EPN-V2

RAB1350 Grunnleggende radiografi - teori og ferdigheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Radiographic Imaging and Exposure -Theory and Skills
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg radiografiske teknikker og metodiske prinsipper knyttet til konvensjonell røntgen. Skjelett- og thoraxundersøkelser utgjør hovedmengden av undersøkelsene. Strålevern og praktiske strålevernsprinsipper er også sentralt i emnet. Nyutdannede radiografer forventes å utføre disse undersøkelsene selvstendig og i samsvar med faglige kriterier. Dette omfatter ivaretakelse av pasientens behov for kommunikasjon og omsorg, forholde seg til pasientens sykdom eller skade, samt å kunne fremstille og beskrive diagnostisk bildemateriale.

Deler av emnet består av praksis ved bildediagnostiske avdelinger. Sentralt i praksisstudiene er konvensjonelle røntgenundersøkelser av skjelett og thorax, hvor studentene opparbeider praktisk erfaring i gjennomføring av bildediagnostiske undersøkelser på en forsvarlig måte. Praksisstudiene gir studenten erfaring i å ivareta både de tekniske og omsorgsmessige aspektene ved arbeidet basert på aktuell teori.

Forkunnskapskrav

Følgende må være bestått for å kunne gjennomføre ekstern praksis i RAB1350:

  • Bestått emne RAB1200 Anatomi, fysiologi og bildeforståelse;
  • Bestått emne RAB1100 Strålefysikk og radiografi

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive generelle patologiske prosesser og mikroorganismers forekomst og vekst
  • forklare årsaker til og symptomer ved sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
  • forklare smittekjeden, de hygieniske retningslinjene og hvordan sykehusinfeksjoner kan forebygges
  • beskrive behandlingsformer ved aktuelle sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
  • gjøre rede for ivaretakelse av pasienter med sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet, inkludert observasjon, kommunikasjon og omsorg uavhengig kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende og beherske konvensjonelle røntgenapparater
  • vurdere og velge eksponeringsparametere ved konvensjonelle røntgenundersøkelser
  • utføre enkelte skjelett- og thoraxundersøkelser
  • beregne effektiv dose ut fra dosearealproddukt (DAP)
  • vurdere hvilke faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet
  • utføre hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykksmåling og forflytningsteknikk
  • identifisere og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi i bildematerialet ved thorax- og skjelettundersøkelser
  • beskrive bildekriterier og vurdere bildekvalitet for thorax- og skjelettundersøkelser
  • utføre enkel bildebehandling og bildeprosessering
  • anvende medisinske bilde- og informasjonssystemer under veiledning
  • anvende relevante hygieniske retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå og anvende de praktiske strålevernsprinsippene
  • gi faglig begrunnelser for hvordan skjelett- og thoraxundersøkelser gjennomføres
  • sammenlikne stråledoser fra konvensjonelle røntgenundersøkelser med nasjonale referanseverdier
  • gi presis og individuell tilpasset informasjon til pasienten, ivareta pasienten og skape trygghet i undersøkelsessituasjonen
  • vise holdninger som er sentrale i utøvelsen av yrket og samarbeide med personalet

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt klasserom, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger praksis og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.;

Studentene skal ha seks uker praksisstudier, hvorav tre uker ekstern praksis ved bildediagnostiske avdelinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;;

  • minimum 80 % tilstedeværelse ved;seminarer og ferdighetstreninger;
  • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
  • individuell praktisk test i skjelett- og thoraxundersøkelser, etter gitte kriterier;

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering:

Del 1) Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

Del 2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, (kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver), 3 timer.;

Studenten kan gå opp til avsluttende vurdering i del 1 og del 2 uavhengig av hverandre. Både del 1 praksis og del 2 individuell skriftlig eksamen må være bestått for å bestå emnet som helhet.

Ny vurdering/eksamen: Dersom studenten ikke består en av eksamensdelene må denne delen tas på nytt. Ikke bestått del 1 praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Det kan fremsettes klage over karakterfastsettingen på del 2 skriftlig eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1) Ikke relevant

Del 2) Ingen hjelpemidler tillatt.;

Vurderingsuttrykk

Del 1) Bestått -Ikke bestått

Del 2) Gradert skala A-F.

Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet.

Sensorordning

Del 1) Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Del 2) Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven og vurderingskriterier.;En intern og en ekstern sensor vurderer minimum 25 prosent av besvarelsene. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.;;