EPN-V2

RADPRA2 Klinisk praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Practice 2 - in clinical department
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter 4 ukers praksis på klinisk avdeling og 2 uker forberedelses- og etterarbeid.

Klinisk praksis er på somatiske avdelinger og skiller seg fra praksis i bildediagnostisk avdeling ved at det gir mer kontinuitet i pasientkontakten. Dette er sentralt i oppøving av observasjons- og omsorgskompetanse og pasientrettet kommunikasjon. På en bildediagnostisk avdeling må dette ofte praktiseres innen en kort tidsramme og krever derfor stor grad av mestring hos radiografen. Praksis på klinisk avdeling er også viktig for å kunne bidra til godt samarbeid mellom bildediagnostisk og klinisk avdeling.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
  • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
  • 2D Kommunikasjon, konfliktløsning og samhandling 1,5
  • 2E Psykologiske og pedagogiske emner 1
  • 2F Yrkesetikk 2
  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 4

Forkunnskapskrav

For å påbegynne emnet må studenten ha bestått følgende eksamener: RAD1000, RAD1100, RAD1200, RAD1300 og RAD1410. Eksamen i RADMED må ikke være bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for pasienters grunnleggende behov og hvordan helsepersonell kan bidra til å dekke disse behovene i behandling og pleie
  • gjøre rede for sentrale prinsipper for god kommunikasjon og samarbeid
  • gjøre rede for generell legemiddeladministrering (1C)
  • gjøre rede for hygieniske retningslinjer (1B)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om hvordan sykdommer kommer til uttrykk og hva en skal observere (1B)
  • kan vise at pasientens personlige hygiene blir ivaretatt (3A)
  • kan observere pasientens grunnleggende behov og tydelige sykdomssymptomer og delta ved aktuelle omsorgstiltak (3A)
  • behersker måling av puls og blodtrykk (3A)
  • kan utføre subcutane og intramuskulære injeksjoner, administrering av O2, og andre aktuelle praktiske prosedyrer som utføres på avdelingen (3A).
  • beskrive prosedyren for innlegging av perifert venekateter (PVK) (3A)
  • forklare og utføre hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykksmåling (3A)
  • beskrive og utføre subcutane og intramuskulære injeksjoner og O2-tilførsel (3A)

Generell kompetanse

Studenten kan

  • etablere og utvikle god kommunikasjon med pasienter (2D)
  • reflektere over hvordan empati, respekt og verdighet overfor pasienten kan komme til uttrykk (2F)

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten utarbeider et refleksjonsnotat i forkant av sluttvurderingen av praksis. I den prekliniske perioden inngår ferdighetstreninger og arbeid knyttet til hjemmeeksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Eksamen og praksis

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Kombinert vurdering:

  • vurdering av praksis
  • individuell skriftlig oppgave med omfang 1400 ord. Oppgaven utleveres ved emnestart, og besvarelsen innleveres ved endt praksis.

Hjelpemidler ved eksamen

Se fagplanen.

Vurderingsuttrykk

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 1 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:

Arbeidskrav 1

Undervisningsplan med begrunnelse utformes i gruppe, omfang 500 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å anvende læringsteori og didaktisk tenkning.

Arbeidskrav 2

Studentene deltar i lesegruppe med medstudenter. Utvalgte fagtekster leses og diskuteres. Formålet med arbeidskravet er å få øving i å lese og diskutere forskningsbasert pedagogisk litteratur.

Arbeidskrav 3

Grunnleggende ferdigheter, språk og læring, er en flerfaglig skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk og elevkunnskap, matematikk og norsk (6 000 ord +/- 10 %) med påfølgende muntlig gruppefremføring (10-15 minutter). Bruk av digitale verktøy inngår både i den skriftlige teksten og den muntlige framføringa. Formålet med arbeidskravet er trening i observasjon og utvikling av kompetanse i å tolke observasjoner knyttet til teoretiske perspektiver, samt at studentene skal lære å bruke digitale verktøy. Innholdet i arbeidskravet baseres på observasjoner i praksis og relevant faglig teori.

Dersom den skriftlige delen på arbeidskrav 3 ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til den muntlige framføringen, eller denne ikke blir godkjent, kan de etter nærmere vurdering få en ny mulighet til å presentere gruppeoppgaven.

Målform: valgfri

Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % av forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

Fagovergripande tema

I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 1 er følgende faglige aktiviteter:

  • forskningsmetode (observasjon)
  • språk, læring og grunnleggende ferdigheter (arbeidskrav 3)
  • lesegruppe

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.

Sensorordning

Individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.