Programplaner og emneplaner - Student
RAB3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods and Bachelor's Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
- kan gjøre rede for virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
- kan gjøre rede for biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
- kan gjøre rede for og drøfte margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
- kan beskrive og drøfte behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
- kan gjøre rede for kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
- kan gjøre rede for og vurdere anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
- kan gjøre rede for kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
- kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
- kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
- har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
- kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
- kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjoneringsmønster
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
- kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
- kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
- kan vise innsikt i og identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om kjennetegn på team i organisasjoner
- har avansert kunnskap om teoretiske perspektiver på ledelse av team
- har spesialisert innsikt i hvordan lede teambasert arbeid i barnehagen
- kan analysere barnehagefaglige problemstillinger der en tar i bruk personalgruppers ulike kompetanser, erfaringer og kulturell bakgrunn
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor ledelse av team i barnehagen
- kan analysere og forstå ulike prosesser i team i barnehagen
- kan analysere og forstå konflikter og motstand i barnehagens ulike team
- har ferdigheter i å lede læring i team i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere problemstillinger knyttet til ledelse av team i et demokratiperspektiv
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor ledelse av barnehagens team
- kan lede team slik at de fungerer effektivt og bidrar til å nå overordnede føringer for pedagogisk arbeid i barnehagen
Læringsutbytte
Undervisningen gjennomføres som samlinger. Mellom samlingene arbeider studentene med oppgaver og pensum. Barnehagen kan brukes som en arena for utforskning av temaer som tas opp i undervisningen.
Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner og litteraturseminar. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av to deler:
1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %)
2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer
Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Del 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Del 2: Kalkulator
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen (3000 ord +/- 10 %) med varighet på 48 timer.
Ny/Utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Det blir gitt gradert karakter A-F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes ekstern og intern sensor.
Emneoverlapp
Emnet gir oversikt over sentral teori knyttet til teamledelse, ledelse og demokrati, og konflikt og motstand, læring i team i barnehagen.
Emnet inneholder følgende hovedtemaer:
- Team - kjennetegn, roller og prosesser
- Teoretiske perspektiver på ledelse av team
- Teamledelse i en mangfoldig personalgruppe
- Effektivitet i teamarbeid
- Ledelse av læring i praksisfellesskap i barnehagen
- Hvordan lede når det oppstår konflikter og motstand