EPN-V2

RAB2000 Patologi, diagnostikk og behandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Pathology, Diagnostics and Treatment
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen ut over opptakskrav.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare grunnprinsippene for hvordan et operativsystem organiserer all ressursbruk og gjør det enklere og mer effektivt for vanlige brukere og applikasjoner å bruke en datamaskin
  • gjøre rede for hvilke operativsystemer som er de mest sentrale og forklare forskjellen på dem
  • forklare oppbyggingen av en datamaskin og hvordan operativsystemet styrer den
  • gjøre rede for multitasking, CPU-scheduling, prosesser, tråder og synkronisering
  • forklare hvordan operativsystemet organiserer bruk av cache og internminne
  • gjøre rede for harddisker og filsystemer
  • kunne analysere og forklare konkrete hendelsesforløp når man kjører programvare på og bruker et operativsystem
  • gjøre rede for virtualiseringsteknologier

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kommunisere med og styre operativsystemet fra kommandolinjen på Linux og Windows
  • lage nye brukere og grupper, sette rettigheter for filer og mapper på Linux og Windows
  • bruke pipes og omdirigering til å sette sammen enkle kommandoer til å løse komplekse oppgaver på Linux og Windows
  • løse konkrete oppgaver relatert til operativsystemer ved hjelp av scripting for Linux og Windows
  • bruke scriptspråk til filbehandling, array og hash, samt regulære uttrykk

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • utveksle og drøfte problemstillinger om operativsystemer
  • gi anbefalinger om bruk og anskaffelse av operativsystemer
  • raskt sette seg inn i ny teknologi relatert til operativsystemer
  • vurdere og anbefale hvilke script- eller programmerings-språk som er best egnet til å løse et konkret datateknisk problem
  • hjelpe vanlige brukere å løse oppgaver relatert til operativsystemer

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 gruppearbeider
  • 3 multiple choice-tester

Arbeids- og undervisningsformer

Ny eksamen våren 2020: Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 3 timer

[Tidligere: Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.]

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The students will learn the theory underlying the analysis and design of machines. They will learn how to use a calculation tool for the analysis of frame structures and a calculation tool for the analysis and design of 2D and 3D mechanical systems. They will also learn how the EC3 regulations are used.

Vurdering og eksamen

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet er avhengig av at studentene har gode programmeringsferdigheter, f.eks. DAPE1400 Programmering.

Vurderingsuttrykk

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • One project assignment carried out in groups, with 3–6 students per group.
  • Five individual exercises.

Sensorordning

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has a basic understanding of the principles of molecular biology
  • can explain how biotechnological production organisms are developed through classical mutagenesis, protoplast fusion and recombinant DNA technology
  • can describe how DNA is amplified using PCR and real-time PCR
  • can outline how hybridisation techniques such as Southern blot, northern blot and colony hybridisation are used
  • can name different examples of methods and processes in biotechnology
  • is familiar with the principles for microorganism growth and the production of biomolecules in fermenters
  • can explain the structure of viruses, how viruses infect cells and develop in both lytic and lysogenic cycles
  • can explain non-specific and specific immunity and the structure and function of antibodies in the body

Skills

The student is capable of:

  • selecting restriction enzymes and vectors in recombinant DNA technology
  • performing a fermentation experiment and carrying out some types of downstream processes to purify and isolate products from fermentation processes
  • transforming bacteria with the use of electroporation
  • using techniques to isolate DNA fragments from agarose gels
  • concentrating DNA fragments with the use of PCR

General competence

The student:

  • is capable of planning and performing laboratory experiments in biotechnology and molecular biology
  • demonstrates awareness of ethical consequences of genetic engineering methods in connection with the development of genetically engineered organisms, foetal diagnostics, forensic analyses and DNA analyses in connection with genetic disorders
  • is capable of assessing and communicating results from biotechnological and genetic engineering laboratory experiments, both orally and in writing

Emneoverlapp

The teaching will mainly consist of lectures, exercises and laboratory assignments.