EPN-V2

RAD1200 Anatomi og fysiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Anatomy and Physiology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Anatomifaget beskriver hvordan menneskekroppen er bygget opp og fysiologien hvordan den fungerer. Emnet er grunnstenen i radiografien og er grunnlaget for emner som kommer senere i utdanningen. Anatomi og fysiologi er essensiell for faglig forsvarlig yrkesutøvelse.

    Kunnskap i topografisk anatomi er en forutsetning for å kunne lokalisere anatomiske strukturer fremstilt ved hjelp av bildediagnostiske metoder. Kunnskap i fysiologi er viktig for utførelse av dynamiske undersøkelser som CT, MR, PET og ulike intervensjonsprosedyrer.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan forklare grunnleggende biokjemiske prosesser på celleplan og se dem i sammenheng med fysiologiske prosesser i kroppens organer
    • kan forklareskjelett- og muskelsystemets anatomiske oppbygging
    • kan forklare oppbygging av celler, vev, organer og organsystemer
    • kjenner til sansenes- og forplantingssystemets anatomi og fysiologi
    • kan forklare fysiologiske prosesser i fordøyelses- og nervesystemet
    • kan gjøre rede for de fysiologiske prosesser i sirkulasjonssystemet
    • kan gjøre rede for de fysiologiske prosesser i respirasjonssystemet
    • kan gjøre rede for fysiologiske prosesser i nyrer og urinveier
    • kan forklare de endokrine organer
    • kan beskrive kroppens bevegelser, akser, plan og retninger

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • identifisere ulike organer og strukturer
    • palpere ulike knokler og ledd
    • anvende norsk og latinsk fagterminologi

    Generell kompetanse

    • anvende kunnskap i anatomi og fysiologi på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminarer og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper med oppgaver og øvelser i palpering. Store deler av forelesningene er filmet og ligger på studiets nettsider.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav

    For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten:

    • ha deltatt på minimum 80% på alle seminarer
    • bestått en digital flervalgstest (inntil 60 min) med 70% riktig besvart. Her gis det to forsøk

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

    Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

    Vurderingsuttrykk: Midtveistesten må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.