Programplaner og emneplaner - Student
RAD2100 Stråleterapi, nukleærmedisin, mammografi og angiografi/intervensjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Radiotherapy, nuclear medicine, PET, mammography and angiography/interventional procedures
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
I forbindelse med diagnostikk og behandling av cancer må radiografer forholde seg til en rekke ulike modaliteter. Radiografene har i dette arbeidet en sentral rolle der man møter pasienter i en særlig sårbar situasjon. Utredning og behandling av cancer kan blant annet skje ved hjelp av stråleterapi og/eller nukleærmedisin. Det må understrekes at det kreves fagfordypning/videreutdanning etter bachelorgrad for å kunne arbeide innen disse to modalitetene.
Mammografi benyttes i utredning av cancer mammae (brystkreft), og i det norske mammografiprogrammet screenes kvinner i alderen 50-69 år med tanke på å oppdage cancer i tidlige stadier.
Angiografi og intervensjon inngår i stadig større grad nyetablerte behandlinger som erstatning for tradisjonell invasiv kirurgi. De stadig nye undersøkelser og behandling medfører nye arbeids- og ansvarsområder for radiografer.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):
- 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
- 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
- 1E Strålebiologi og strålevern 1,5
- 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
- 3B Fysikk for bildediagnostisering og behandling 1,5
- 3C Apparatlære 1
- 3E Radiografi: bildeframstilling, bildebehandling og bildeanalyse 1
- 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2
- 3G Kvalitetsutvikling 0,5
-
Forkunnskapskrav
Alle eksamener i 1. studieår må være bestått.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Nukleærmedisin
Studenten
- kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved nukleærmedisin (3B)
- kan forklare oppbygging, tilvirkning, preparering, administrering og avfallshåndtering av radionuklider (1C)
- har kunnskap om relevante sykdommer for nukleærmedisinske undersøkelser (1B)
- kjenner til stråledosenivåene i nukleærmedisin (1E)
- kan forklare strålevern ved håndtering og bruk av radiofarmaka (1E)
- kan forklare oppbygging og funksjon av nukleærmedisinsk utstyr (3C)
- kan beskrive pasientomsorg i nukleærmedisin (3A)
Ferdigheter Nukleærmedisin:
Studenten kan
- gjenkjenne tydelig patologi i nukleærmedisinsk bildemateriale (1B)
- har kjennskap til planlegging og gjennomføring av nukleærmedisinske undersøkelser (3F)
Generell kompetanse Nukleærmedisin:
Studenten
- har kjennskap til nukleærmedisinske undersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
Kunnskap Stråleterapi:
Studenten
- kjenner til bruk av radionuklider/radiofarmaka i stråleterapi (preparering, klargjøring og virkning) (1C)
- har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer og sykdommer relevant for stråleterapi, samt behandling av disse. (1B)
- kjenner til stråledosenivåene stråleterapi (1E)
- kan forklare doseeffekt på normalvev og tumorvev i forbindelse med stråleterapi (1E)
- kan forklare strålevern ved stråleterapi (1E)
- kjenner til vanlige bivirkninger av stråleterapi og aktuelle tiltak ved bivirkninger (3A)
- kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved stråleterapi (3B)
- kjenner til ulike metoder for høyenergetisk behandling med lineærakselerator (3F)
- kan beskrive hva som inngår i stråleterapiprosessen (3F)
- kan beskrive prinsipper for planlegging og anvendelse av stråleterapi og bruk av ulike bildemodaliteter (CT, MR, PET, røntgen) i dette arbeidet (3F)
- kan beskrive pasientomsorg i forhold til stråleterapi (3A)
- har kjennskap til apparatur og programvare brukt ved stråleterapi (3C)
Ferdigheter Stråleterapi:
Studenten kan
- forklare planlegging og gjennomføring av stråleterapi (3F)
Generell kompetanse Stråleterapi:
Studenten
- har kjennskap til strålebehandling i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
Kunnskap Mammografi:
Studenten
- har kjennskap til apparatur brukt ved mammografi (3C)
- kjenner til eksponeringsparametere og stråledosenivåene i mammografi (1E)
- beskrive posisjonering og bildekriterier ved mammografi (3E)
- kan forklare forskjell på screening og klinisk mammografi (3E)
- kan beskrive kommunikasjon og pasientomsorg i forbindelse med mammografi (3A)
- kan beskrive ulike prøvetagnings-prosedyrer innen brystdiagnostikk (3E)
- kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved mammografi (3F)
Generell kompetanse Mammografi:
- studenten har kjennskap til mammografiscreening og generelle prinsipper for tidlig diagnostikk ved sykdommer i mammae (3E)
Kunnskap Angio/intervensjon:
- kan forklare bruk av kontrastmidler ved angiografi og intervensjon (1C)
- kan beskrive vaskulære og nonvaskulære intervensjonsteknikker og hvordan angio- og intervensjonsprosedyrer planlegges (3F)
- kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved stråleterapi, angiografi, intervensjon og mammografi (3G)
Ferdigheter Angio/intervensjon:
Studenten kan
- gjenkjenne tydelig patologi i angiografisk bildemateriale (1B)
- vurdere dosenivå og tiltak for dosereduksjon ved intervensjonsprosedyrer i relasjon til kliniske hensyn i situasjonen (1E)
- forklare planlegging og gjennomføring av angio og intervensjonsundersøkelser.(3F)
Generell kompetanse Angio/intervensjon
Studenten
- har kjennskap til de vanligste angio og intervensjonsundersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminar og ferdighetstreninger.
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
-
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
-
Vurderingsuttrykk
The course description is approved 07.04.11 by the Academic Affairs Committee, Faculty of Education and International Studies. Revisions approved 23.05.13 and 02.05.14. Minor changes approved 24.10.16. Latest revision approved by the Academic Affairs Committee 11.05.17.
The Faculty of Education and International Studies at Oslo Metropolitan University offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a Bachelor's degree of 180 ECTS credits in Development Studies. This module 'Development and Migration' is a course at the intermediate level. Fulfilled requirements and a passable grade entitle the student to 10 ECTS credits.
This interdisciplinary course will seek to combine perspectives from social science and humanities on development and migration. Drawing on contributions from history, anthropology, sociology, political economy and geography the course is concerned with the historical processes of migration, the individuals who migrate and the consequences of the migration processes.
The course will be taught in English or Norwegian, depending on needs according to the participants' language abilities. Students may submit assignments in English, Norwegian, Swedish or Danish.
-
Sensorordning
See programme description.