EPN-V2

RAB2300 Magnetisk resonans (MR) Emneplan

Engelsk emnenavn
Magnetic Resonance Imaging
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter.

Teorien vil knyttes tett mot aktuelle eksempler fra en rekke markeder og studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å vurdere konkrete konkurransepolitiske problemstillinger.

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare grunnleggende fysiske prinsipper for MR teknologi
  • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av MR
  • forklare bildedannelse, bildekriterier og enkel bildeprosessering ved MR.
  • forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved MR.
  • gjøre rede for sikkerhetsrutiner ved MR-undersøkelser.
  • beskrive de vanligste indikasjoner for MR-undersøkelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i MR bilder
  • beskrive ulike metoder for bildeopptak.
  • kritisk vurdere og analysere forskningsartikler og annet fagstoff

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • diskutere muligheter og begrensninger ved MR sammenliknet med andre bildediagnostiskmodaliteter.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene har:

  • en dypere forståelse av markeder med imperfekt konkurranse
  • kunnskap om bruk av offentlige virkemidler som konkurranse- og næringspolitikk

Ferdigheter

Studentene kan:

  • bruke spillteori til å analysere en bedrifts muligheter og strategivalg
  • gi anbefalinger om prisstrategier i ulike markedssituasjoner
  • gi anbefalinger om nærings- og konkurransepolitikk

Generell kompetanse

Studentene kan:

  • forstå hvordan samspillet mellom bedrifters strategiske valg og offentlige virkemidler påvirker markedsutfall

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen vil legges opp med 4 timer forelesning per uke.

Vurdering og eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal i gruppe på to studenter skrive en semesteroppgave.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av besvarelsene. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Gradert skala A - F