Studieinfo emne RAD1100 2018 HØST
RAD1100 Strålefysikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Radiation Physics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Utøvelse av radiografyrket forutsetter grunnleggende kunnskap om strålefysikk og atomfysikk. Radiografer må ha kunnskap om hva røntgenstråler er, hvordan de dannes, hvordan de vekselvirker i kroppen og dermed kan danne grunnlag for et røntgenbilde. De trenger videre grundige kunnskaper om røntgenapparaturens oppbygging og anvendelse, bl.a. om hvordan innstillinger av apparaturen påvirker bildekvalitet og stråledose
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):
- 1D Grunnleggende strålefysikk 4,5
- 1E Strålebiologi og strålevern 0,5
- 3B Fysikk for bildediagnostikk og behandling 0,5
- 3C Apparatlære 3
- 3D IT i helsetjenesten 0,5
- 3E Radiografi: bildeframstilling, bildebehandling og analyse 1
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
kan forklare begrepet ioniserende stråling (1D)
-
kan redegjøre for dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling (1D)
-
kan redegjøre for røntgenspekteret (1D)
-
kan redegjøre for vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie (1D)
-
kan redegjøre for fenomenet radioaktivitet (1D)
-
kan forklare begrepet stråledose (1E)
-
kan redegjøre for komponenter i et røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte (3B, 3C)
-
har kjennskap til hvordan stråling kan detekteres, hvilken teknologi og hvilke enheter som benyttes når stråling måles (3C)
-
kan redegjøre for dannelsen av et røntgenbilde (3E)
-
kan redegjøre for oppbygging av det digitale bilde (3E)
-
kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten (3E)
-
kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose (3E)
-
har kjennskap til bildelagringssystemet PACS (Picture archiving and communication system) (3D)
Ferdigheter
Studenten kan
-
forklare forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko (1E)
-
gjøre rede for hvordan eksponeringsparametere og andre faktorer påvirker bildekvalitet og stråledosen (1E)
-
beskrive elementene i et røntgenlaboratorium (3C)
-
forklare anvendelsen av ulike typer filter og raster og beskrive hvor disse er plassert røntgenapparat (3C)
Generell kompetanse
Studenten kan
-
formidle fagstoff i en skriftlig rapport og forklare enkel statistikk (3C, 3E)
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, ferdighetstreninger inklusiv utarbeidelse av rapporter og selvstudier.
I ferdighetstreningene skal studentene lære seg å bruke røntgenlaboratoriet og arbeide med å konkretisere og visualisere strålefysikken. Ferdighetstreningene på røntgenlaboratoriet omhandler temaene: 1) elektrisitet 2) røntgenrør og røntgenstråling 3) bruk av laboratoriet 4) geometri 5) bildekvalitet og 6) stråledose.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav:
-
laboratorierapporter fra ferdighetstreninger og obligatorisk tilstedeværelse
-
minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på ferdighetstreninger
For å fremstille seg til eksamen må arbeidskrav være godkjent og kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.