EPN-V2

RAB1350 Grunnleggende radiografi - teori og ferdigheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Radiographic Imaging and Exposure -Theory and Skills
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet tar for seg radiografiske teknikker og metodiske prinsipper knyttet til konvensjonell røntgen. Skjelett- og thoraxundersøkelser utgjør hovedmengden av undersøkelsene. Strålevern og praktiske strålevernsprinsipper er også sentralt i emnet. Nyutdannede radiografer forventes å utføre disse undersøkelsene selvstendig og i samsvar med faglige kriterier. Dette omfatter ivaretakelse av pasientens behov for kommunikasjon og omsorg, forholde seg til pasientens sykdom eller skade, samt å kunne fremstille og beskrive diagnostisk bildemateriale.

    Deler av emnet består av praksis ved bildediagnostiske avdelinger. Sentralt i praksisstudiene er konvensjonelle røntgenundersøkelser av skjelett og thorax, hvor studentene opparbeider praktisk erfaring i gjennomføring av bildediagnostiske undersøkelser på en forsvarlig måte. Praksisstudiene gir studenten erfaring i å ivareta både de tekniske og omsorgsmessige aspektene ved arbeidet basert på aktuell teori.

  • Forkunnskapskrav

    Følgende må være bestått for å kunne gjennomføre ekstern praksis i RAB1350:

    • Bestått emne RAB1200 Anatomi, fysiologi og bildeforståelse;
    • Bestått emne RAB1100 Strålefysikk og radiografi

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • beskrive generelle patologiske prosesser og mikroorganismers forekomst og vekst
    • forklare årsaker til og symptomer ved sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
    • forklare smittekjeden, de hygieniske retningslinjene og hvordan sykehusinfeksjoner kan forebygges
    • beskrive behandlingsformer ved aktuelle sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
    • gjøre rede for ivaretakelse av pasienter med sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet, inkludert observasjon, kommunikasjon og omsorg uavhengig kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende og beherske konvensjonelle røntgenapparater
    • vurdere og velge eksponeringsparametere ved konvensjonelle røntgenundersøkelser
    • utføre enkelte skjelett- og thoraxundersøkelser
    • beregne effektiv dose ut fra dosearealproddukt (DAP)
    • vurdere hvilke faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet
    • utføre hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykksmåling og forflytningsteknikk
    • identifisere og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi i bildematerialet ved thorax- og skjelettundersøkelser
    • beskrive bildekriterier og vurdere bildekvalitet for thorax- og skjelettundersøkelser
    • utføre enkel bildebehandling og bildeprosessering
    • anvende medisinske bilde- og informasjonssystemer under veiledning
    • anvende relevante hygieniske retningslinjer

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • forstå og anvende de praktiske strålevernsprinsippene
    • gi faglig begrunnelser for hvordan skjelett- og thoraxundersøkelser gjennomføres
    • sammenlikne stråledoser fra konvensjonelle røntgenundersøkelser med nasjonale referanseverdier
    • gi presis og individuell tilpasset informasjon til pasienten, ivareta pasienten og skape trygghet i undersøkelsessituasjonen
    • vise holdninger som er sentrale i utøvelsen av yrket og samarbeide med personalet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt klasserom, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger praksis og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.;

    Studentene skal ha seks uker praksisstudier, hvorav tre uker ekstern praksis ved bildediagnostiske avdelinger.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;;

    • minimum 80 % tilstedeværelse ved;seminarer og ferdighetstreninger;
    • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
    • individuell praktisk test i skjelett- og thoraxundersøkelser, etter gitte kriterier;
  • Vurdering og eksamen

    Kombinert vurdering:

    Del 1) Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

    Del 2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, (kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver), 3 timer.;

    Studenten kan gå opp til avsluttende vurdering i del 1 og del 2 uavhengig av hverandre. Både del 1 praksis og del 2 individuell skriftlig eksamen må være bestått for å bestå emnet som helhet.

    Ny vurdering/eksamen: Dersom studenten ikke består en av eksamensdelene må denne delen tas på nytt. Ikke bestått del 1 praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

    Det kan fremsettes klage over karakterfastsettingen på del 2 skriftlig eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Del 1) Ikke relevant

    Del 2) Ingen hjelpemidler tillatt.;

  • Vurderingsuttrykk

    Del 1) Bestått -Ikke bestått

    Del 2) Gradert skala A-F.

    Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet.

  • Sensorordning

    Del 1) Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

    Del 2) Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven og vurderingskriterier.;En intern og en ekstern sensor vurderer minimum 25 prosent av besvarelsene. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.;;