EPN-V2

RAB3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Bachelor's Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Vurdering av bacheloroppgaven i gruppe på 3-4 studenter vil skje på grunnlag av gjennomføringen av prosjektet, rapport, poster og den muntlige presentasjonen.

  • Gjennomføringen, muntlig presentasjon med demovideo og poster på engelsk teller 40 % og vurderes ut fra vanskelighetsgraden av prosjektet, planlegging og framdrift, initiativ, vurderingsevne og selvstendighet samt utbytte av prosjektet for veileder/oppdragsgiver.
  • Rapporten teller 60 % og vurderes ut fra problemforståelse, grundighet i dokumentasjon, diskusjon, kritisk vurdering, oversiktlighet, systematikk, henvisninger, referanser og grad av selvstendighet i skriveprosessen. Hele gruppen blir vurdert til en felles karakter på rapporten.

Kun eksamensresultat på rapporten kan påklages. Eksamensresultat på gjennomføring og muntlig presentasjon kan ikke påklages. Det vil være mulighet for individuell karakter på den muntlige delen.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetoder innenfor radiografifaget

Ferdighet

Studenten kan

  • utarbeide en prosjektbeskrivelse som konkretiserer tidsplan og hvordan bachelorprosjektet skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
  • formulere en tydelig problemstilling som er mulig å besvare innenfor prosjektets ramme
  • utdype problemstillingens relevans for radiografi, og som bakgrunn for prosjektet, redegjøre for kunnskapsstatus og kunnskapshull innenfor det tematiske området problemstillingen er relatert til
  • formulere konkrete forskningsspørsmål med utgangspunkt i problemstillingen og inkludere tidligere relevant forskningsresultater som skal brukes i drøftingen
  • besvare problemstillingen i en tydelig konklusjon basert på presentasjon av empirisk materiale, og aktiv bruk av empiri og tidligere relevant forskningsfunn i drøftingen av problemstillingen/forskningsspørsmålene
  • begrunne valg av metode for datainnsamling og valg av kilder (databaser/litteratur), og dokumentere systematiske litteratursøk eller andre metoder for innhenting av data
  • gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
  • drøfte persondatabehandling med veileder og gjennomføre risikovurdering av datahåndteringen dersom persondata skal håndteres

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for konklusjonens implikasjoner for radiografers fagutøvelse, reflektere over kunnskapsbehovet innenfor feltet, og presentere problemstillinger for fremtidige prosjekter innenfor det tematiske området
  • formidle prosjektet i skriftlig akademisk form og i tråd med gjeldende kriterier for åpenhet om den metodiske gjennomføringen av prosjektet
  • reflektere over styrker og svakheter ved anvendelse av valgte metoder i prosjektgjennomføringen
  • dokumentere gjennomføring av prosjektet og refleksjoner over samarbeidet i en prosjektlogg

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten gjennomfører et praksisnært og tverrfaglig bachelorprosjekt der profesjonsfag, yrkesfaglig bredde og yrkesfaglig dybde er integrert. Studenten velger selv tema og forskningsmetode, og oppgaven skal bidra til innsikt i hvordan dagens og/eller fremtidens utfordringer innen yrkesopplæring til helse- og oppvekstfag kan møtes.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnene YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200, YLHOD1200, YLHOH2000, YLHOD2000, YLHOH2100, YLHOD2100, YLHOH2200, YLHOD2200, YLHOH3000, YLHOD3000, YLHOH3100 og YLHOD3100 skal være gjennomført og bestått før studenten kan levere bacheloroppgaven.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om aktuell forskning innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske problemområde
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten:

  • kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan anvende relevante forskningsmetoder og ivareta forskningsetiske hensyn
  • kan tolke/analysere data og fremstille resultater på en troverdig måte
  • kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten:

  • viser innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig
  • viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
  • kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag
  • kan bygge gode relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere

Hjelpemidler ved eksamen

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, gruppearbeid, kollokviegrupper, veiledning og responsgrupper.

Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid og skrives individuelt. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av pågående utviklings- eller forskingsprosjekt knyttet til interne eller eksterne miljøer.

Studentene får veiledninger inntil tre ganger, individuelt eller i grupper.

Vurderingsuttrykk

Praksis

15 dager yrkesfaglig praksis.

Arbeidskrav

  • Tilstedeværelse i 4 dager ved oppstart av emnet. Hensikten er at studenten skal komme i gang med emnet og få godkjent en problemstilling. Ved manglende tilstedeværelse ved oppstart av emnet, samt innlevering av prosjektskisse, kan det kompenseres etter avtale med faglærer.
  • Innlevering av en gruppebasert prosjektskisse for gjennomføring av fagdag, rettet mot praksisfeltet og studenter på utdanningens 2. eller 4. semester. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.

Sensorordning

Bacheloroppgave består av et vitenskapelig arbeid som kan gjennomføres individuelt eller i gruppe med inntil 4 studenter. Når flere enn to skriver sammen skal drøfting og konklusjon skrives individulet, og hver student leverer egen besvarelse som består av en felles og en selvstendig del. Omfang: 7000 ord +/-10 % + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved ikke bestått (F) kan samme problemstilling omarbeides 1 gang ved ny innlevering.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Emneoverlapp

3 studiepoeng overlapp med RAD3100 og 15 studiepoeng overlapp med RAD3900.