Programplaner og emneplaner - Student
PSYKPRA2 Praksisstudium knyttet til Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Exercises Related to Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseEnkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Når studentene har gjennomført og bestått de obligatoriske emnene, kan de velge et relevant fordypningsområde blant ulike emner som universitetet tilbyr. Alternativt kan studentene selv foreslå aktuelt fordypningsområde for PSYKPRA2. Læringsutbyttet for PSYKPRA2 er også knyttet til bacheloroppgaven (PSYK3900).
Forkunnskapskrav
Bestått emnene PSYK1110, PSYK1220, PSYK1420, PSYK1700, PSYK1620, PSYK2100, PSYK2210, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400 og PSYK2600 for å påbegynne emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- redegjøre for det juridiske grunnlaget for det aktuelle praksisstedet
- forklare virksomhetens faglige forankring og hvordan hensikten med virksomheten beskrives
- beskrive hvordan virksomheten samarbeider med andre aktører
Ferdigheter
Studenten kan
- kommunisere med brukere, pårørende eller andre samarbeidspartnere
- gjennomføre aktuelle arbeidsoppgaver på en forsvarlig måte
- evaluere igangsatte tiltak
- redegjøre for sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
Generell kunnskap
Studenten
- kan foreslå og igangsette tiltak som fremmer mestring eller livskvalitet
- kan prinsipper for kvalitetssikring av eget arbeid
- utviser akademiske, relasjonelle og profesjonelle ferdigheter tilpasset den aktuelle virksomheten
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudiet gjennomføres på et godkjent tjenestested, og studentene må overholde de generelle krav for praksisstudier som skolen har utarbeidet. PSYKPRA2 utgjør 9 uker på heltid. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt i henhold til valgt fordypningsområde.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende må gjennomføres for at studentens praksisstudium kan vurderes:
- Innlevering av planleggingsdokumenter for praksisstudiet
- Delta i aktuelle arbeidsoppgaver på praksisstedet. minimum 90 % tilstedeværelse
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten
- har bred kunnskap om teknikk og digitale verktøy i innholdsproduksjon til medier
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger innen informasjonsteknologi og innholdsproduksjon
- har kjennskap til metoder og relevant teori for utvikling av designløsninger og gode brukeropplevelser
- har kjennskap til teknologiske muligheter innen faget og betydningen av disse
- har inngående kjennskap til profesjonsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagdidaktisk teori
Ferdigheter Studenten
- kan velge og bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i egne medieproduksjoner
- kan reflektere kritisk over egen faglig utøvelse, samt oppdatere egen kompetanse innen informasjonsteknologi og innholdsproduksjon
- kan produsere designløsninger med vekt på gode brukeropplevelser
- kan planlegge og gjennomføre medieproduksjoner
- kan dokumentere arbeidsflyt og -prosess i medieproduksjon
Generell kompetanse Studenten
- kan planlegge for undervisning i faget
- kan vise og formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom praktisk arbeid
- kan orientere seg og holde seg oppdatert innen fagets muligheter og den teknologiske utviklingen
Vurderingsuttrykk
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide praktisk med faglige og metodiske problemstillinger gjennom obligatoriske arbeidskrav. De skal videre analysere, reflektere over, og vurdere eget og hverandres arbeid. Praksis er veiledet og vurdert og foregår over 15 dager i grunn- eller videregående skole. Praksis gjennomføres i grupper på fortrinnsvis tre til fire studenter.
Mappe
Mappevurdering brukes både i undervisning og til eksamen. Poenget med mappevurdering er at både student og lærer effektivt kan få et inntrykk av studentens faglige utvikling. Vurderingen blir da også en prosess, integrert i undervisningsforløpet.
Sensorordning
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.
- Mappearbeid med fem forskjellige praktiske medieproduksjoner med prosessdokumentasjon, presentert og faglig drøftet i grupper eller plenum. Omfanget i lengde og antall vil variere avhengig av medieuttrykk.
- Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager
- Muntlig praksisfremlegg
- Minimum 80% deltakelse i obligatorisk undervisning.