EPN

RAB3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Bachelor's Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Radiografer arbeider innenfor et komplekst helse- og velferdssystem, og samfunnet forventer at radiografer kan bidra i tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende prosesser, for å heve kvaliteten i tverrprofesjonelt arbeid og/eller radiografifaglig virksomhet. Gjennom arbeidet med bachelorprosjektet får studenten erfaring med fordypning innenfor et avgrenset forskningsområde, og mulighet for å utvikle kompetanse som er nødvendig for å kunne samarbeide i grupper som skal bidra i fagutvikling. Utover evne til å samarbeide i fagfellesskap og delta i akademisk diskusjon, stiller fagutviklings- og forskningsprosesser krav til kritisk tenkning, strukturert arbeid, og kunnskap om hvordan gå fram for å implementere ny kunnskap i praksis. Detaljerte retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres i universitetets læringsplattform.

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetoder innenfor radiografifaget

Ferdighet

Studenten kan

  • utarbeide en prosjektbeskrivelse som konkretiserer tidsplan og hvordan bachelorprosjektet skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser

  • formulere en tydelig problemstilling som er mulig å besvare innenfor prosjektets ramme

  • utdype problemstillingens relevans for radiografi, og som bakgrunn for prosjektet, redegjøre for kunnskapsstatus og kunnskapshull innenfor det tematiske området problemstillingen er relatert til

  • formulere konkrete forskningsspørsmål med utgangspunkt i problemstillingen og inkludere tidligere relevant forskningsresultater som skal brukes i drøftingen

  • besvare problemstillingen i en tydelig konklusjon basert på presentasjon av empirisk materiale, og aktiv bruk av empiri og tidligere relevant forskningsfunn i drøftingen av problemstillingen/forskningsspørsmålene

  • begrunne valg av metode for datainnsamling og valg av kilder (databaser/litteratur), og dokumentere systematiske litteratursøk eller andre metoder for innhenting av data

  • gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern

  • drøfte persondatabehandling med veileder og gjennomføre risikovurdering av datahåndteringen dersom persondata skal håndteres

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for konklusjonens implikasjoner for radiografers fagutøvelse, reflektere over kunnskapsbehovet innenfor feltet, og presentere problemstillinger for fremtidige prosjekter innenfor det tematiske området

  • formidle prosjektet i skriftlig akademisk form og i tråd med gjeldende kriterier for åpenhet om den metodiske gjennomføringen av prosjektet

  • reflektere over styrker og svakheter ved anvendelse av valgte metoder i prosjektgjennomføringen

  • dokumentere gjennomføring av prosjektet og refleksjoner over samarbeidet i en prosjektlogg

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, seminarer, veiledning, workshop og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale arbeids- og undervisningsformer benyttes for å muliggjøre digital utveksling og internasjonalt samarbeid mellom norske og utenlandske studenter.  

Bacheloroppgaven utføres normalt i grupper på 4 studenter. Dersom prosjektet har en tverrprofesjonell tematikk kan prosjektgruppen også inkludere en student fra et annet bachelorprogram, dersom emneansvarlig ved begge program godkjenner dette.

Studentene samles til seminar i løpet av prosjektperioden. Midtveis samles studentene for å presentere foreløpig prosjektstatus, samt gi medstudenter innspill til videre prosjektgjennomføring. Studentene får tildelt veileder etter å ha valgt tema for oppgaven. Veiledning gis på grunnlag av skriftlig prosjektmateriale og konkrete spørsmål innsendt av studentgruppen i forkant av veiledningstimen. Det gis tilbud om inntil 10 veiledningstimer per oppgave.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • prosjektbeskrivelse etter gitte kriterier
  • prosjektbeskrivelsen må være godkjent før prosjektarbeidet igangsettes

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering  

Del 1) Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på minimum 4 studenter, inntil 6000 ord etter gitte kriterier.

Del 2) Muntlig høring av bachelorprosjektet, inntil 30 minutter per gruppe

Den skriftlige eksamen må være vurdert til A-E før studenten kan fremstille seg til muntlig høring. Den skriftlige oppgaven gis en midlertidig karakter. Det gis individuell karakter etter muntlig høring. Karakteren kan justeres med inntil en karakter, opp eller ned, eller forbli uendret.

Det kan fremsettes klage over karaktersettingen på den skriftlige delen av eksamen. Ved endring av karakter på den skriftlige oppgaven, må studenten(e) opp til ny muntlig høring.

Ved ny og utsatt eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet (del 1) vurderes til F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon èn gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala: A-F

Sensorordning

Del 1) Hver besvarelse vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Del 2) Muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Emneoverlapp

3 studiepoeng overlapp med RAD3100 og 15 studiepoeng overlapp med RAD3900.