliteten av eget arbeid ved skjelett- og thoraxundersøkelser (1A, 3G)
  • vurdere prosedyrevalg og utføre nødvendige forberedelser ved ulike modaliteter (3F)
  • utføre CT-undersøkelser selvstendig i samsvar med faglige kriterier (flere fagområder fra Rammeplanen)
  • delta aktivt ved andre undersøkelser og behandlinger som inngår i emnet (flere fagområder fra Rammeplanen).

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over og videreutvikle egne kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter (3A)
  • praktisere i tråd med yrkesetiske normer og reflektere over yrkesetiske problemstillinger (2B)
  • vise evne til samarbeid med personale og til å vise initiativ i praksis (2D)
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til kvalitetsutvikling av praksis (2B, 3G)
  • utnytte potensialet i anvendt apparatur (3C).

Læringsutbytte

Emnet omfatter praksis på bildediagnostiske avdelinger og studentene utfører radiograffaglig arbeid knyttet til læringsutbyttene. Studentene utarbeider og leverer refleksjonsnotat til kontaktlærer i forkant av midt- og sluttvurderingen. Studenten skal også holde et muntlig fremlegg, som skal være en fordypning av et tema som er knyttet til læringsutbyttene. Fremlegget holdes for praksisveiledere og kontaktlærer, eventuelt også for medstudenter og ansatte på praksisstedet ved midtvurdering.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav:

  • muntlig fremlegg
  • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
  • refleksjonsnotat

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Faglig vurdering av praksis

Kontaktlærer fra universitetet og veileder(e) fra praksisstedet vurderer studenten.

For at sluttvurderingen skal gjennomføres, må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, arbeidskravene godkjent og det muntlige fremlegget ved midtvurdering være godkjent. Studentene som ikke oppfyller disse kravene får «ikke bestått» praksis.

Vurdering og eksamen

Bestått/Ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet - storbyuniversitetet.

Vurderingsuttrykk

Begge deler vurderes til bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Praksis: veileder(e) fra praksisstedet vurderer studentens praksis.

Eksamen: alle studenter vurderes av to sensorer. Én ekstern og én intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.