Programplaner og emneplaner - Student
RAD3900 Bachelor Assignment Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Radiography
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Videreutdanningen består av ett obligatorisk emne, VSHL Seksuell helse som ressurs gjennom hele livsløpet, som gjennomføres på deltid over et semester. Læringsressursene og samlinger/webseminarer er heldigitale. Det vil bli avholdt 3-4 webseminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.
Required preliminary courses
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for styrker og svakheter ved egen anvendt forskningsmetode
- forklare forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
- redegjøre for nyere forskning innen eget forskningstema
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende, på et innføringsnivå, en forskningsmetode som er relevant for egen problemstilling
- fremskaffe, integrere og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur knyttet til egen problemstilling
- formidle og reflektere over eget prosjekt muntlig og skriftlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre et faglig prosjekt i forpliktende samarbeid med andre
- reflektere selvstendig over radiograffaglige problemstillinger
Teaching and learning methods
Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig gruppearbeid som skal skrives i artikkelformat.
RAD3100 Fagfordypning, fagutvikling og fagformidling har fag og tema som kan sees som forberedelse til bacheloroppgaven. Valg av tema og grupper, utforming av prosjektplan og tildeling av veiledere skjer i løpet av RAD3100.
Gruppestørrelsen er 2-4 studenter. I spesielle tilfeller kan studenter søke om å skrive individuelt. Søknader behandles av studieleder og emneansvarlig lærer.
Hver gruppe får tilbud om ca. 15 timer veiledning. Studentene samles på seminarer i løpet av arbeidsperioden. Der legges hovedvekten på studentenes presentasjon av eget prosjekt i ulike stadier i prosessen, utveksling av erfaringer og tilbakemeldinger til hverandre.
Course requirements
Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer.
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Assessment
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Skriftlig oppgave i artikkelformat inntil 4000 ord, skrevet av gruppe på 2-4 studenter, og individuell muntlig høring inntil 30 min. Muntlig høring innledes med gruppens fremlegg av artikkelen, 20-30 min. Den skriftlige oppgaven får foreløpig karakter. Karakteren må være A-E før studentene kan fremstille seg til muntlig høring. Studentene får individuell karakter etter muntlig høring. Karakteren på den skriftlige oppgaven kan justeres ett trinn opp eller ned for den enkelte student.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Intern og ekstern sensor vurderer alle studentene.