Programplaner og emneplaner - Student
RAD2100 Radiotherapy, nuclear medicine, PET, mammography and angiography/interventional procedures Course description
- Course name in Norwegian
- Stråleterapi, nukleærmedisin, mammografi og angiografi/intervensjon
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Radiography
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiegrupper, forelesninger, seminarer, selvstudier, simulerings- og relasjonell ferdighetstrening. Anerkjent terapeutisk metodikk innen psykisk helsearbeid er grunnlaget for simuleringen.
Required preliminary courses
The following must have been completed and approved in order for a student to be permitted to take the exam:
- Group (up to three) or individual assignment, scope: 750 words (+/- 10%)
- Attendance in compulsory activities minimum attendance of 80 % in study groups and seminars, lectures, simulation
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Nukleærmedisin
Studenten
- kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved nukleærmedisin (3B)
- kan forklare oppbygging, tilvirkning, preparering, administrering og avfallshåndtering av radionuklider (1C)
- har kunnskap om relevante sykdommer for nukleærmedisinske undersøkelser (1B)
- kjenner til stråledosenivåene i nukleærmedisin (1E)
- kan forklare strålevern ved håndtering og bruk av radiofarmaka (1E)
- kan forklare oppbygging og funksjon av nukleærmedisinsk utstyr (3C)
- kan beskrive pasientomsorg i nukleærmedisin (3A)
Ferdigheter Nukleærmedisin:
Studenten kan
- gjenkjenne tydelig patologi i nukleærmedisinsk bildemateriale (1B)
- har kjennskap til planlegging og gjennomføring av nukleærmedisinske undersøkelser (3F)
Generell kompetanse Nukleærmedisin:
Studenten
- har kjennskap til nukleærmedisinske undersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
Kunnskap Stråleterapi:
Studenten
- kjenner til bruk av radionuklider/radiofarmaka i stråleterapi (preparering, klargjøring og virkning) (1C)
- har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer og sykdommer relevant for stråleterapi, samt behandling av disse. (1B)
- kjenner til stråledosenivåene stråleterapi (1E)
- kan forklare doseeffekt på normalvev og tumorvev i forbindelse med stråleterapi (1E)
- kan forklare strålevern ved stråleterapi (1E)
- kjenner til vanlige bivirkninger av stråleterapi og aktuelle tiltak ved bivirkninger (3A)
- kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved stråleterapi (3B)
- kjenner til ulike metoder for høyenergetisk behandling med lineærakselerator (3F)
- kan beskrive hva som inngår i stråleterapiprosessen (3F)
- kan beskrive prinsipper for planlegging og anvendelse av stråleterapi og bruk av ulike bildemodaliteter (CT, MR, PET, røntgen) i dette arbeidet (3F)
- kan beskrive pasientomsorg i forhold til stråleterapi (3A)
- har kjennskap til apparatur og programvare brukt ved stråleterapi (3C)
Ferdigheter Stråleterapi:
Studenten kan
- forklare planlegging og gjennomføring av stråleterapi (3F)
Generell kompetanse Stråleterapi:
Studenten
- har kjennskap til strålebehandling i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
Kunnskap Mammografi:
Studenten
- har kjennskap til apparatur brukt ved mammografi (3C)
- kjenner til eksponeringsparametere og stråledosenivåene i mammografi (1E)
- beskrive posisjonering og bildekriterier ved mammografi (3E)
- kan forklare forskjell på screening og klinisk mammografi (3E)
- kan beskrive kommunikasjon og pasientomsorg i forbindelse med mammografi (3A)
- kan beskrive ulike prøvetagnings-prosedyrer innen brystdiagnostikk (3E)
- kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved mammografi (3F)
Generell kompetanse Mammografi:
- studenten har kjennskap til mammografiscreening og generelle prinsipper for tidlig diagnostikk ved sykdommer i mammae (3E)
Kunnskap Angio/intervensjon:
- kan forklare bruk av kontrastmidler ved angiografi og intervensjon (1C)
- kan beskrive vaskulære og nonvaskulære intervensjonsteknikker og hvordan angio- og intervensjonsprosedyrer planlegges (3F)
- kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved stråleterapi, angiografi, intervensjon og mammografi (3G)
Ferdigheter Angio/intervensjon:
Studenten kan
- gjenkjenne tydelig patologi i angiografisk bildemateriale (1B)
- vurdere dosenivå og tiltak for dosereduksjon ved intervensjonsprosedyrer i relasjon til kliniske hensyn i situasjonen (1E)
- forklare planlegging og gjennomføring av angio og intervensjonsundersøkelser.(3F)
Generell kompetanse Angio/intervensjon
Studenten
- har kjennskap til de vanligste angio og intervensjonsundersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
Teaching and learning methods
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Course requirements
Pass/fail
Assessment
All answer papers are assessed by two examiners. At least 20% per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.
Permitted exam materials and equipment
May Vatne
Grading scale
VPSY6210, VPSYD6210 and MAPSD4210 overlap 100%
Examiners
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern sensor og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.