Programplaner og emneplaner - Student
RAD3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Assignment
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forsknings- og utviklingsarbeid blir i økende grad en integrert del av arbeidet i bildediagnostiske avdelinger. Studiet inneholder derfor en innføring i kravene som stilles til slikt arbeid. Planlegging og gjennomføring av bacheloroppgaven står her sentralt. Studentene skal fordype seg i et selvvalgt, spesifikt og sentralt tema innen radiografi og utvikle ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode.
I emnet er det satt av 2,5 studiepoeng til vitenskapsteori og forskningsmetode (2A, 2B). De øvrige studiepoengene knyttet til bacheloroppgaven er «frie» i den forstand at de avhenger av studentenes valg av oppgavetema.
Forkunnskapskrav
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for styrker og svakheter ved egen anvendt forskningsmetode
- forklare forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
- redegjøre for nyere forskning innen eget forskningstema
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende, på et innføringsnivå, en forskningsmetode som er relevant for egen problemstilling
- fremskaffe, integrere og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur knyttet til egen problemstilling
- formidle og reflektere over eget prosjekt muntlig og skriftlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre et faglig prosjekt i forpliktende samarbeid med andre
- reflektere selvstendig over radiograffaglige problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig gruppearbeid som skal skrives i artikkelformat.
RAD3100 Fagfordypning, fagutvikling og fagformidling har fag og tema som kan sees som forberedelse til bacheloroppgaven. Valg av tema og grupper, utforming av prosjektplan og tildeling av veiledere skjer i løpet av RAD3100.
Gruppestørrelsen er 2-4 studenter. I spesielle tilfeller kan studenter søke om å skrive individuelt. Søknader behandles av studieleder og emneansvarlig lærer.
Hver gruppe får tilbud om ca. 15 timer veiledning. Studentene samles på seminarer i løpet av arbeidsperioden. Der legges hovedvekten på studentenes presentasjon av eget prosjekt i ulike stadier i prosessen, utveksling av erfaringer og tilbakemeldinger til hverandre.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer.
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Skriftlig oppgave i artikkelformat inntil 4000 ord, skrevet av gruppe på 2-4 studenter, og individuell muntlig høring inntil 30 min. Muntlig høring innledes med gruppens fremlegg av artikkelen, 20-30 min. Den skriftlige oppgaven får foreløpig karakter. Karakteren må være A-E før studentene kan fremstille seg til muntlig høring. Studentene får individuell karakter etter muntlig høring. Karakteren på den skriftlige oppgaven kan justeres ett trinn opp eller ned for den enkelte student.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Intern og ekstern sensor vurderer alle studentene.