EPN-V2

RAB2200 Barneradiografi Emneplan

Engelsk emnenavn
Peadiatric X-ray
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har god kunnskap om helsebegrepet og helsefaglige emner i vernepleierutdanningen
  • har god kunnskap om anatomi, fysiologi og patologi
  • har kunnskap om oppbygningen av celle og ulike prosesser som er knyttet til cellens funksjoner
  • har kunnskap om ulike organsystemenes oppbygning og fysiologi, med særlig vekt på nervesystemet
  • har kunnskap om normal motorisk utvikling
  • har kunnskap om fysiske konsekvenser og endringer knyttet til høy alder
  • har kunnskap om aldersdemens
  • har kunnskap om mikrobiologi og de viktigste hygieniske prinsippene

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjenkjenne og vurdere ulike sykdomstegn

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om helsefaglige emner for å kunne identifisere avvik og sykdomstegn
  • kan bidra til at brukere får ivaretatt sine helsemessige utfordringer
  • kan redegjøre for årsaker og identifisere symptomer på de vanligste sykdommer i kroppens ulike organsystemer

Forkunnskapskrav

Emnet omfatter undervisning, selvstudium, gruppearbeid.

Forelesninger etterfølges av selvstudium samt innlevering av gruppeoppgaver, med påfølgende testing. Noe av pensum forventes det at studentene tilegner seg i grupper, hvor det skal svares på en rekke spørsmål.

Det vil bli gjennomført to tester i løpet av emnet. Testene vil i hovedsak bestå av flervalgsspørsmål og kortsvarsoppgaver.

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • obligatorisk deltagelse i gruppearbeid, med innlevering av gruppeoppgaver
  • to tester

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver. På seminarer arbeider studentene i grupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe på 2-4 studenter, inntil 30 minutter per gruppe. Studentene får utlevert case to dager før eksamen som grunnlag for muntlig eksamen.

Ved ny og utsatt eksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det anbefales å ha bestått VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400 og VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10 før oppstart av dette emnet.

Sensorordning

Muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp med RAD2000 CT; MR, barneradiografi og strålevern.