EPN-V2

RAB1200 Anatomi, fysiologi og bildeforståelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Anatomy, Physiology and Fundamentals of X-ray Images
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en grunnleggende forståelse av menneskekroppens oppbygning fra den enkelte celle til de store organsystemene og organenes funksjon. Kunnskap i topografisk anatomi er en forutsetning for å kunne lokalisere anatomiske strukturer fremstilt ved hjelp av bildediagnostiske metoder. På samme måte er fysiologi viktig for utførelse av dynamiske bildediagnostiske undersøkelser. Kompetansen er essensielt i faglig forsvarlig profesjonsutøvelse for radiografer.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare grunnleggende biokjemiske prosesser på celleplan og se dem i sammenheng med fysiologiske prosesser i kroppens organer
  • gjøre rede for skjelett- og muskelsystemets anatomiske oppbygging
  • forklare oppbygging av celler, vev, organer og organsystemer -
  • forklare de fysiologiske prosesser i respirasjonssystemet og sirkulasjonssystemet
  • beskrive sansenes- og forplantingssystemets anatomi og fysiologi
  • forklare fysiologiske prosesser i nyrer og urinveier, fordøyelses- og nervesystemet
  • forklare kroppens bevegelser, akser, plan og retninger
  • beskrive akser, plan og retninger i bildediagnostisk materiale

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende latinsk navn og benevning på muskler, ledd, ligamenter, nerver, stillinger, bevegelsesretninger, akser og plan
  • identifisere ulike organer og strukturer i bildediagnostisk materiale
  • utføre palpasjon av ulike knokler og ledd

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt klasserom, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. På seminarene fordyper studentene seg i fagstoffet. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Language of instruction: English (Norwegian if no English-speaking students have registered for the course)

This course covers the research process from the planning phase until completion of the master’s thesis, including literary searches and referencing, formulation of research questions/hypotheses/issues, choice of research method and development of a project description, as well as ethical assessments relating to the student’s own work. Formal requirements for the project description are also covered to enable the student to complete the project description for their master’s thesis by the end of the course.

Vurdering og eksamen

The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences, and have passed MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods, 10 ECTS credits or equivalent.

Hjelpemidler ved eksamen

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can develop a research question for their master’s thesis
  • can independently describe relevant academic frame of reference and/or context as a foundation for a project plan for the master’s thesis

Skills

The student

  • can plan a research project and write a project description in a precise scientific format and language
  • can carry out extensive and systematic literature searches relating to their own project description, summarise and discuss the findings of others, and cite sources correctly
  • can reflect upon ethical issues related to the project

General competence

The student

  • can analyse and deal critically with various sources of data and use them in scholarly arguments
  • can critically assess relevant ethical norms and values related to the chosen method in the project plan
  • can assess whether a research project requires various forms of registration or approval in accordance with the applicable legislation

Vurderingsuttrykk

The following must have been approved in order for the student to take the examination:

  • compulsory attendance and participation at seminar days
  • presentation of the student’s project plan for the master’s thesis with subsequent discussion in a plenary session
  • the student must give written and oral feedback to a fellow student’s project plan (peer assessment/opponent)

Sensorordning

A project examination in the form of a project description for the student's master’s thesis, individual or in groups, depending on whether the thesis will be written individually or in a group. Scope: 3,000 words (+/- 20%). For group assignments, one overall grade is awarded for the whole group.

Resit examination: If the student fails the assignment, he/she will be given one (1) opportunity to submit a reworked version.

If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).

Emneoverlapp

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.