EPN-V2

RAD3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Assignment
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Forsknings- og utviklingsarbeid blir i økende grad en integrert del av arbeidet i bildediagnostiske avdelinger. Studiet inneholder derfor en innføring i kravene som stilles til slikt arbeid. Planlegging og gjennomføring av bacheloroppgaven står her sentralt. Studentene skal fordype seg i et selvvalgt, spesifikt og sentralt tema innen radiografi og utvikle ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode.

I emnet er det satt av 2,5 studiepoeng til vitenskapsteori og forskningsmetode (2A, 2B). De øvrige studiepoengene knyttet til bacheloroppgaven er «frie» i den forstand at de avhenger av studentenes valg av oppgavetema.

Forkunnskapskrav

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for styrker og svakheter ved egen anvendt forskningsmetode
  • forklare forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
  • redegjøre for nyere forskning innen eget forskningstema

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende, på et innføringsnivå, en forskningsmetode som er relevant for egen problemstilling
  • fremskaffe, integrere og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur knyttet til egen problemstilling
  • formidle og reflektere over eget prosjekt muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre et faglig prosjekt i forpliktende samarbeid med andre
  • reflektere selvstendig over radiograffaglige problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig gruppearbeid som skal skrives i artikkelformat.

RAD3100 Fagfordypning, fagutvikling og fagformidling har fag og tema som kan sees som forberedelse til bacheloroppgaven. Valg av tema og grupper, utforming av prosjektplan og tildeling av veiledere skjer i løpet av RAD3100.

Gruppestørrelsen er 2-4 studenter. I spesielle tilfeller kan studenter søke om å skrive individuelt. Søknader behandles av studieleder og emneansvarlig lærer.

Hver gruppe får tilbud om ca. 15 timer veiledning. Studentene samles på seminarer i løpet av arbeidsperioden. Der legges hovedvekten på studentenes presentasjon av eget prosjekt i ulike stadier i prosessen, utveksling av erfaringer og tilbakemeldinger til hverandre.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer.

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Skriftlig oppgave i artikkelformat inntil 4000 ord, skrevet av gruppe på 2-4 studenter, og individuell muntlig høring inntil 30 min. Muntlig høring innledes med gruppens fremlegg av artikkelen, 20-30 min. Den skriftlige oppgaven får foreløpig karakter. Karakteren må være A-E før studentene kan fremstille seg til muntlig høring. Studentene får individuell karakter etter muntlig høring. Karakteren på den skriftlige oppgaven kan justeres ett trinn opp eller ned for den enkelte student.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor vurderer alle studentene.