EPN-V2

RAD3100 Fagfordypning, fagutvikling og fagformidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Development
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Helsefaglig yrkesutøvelse er basert på et felles verdigrunnlag. Et helhetlig syn på mennesket og respekt for dets integritet, autonomi og rett til medbestemmelse står sentralt. Emnet inneholder grunnleggende kunnskap om helseprofesjonene, med hovedvekt på fag og temaer som danner en felles referanseramme for yrkesutøvelse innenfor de ulike profesjonene. Det gis også en introduksjon til radiografi som fag og til radiograffaglig yrkesutøvelse.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 2A Vitenskapsteori og forskningsmetode: Felles for alle fakultets bachelorstudier 1.5
  • 2B Etikk Felles for alle fakultets bachelorstudier 1,5 Utdanningsspesifikt 1,5
  • 2C Stats- og kommunalkunnskap og sosialpolitikk Felles for alle fakultetets bachelortudier 0,5 Utdanningsspesifikt 1,0
  • 2D Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning Felles for alle fakultets bachelorstudier 1,5 Utdanningsspesifikt 2
  • 2F Yrkesetikk og faglig fundament Utdanningsspesifikt 0,5

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive kjennetegn ved vitenskapelig kunnskap (2A)
  • har grunnleggende innsikt i de faktorer som inngår i forskningsprosessen (2A)
  • kan beskrive kjennetegn ved naturvitenskapelige- og samfunnsvitenskapelige metoder (2A)
  • kan beskrive kjennetegn ved kunnskapsbasert praksis (2A)
  • har grunnleggende innsikt i etiske teorier og i profesjonsetikk (2B)
  • kjenner til de yrkesetiske retningslinjenes innhold og funksjon (2B)
  • har innsikt i helsepersonell- og pasientrettighetsloven (2C)
  • kan beskrive ulike syn på helse og sykdom (2D)
  • kan beskrive hva som kjennetegner profesjoner og profesjonell kompetanse (2B, 2D)
  • kan beskrive radiografers arbeidsområder og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid (2A, 2B, 2C)
  • kan beskrive profesjonell kommunikasjon (2D)

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre enkle kunnskapssøk (2A)
  • vise grunnleggende innsikt i formelle og faglige kriterier for skriftlige arbeid knyttet til emnet (2A)
  • reflektere over utfordringer knyttet til kommunikasjon (2D)

Generell kompetanse

Studenten har

  • innsikt i hva som kjennetegner læring og arbeidsformer i høyere utdanning (2A)
  • innsikt i ulike kunnskapskilder (2A)

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger digitale ressurser, seminar, skriftlig arbeidsoppgave og selvstudier. For å gi studentene et første innblikk i sitt framtidige yrke tilstrebes det å få til ekskursjon til bildediagnostiske avdelinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

Arbeidskrav:

  • minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på seminar
  • skriftlig oppgave i gruppe på 2-3 studenter, omfang inntill 3 A4 sider (cirka 1050 ord)

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om læreplanen i matematikk, samt kjenner til utviklingen av læreplaner i matematikk sett i et historisk perspektiv
  • har bred kunnskap om ulike innfallsvinkler til matematikkundervisningen
  • har kunnskap om sentrale aspekter ved elevers motivasjon
  • har kunnskap om ulike matematikkvansker hos elever, herunder kjennetegn, årsaker og tiltak
  • kjenner til begrepene relasjonell og instrumentell forståelse, og innvirkninger på elevenes læring og forståelse i matematikk

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, reflektere og kritisk vurdere egne og medstudenters undervisningsopplegg/arbeider
  • kan anvende ulike metoder for å variere, tilpasse og differensiere undervisningen basert på matematikkdidaktiske innfallsvinkler
  • kan tilrettelegge for motivasjon i matematikkundervisningen basert på kunnskap og innsikt i ulike former for praksis som fremmer motivasjon hos elever
  • kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
  • kan legge til rette for matematiske samtaler med elever
  • kan vurdere og anvende digitale verktøy og - nettressurser i undervisningen
  • kan anvende vurderingsformer som fremmer læring, samt utarbeide vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap om ulike læreplaner til å identifisere temaer som er felles for matematikkfaget og programfagene, som utgangspunkt for yrkesretting og arbeid med regning som grunnleggende ferdighet
  • kan videreutvikle egen undervisningskompetanse ved å kunne finne frem til, og forholde seg kritisk til relevant litteratur og forskning, samt kunne knytte det til egen praksis