EPN-V2

PSYKPRA10 Anvendt atferdsanalyse - praksisstudier Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Behavior Analysis - Placement
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette er et praktisk emne for anvendelse av kunnskap og ferdigheter fra tidligere avlagte emner i konkret arbeid. Praksisstudiene må derfor foregå på steder hvor formålet er å gi opplæring eller å drive endringsarbeid ut ifra konkrete problemstillinger. Særlig aktuelle praksisplasser i PSYKPRA10 er steder hvor det er fokus på læring eller annen atferdsendring hos enkeltindivider, som skole, barnehage eller lignende. Dersom studenten ønsker å ha mulighet til å søke på jobber som miljøterapeut etter endt studie, må PSYKPRA10 involvere direkte sosialt valid arbeid med individer eller andre prosjekter med klar relevans for dette og kombineres med gjennomføring av PSYKPRA2 og PSYK3900 i 6 semester (se informasjon om PSYKPRA2 og PSYK3900 nedenfor). Studenter som ikke trenger eller ønsker mulighet til å søke jobber som miljøterapeut etter endt studie står fritt til å velge andre typer praksis i PSYKPRA10 og gjennomføre PSYK3910 i 6. semester (se informasjon om PSYK3910 under). Emnet går på heltid over 9 uker, hvis ikke annet er avtalt. Gjennomsnittlig arbeidsuke er 30 timer, totalt 270 timer for hele perioden. Normalt vil en uke i praksis inneholde 4 dager praksis og en studiedag. Praksis kan innebære turnusjobbing, dag, kveld og helg.

  • Forkunnskapskrav

    Passed PSYK1420 and required coursework for PSYK2200 completed/approved.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap

    Studenten kan

    • forklare praksisstedets formål
    • gjøre rede for det juridiske grunnlaget for virksomheten 

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • måle atferd på en hensiktsmessig måte
    • kartlegge atferds funksjon
    • beskrive hensiktsmessige opplæringsmetoder for å etablere, øke og opprettholde atferd
    • foreslå hensiktsmessig erstatningsatferd for uhensiktsmessig atferd
    • tilrettelegge for generalisering og opprettholdelse av atferdsendring
    • analysere innsamlede data og framstille disse i en graf eller figur
    • redegjøre for sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
    • kommunisere med brukere, pårørende og andre samarbeidspartnere 

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan beskrive atferdsanalysens anvendelsesområder
    • kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til atferdsendring
    • kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
    • kan redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring av persondata
    • har faglig forståelse, relasjonelle ferdigheter og profesjonelle kvalifikasjoner som etterspørres på praksisstedet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praksisstudiet krever deltakelse i arbeidsoppgaver på arbeidsplassen/i virksomheten, gjennomføring av aktiviteter som fremmer læringsutbyttet og overholdelse av de generelle krav for praksisstudier som universitetet har utarbeidet. Disse generelle kravene finnes i Canvas.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende må gjennomføres for at studentens praksisstudium kan vurderes:

    • Innlevering av planleggingsdokumenter for praksisstudiet
    • Deltakelse i arbeidsoppgaver på praksisstedet, minimum 90 % tilstedeværelse
    • Deltakelse på seminardag
    • Overholdelse av generelle krav for praksisstudier

  • Vurdering og eksamen

    1. Vurdering av praksisstudiet

    2. Individuell, skriftlig oppgave knyttet til praksisstudiet, ca. 2000 ord. Det er utarbeidet spesielle kriterier for vurdering av denne. Dersom rapporten omtaler informasjon om personer og/eller deres atferd må OsloMet og institutt for atferdsvitenskaps til enhver tids gjeldende regler for personvern og samtykke overholdes. Ved ikke bestått skriftlig oppgave kan studenten levere omarbeidet oppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Til pkt. 1: Ikke relevant

    Til pkt. 2: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått

  • Sensorordning

    Til 1: Emneansvarlig etter innstilling fra praksislærer

    Til 2: Én intern og én ekstern sensor

    Praksislærer må innstille på at praksisstudiet er bestått før den individuelle oppgaven vurderes.