EPN-V2

RAB2200 Peadiatric X-ray Course description

Course name in Norwegian
Barneradiografi
Study programme
Radiography Programme
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • a minimum of 90 % attendance in skills training
  • a minimum of 80 % attendance in scheduled group works and seminars
  • written assignment in groups of 2-4 students related to patient communication and ethics, up to 1,200 words

Required preliminary courses

Passed first year of the programme or equivalent.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge;

The student can

  • explain the stages of children's development
  • explain how to care for children and next of kin in diagnostic imaging examination and treatment situations
  • recognise paediatric anatomy and its appearance on diagnostic images
  • describe the most common pathological conditions of the chest, abdomen, urinary tract and musculoskeletal system in children
  • explain and assess different principles and techniques used in diagnostic imaging examination and treatment of children, including exposure technique, sedation, immobilisation and distraction
  • explain radiation biology effects and radiation protection in paediatric x-ray examinations

Skills;

The student can

  • assess the justification and choice of modality for examinations of children

General competence;;

The student can

  • refer to relevant legislation and consider ethical dilemmas relating to diagnostic imaging examinations and treatment of children
  • recognise signs and consider implementing measures on suspicion of child abuse

Teaching and learning methods

Ved arbeide med emnet vil studentene få erfaring med prosjektarbeid, rapportering og bruk av faglitteratur. Studentene vil få innsyn i en ingeniørs hverdag og viktigheten av HMS.

Studentene får en innføring i problemløsing og ledelse av et leveranseprosjekt. Studentene skal utføre et elektronikk-prosjekt i grupper. Det gis grunnleggende innføring i programmering med Arduino, bruk av 3D-printer og lodding. Prosjektet presenteres i en skriftlig rapport.

Course requirements

Ingen ut over opptakskrav.

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har en grunnleggende forståelse for ingeniørprofesjonen og ingeniørens rolle i samfunn og arbeidsliv.
  • kjenner grunnleggende prinsipper ved prosjektarbeid
  • kjenner til prinsipper for ledelse og gjennomføring av prosjekter
  • kjenner til de viktigste prinsippene innen HMS arbeid
  • kjenner til hvordan fagstoff bør presenteres, skriftlig og muntlig
  • har innblikk i relevante arbeidsoppgaver for en ingeniør innen elektronikk og IT

Ferdigheter

Studenten:

  • kan definere en faglig relevant problemstilling
  • kan gjennomføre et litteratursøk og utøve kildekritikk
  • kan søke etter og vurdere faglig relevant litteratur
  • kan skrive en faglig rapport.
  • kan presentere fagstoff, muntlig og skriftlig
  • har bakgrunn for å etablere og lede mindre leveranseprosjekter med krav til styring av tid, kostnader og kvalitet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan jobbe i gruppe med prosjektarbeid
  • kan lede et mindre leveranseprosjekt, og kan utnytte denne arbeidsformen på andre aktuelle oppgaver
  • kan grunnleggende programmering og bruk av Arduino-kort

Permitted exam materials and equipment

5 studiepoeng overlapp med RAD1000 Helseprofesjonenes grunnlag og 10 studiepoeng overlapp med RAD1100 Strålefysikk.

Grading scale

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen. Gruppestørrelsen for alle arbeidskravene er 4-8 studenter:

  • gruppeøving i gruppedynamikk
  • gruppeøving i HMS
  • gruppeøving i yrkesetikk
  • prosjektarbeid i grupper
  • Presentasjon av prosjektet gruppevis
  • et skriftlig arbeid vedrørende prosjektstyring (i gruppe)
  • gjennomføring av et elektronikkprosjekt i gruppe med rapport (10-20 sider)

Examiners

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter med utvalgte gruppearbeid (6-8 studenter per gruppe):.

Mappen skal inneholde prosjektrapport og PowerPoint presentasjon på pdf-format og skal leveres elektronisk, totalt 10-20 sider.

Eksamensresultat kan påklages.

Overlapping courses

Alle.