Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3910 Faglig fordypning og bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bachelorstudiet i psykologi avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Emnet PSYK3910 - Fagligfordypning og bacheloroppgave utgjør 30 sp (hele 6. semester). Her skal studenter delta i lærernes forskningsaktiviteter, hvor dette arbeidet tilsvarer PSYKPRA2 i omfang. I tillegg skal studenten skrive sin bacheloroppgave i tilknytning til denne forskningsaktiviteten. Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform i henhold til APA-standard.
Forkunnskapskrav
Bestått emnene PSYK1110, PSYK1220, PSYK1420, PSYK1620, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2210, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400 og PSYK2600 for å påbegynne emnet. Alle øvrige emner i studiet må være bestått for å levere bacheloroppgaven til sensur.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- beskrive det spesifikke faglige fordypningsområdet
- redegjøre for godkjenningsprosedyrer for forskningsprosjekt og relevante godkjenningsinstanser for disse
Ferdigheter
Studenten kan
- kan ivareta personvern jfr. personvernforordningen (General Data Protection Regulation - GDPR, inkludert ivaretagelse av samtykke til innhenting av personopplysninger og taushetsplikt
- samarbeide og bidra i et forskningsmiljø og redegjøre for forskergruppens aktiviteter
- utføre tildelte arbeidsoppgaver selvstendig
- gjennomføre ulike former for litteratursøk
- formulere en problemstilling som kan undersøkes og skrives om i en bacheloroppgave
- planlegge, gjennomføre og dokumentere en studie, et prosjektarbeid eller et omsorgs- eller opplæringstiltak
- innhente og bearbeide data
- bruke IMRAD-strukturen i rapportering og referanseføring etter gjeldende APA-standard
- handle i tråd med relevante etiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- utøver forskningsetikk og relevant fagkritikk i tråd med akademisk standard
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av eget fag
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet Profesjonsetikk og journalistikk er obligatorisk i 3. semester på bachelorstudiet i Medier og kommunikasjon. Emnet gir en innføring i profesjonsetikk og journalistikk knyttet til innholdsproduksjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav.
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser (se programplan).
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskaper om profesjonsetikk, herunder journalistisk etikk knyttet til innholdsproduksjon.
- kjenner til aktuelle lover, regler og rettigheter av betydning for journalistikk, informasjons- og kommunikasjonsarbeid, herunder Vær-Varsom plakaten, personvern, kildenes rettigheter, offentlighetsloven, opphavsrettigheter og redaktøransvaret
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta gode profesjonsetiske og kildekritiske vurderinger
- kan analysere mediale uttrykksformer på en kritisk og reflektert måte
- kan uttrykke seg i journalistiske sjangre
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet strekker seg over ett semester. Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, gruppegjennomganger, oppgaveløsninger og øvinger.
Vurderingsuttrykk
Det er obligatorisk å delta på minst 80 prosent av forelesingene. Fravær på mer enn 20% fører til tap av eksamensretten.
For at studenten skal få styrket ferdighetsmålene i emnet skal de produsere to egne journalistiske arbeid, et intervju og en reportasje, som de så skal analysere og vurdere i metoderapporter:
- Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet (intervjuet) har tekstlengde på 3500 tegn (inkl mellomrom), eller max 3 minutter hvis det leveres lyd/bilde. I tillegg skal det leveres en metoderapport på inntil 3 sider.
- Arbeidskrav 2: Det andre arbeidskravet (reportasjen) skal være på inntil 8000 tegn (inkl mellomrom) hvis tekst er den dominerende medietypen. Omfanget vil variere mer hvis det benyttes flere medietyper og lengde skal da avtales med rettelærer for gruppegjennomgange. I tillegg for arbeidskrav 2 skal det leveres en metoderapport på inntil 5 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Arbeidskravene gjennomgås i grupper. Hver student får faglig tilbakemelding fra en lærer og én eller flere medstudenter. Det legges vekt på at studentene fungerer som opponenter på hverandres oppgavebesvarelser. Oppmøte på gjennomganger av oppgavene er obligatorisk. Ved sykdom eller annen tvingende fraværsårsak kan studenten avtale en egen frist med faglærer, men må i så fall gi skriftlige tilbakemeldinger til alle de andre gruppemedlemmenes arbeidskrav i etterkant.
Frister for og nærmere detaljer om innhold og innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Sensorordning
Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 6 timer.