Programplaner og emneplaner - Student
RAD3100 Fagfordypning, fagutvikling og fagformidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene får kunnskaper om og oppøver sin evne til å redegjøre for og kritisk diskutere velferdsstatens begrunnelser, virkemåter og konsekvenser ved hjelp av analytiske begreper og samfunnsvitenskapelig perspektiver og tenkemåte.
Kunnskap
Studenten har:
- bred kunnskap om kjennetegn ved en velferdsstat, ulike ideologiske retninger i velferdsstaten, sammenhengen mellom samfunnsutvikling, sosial ulikhet, levekår og sosiale problemer samt hovedproblemer og utfordringer i den kommunale og nasjonale sosialpolitikken
- kunnskap om hvordan politiske institusjoner og offentlig forvaltning er organisert og fungerer
- kunnskap om tenkemåte, sentrale begreper og perspektiver innenfor sosiologi
- kjennskap til hva vitenskapsteori er og kjennskap til noen grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper som teori, praksis, refleksjon og taus kunnskap
- kjennskap til de mest sentrale tradisjonene i vitenskapsfilosofien
- kjennskap til hva forskningsmetode er, og om hvordan man utvikler en problemstilling ut fra et tema, og kjennskap til grunnleggende prinsipper innenfor forskningsetikk
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende ulike begreper, teorier, perspektiver, tilnærmingsmåter eller annen kunnskap fra fagene helse- og sosialpolitikk, stats- og kommunalkunnskap, sosiologi og vitenskapsteori og metode
- diskutere sentrale problemstillinger i de fire fagområdene
- formulere en problemstilling ut fra et gitt tema
- problematisere styrker og svakheter ved ulike samfunnsvitenskapelige metoder (intervju, observasjon, spørreskjema, tekstanalyse m.m.) anvendt på konkrete sosialfaglige problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten har:
- forståelse for sosialt arbeid i en sosialpolitisk og samfunnsmessig sammenheng
- forståelse for betydningen av tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid
Forkunnskapskrav
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap til forskningsetiske retningslinjer (2B)
- kan beskrive modeller for kvalitetsutvikling (3G)
- kan diskutere kunnskapsbasert praksis i samfunns- og lokalt perspektiv (3G)
- har kjennskap til oppgavegliding og overforbruk av tjenester innen bildediagnostikken.(2F)
- kan beskrive teorier innen veiledning (2E)
- kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper og bildedannelse ved ultralyd (3B)
- kan forklare ultralydapparaturens bestanddeler og funksjon (3C)
- har kjennskap til kontrastmiddel brukt ved ultralydundersøkelser (1C)
- kan beskrive i grove trekk hvordan ultralydundersøkelser planlegges og gjennomføres (3F)
- kan beskrive initial behandling og prosedyrer i forhold til skader ved multitraumer (3F).
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide en prosjektplan etter angitte kriterier (2A)
- gjennomføre systematiske litteratursøk i anerkjente databaser (2A)
- utføre enkle statistiske analyser (2A)
- diskutere ansvar og utfordringer knyttet til fagutvikling i praksis (2F)
- diskutere forholdet mellom kvalitet og produktivitet (2F)
- diskutere teknologiens rolle og funksjon ut fra yrkesetiske perspektiv (2F)
- diskutere hvilke kunnskaper og ferdigheter radiografen trenger for å kunne fungere i en akuttsituasjon (3A)
vurdere veiledningsmetoder og sentrale teknikker/ ferdigheter innen veiledning (2E)
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over hvordan politiske rammer har innvirkning på yrkesutøvelsen (2C)
- reflektere over radiografens rolle i forhold til oppgavefordeling, kvalitetsutvikling og tverrfaglig samarbeid i bildediagnostikken (2D) (3G)
- diskutere profesjonalitet ut fra teori og praksiserfaringer (2F)
Arbeids- og undervisningsformer
I vitenskapsteori og metode kreves innlevering av et skriftlig arbeidskrav på ca. 4-5 sider. Studentene får en individuell tilbakemelding på arbeidskravet. Dersom det skriftlige arbeidskravet ikke er godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til andre deleksamen i emnet.
Det er obligatorisk deltagelse i Feltprosjekt - PBL. Ved fravær over 20 % må studentene levere et alternativt arbeidskrav. Ved fravær over 40% mister studenten retten til å gå opp til eksamen i samfunnsvitenskapelige emner. Dersom mer enn 40 % fravær skyldes sykdom, kan studenten søke om å beholde retten til å fremstille seg til eksamen. Søknaden stiles til studieleder, vedlagt dokumentasjon av årsaken til fraværet. Studenten må påregne et utvidet alternativt arbeidskrav som kompensasjon dersom søknaden innvilges
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen består av to deler:
- Hjemmeeksamen på 48 timer. Hjemmeeksamen omfatter helse- og sosialpolitikk og stats- og kommunalkunnskap. På denne deleksamenen utgjør helse- og sosialpolitikk 2/3 av karakteren og stats- og kommunalkunnskap 1/3 av karakteren. Begge delene av hjemmeeksamen må være bestått for å få bestått.
- Skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer. Eksamen under tilsyn omhandler sosiologi.
Begge del-eksamener må være bestått for at studenten skal få bestått. Eksamen i helse- og sosialpolitikk og stats- og kommunalkunnskap teller 75 %, mens sosiologi teller 25 % av karakteren.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen i den/de delene studenten ikke har bestått.
Vurdering og eksamen
På hjemmeeksamen er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Ingen hjelpemidler er tillatt under eksamen under tilsyn.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakteren på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensbesvarelser.
Sensorordning
Gunilla Johansson
Bennedichte Olsen
Kjetil van der Wel