EPN-V2

RAB2000 Patologi, diagnostikk og behandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Pathology, Diagnostics and Treatment
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Prosjekter i emnet

    Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering Individuelt arbeid: Prosjektet gir en grunnleggende innføring i samtidskunst. Forholdet mellom praktisk-estetisk arbeid, formidling og anvendelsen av relevant teori står sentralt i prosjektet.

    Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis Gruppearbeid:I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter problematiseres.

    Prosjekt 3: Vitenskapsteori og -forskningsdesign Gruppearbeid (fellesfag med studieretning Mote og produksjon): Prosjektet gir en grunnleggende innføring i vitenskapsteori og forskningsdesign og tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen i kunst og designfag. Undervisning i akademisk skriving inngår også som en del av prosjektet.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første studieår eller tilsvarende

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • forklare etiologi, symptomer, diagnostikk og behandling av sykdommer i fordøyelses-, sentralnerve- og sirkulasjonssystemet, endokrine og aldersrelaterte sykdommer, samt nyrer og urinveier
    • forklare etiologi, epidemiologi, symptomer, diagnostikk, behandling og prognose ved de vanligste kreftformer
    • beskrive symptomer ved og behandling av psykiske lidelser som psykose og nevrose
    • forklare prosedyre for subkutane og intramuskulære injeksjoner, og innlegging av perifert venekateter (PVK)
    • gjøre rede for retningslinjer for sterile prosedyrer
    • forklare oppbygning, virkemåte og anvendelse av apparatur innen mammografi, nukleærmedisin, intervensjonsradiografi og strålebehandling,
    • forklare stråledosenivå, strålevern og pasientomsorg ved aktuelle modaliteter
    • forklare strålebiologiske prinsipper, effekter og de vanligste behandlingsrelaterte bivirkninger ved stråleterapi
    • forklare fysiske prinsipper innen nukleærmedisin, og tilvirkning, preparering, administrering og avfallshåndtering av radionuklider/radiofarmaka
    • beskrive struktur og oppladning i nukleærmedisinsk bildemateriale
    • beskrive generelle prinsipper for screening inkludert sensitivitet og spesifisitet
    • beskrive rutiner for kvalitetskontroll og dokumentasjon ved mammografi, nukleærmedisin, intervensjonsradiografi og strålebehandling
    • forklare stråling og strålevern relatert til mennesker og miljø

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • klargjøre enkle undersøkelser, eller behandlinger under veiledning ved aktuelle modaliteter
    • vurdere bildekriterier innen mammografi
    • beregne huddose ut fra airkerma (AK) og dosearealprodukt (DAP)

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere hvordan ulike patologiske tilstander og indikasjoner er avgjørende for valg av diagnostiske og terapeutiske undersøkelser, knyttet til nukleærmedisin, mammografi, intervensjonsradiografi og stråleterapi.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt klasserom, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 80 % tilstedeværelse ved timeplanfestede seminar og ferdighetstreninger
    • individuell flervalgstest etter gitte kriterier, inntil 2 timer
    • prosjektoppgave i gruppe etter nærmere gitte kriterier, 2-4 studenter per gruppe
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager, inntil 3000 ord

    Ny vurdering/eksamen: Dersom hjemmeeksamen vurderes til F, har studenten anledning til å levere inn omarbeidet versjon én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 75 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    9 studiepoeng overlapp med RAD1410, 1 studiepoeng overlapp med RADPRA2 og 10 studiepoeng overlapp med RAD2100.