EPN

RAB3000 Radiografi som profesjon Emneplan

Engelsk emnenavn
The Professional Radiographer
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Radiografens rolle, oppgaver og ansvar er i stadig endring som følge av nye helsepolitiske føringer og samfunnsutvikling generelt. Dette gjelder blant annet forventninger knyttet til faglig oppdatering, spesialisering, tverrfaglighet, samarbeidsevne og fagutvikling. En undersøkelse av en multitraumepasient er et typisk eksempel på en situasjon som krever at man er faglig oppdatert, og at man kan arbeide tverrfaglig sammen i et team.

Fagformidling er en sentral del av dette emnet og er viktig for forståelsen for faget og fagutvikling. Fagformidling vil ha ulike former som veiledning eller undervisning av studenter, skriftlig og muntlig presentasjon til fagmiljøet, samt informasjon til ulike pasientgrupper.

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten 

  • har forståelse for profesjonens oppgaver og ansvarsområder i et organisatorisk, administrativt, samfunnsmessig og globalt perspektiv
  • kan beskrive rutiner for avvikshåndtering innen bildediagnostikk
  • kan gjøre rede for kliniske symptomer og sykdomstegn, rutiner og tiltak ved akuttmedisinske situasjoner

Ferdigheter 

Studenten kan

  • beherske bruk av etisk refleksjonsmodell i problemstillinger innen radiografi
  • innhente, kritisk vurdere og integrere relevante teorier, teknikker og ferdigheter innen veiledning
  • vurdere og drøfte forholdet mellom kvalitet og produktivitet innen bildediagnostikk
  • vurdere teknologiens rolle i et yrkesetisk perspektiv
  • diskutere kunnskapsbasert praksis som metode for å forbedre og utvikle radiografifaglig praksis
  • reflektere over hvordan politiske rammer har innvirkning på egen yrkesutøvelse
  • diskutere oppgaveglidning og overforbruk av tjenester innen bildediagnostikk
  • utføre ulike former for fagformidling tilpasset brukere, pasienter og pårørende, samt fagmiljø
  • vurdere og iverksette nødvendige tiltak i akuttmedisinske situasjoner

Generell kompetanse  

Studenten kan

  • vurdere etiske problemstillinger innen radiografi
  • vurdere radiografens profesjonelle rolle og ansvarsområde knyttet til berettigelse, optimalisering og sikkerhet
  • reflektere rundt radiografiprofesjonens rolle i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • reflektere rundt kunstig intelligens og innovasjon i radiografi
  • formidle betydningen av tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid på tvers av virksomheter og nivåer
  • diskutere profesjonalitet ut fra teori og praksiserfaringer

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, slik at tiden på universitetet blir brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid under veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger 
  • individuelt refleksjonsnotat etter gitte kriterier, inntil 500 ord

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, inntil 3 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven.

Fritekstoppgave: En intern og en ekstern sensor vurderer minimum 25 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med RAD3100 Fagfordypning, fagutvikling og fagformidling.