EPN-V2

PSYK3910 Faglig fordypning og bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Bachelorstudiet i psykologi avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Emnet PSYK3910 - Fagligfordypning og bacheloroppgave utgjør 30 sp (hele 6. semester). Her skal studenter delta i lærernes forskningsaktiviteter, hvor dette arbeidet tilsvarer PSYKPRA2 i omfang. I tillegg skal studenten skrive sin bacheloroppgave i tilknytning til denne forskningsaktiviteten. Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform i henhold til APA-standard.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emnene PSYK1110, PSYK1220, PSYK1420, PSYK1620, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2210, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400 og PSYK2600 for å påbegynne emnet. Alle øvrige emner i studiet må være bestått for å levere bacheloroppgaven til sensur.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • beskrive det spesifikke faglige fordypningsområdet
    • redegjøre for godkjenningsprosedyrer for forskningsprosjekt og relevante godkjenningsinstanser for disse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • kan ivareta personvern jfr. personvernforordningen (General Data Protection Regulation - GDPR, inkludert ivaretagelse av samtykke til innhenting av personopplysninger og taushetsplikt
    • samarbeide og bidra i et forskningsmiljø og redegjøre for forskergruppens aktiviteter
    • utføre tildelte arbeidsoppgaver selvstendig
    • gjennomføre ulike former for litteratursøk
    • formulere en problemstilling som kan undersøkes og skrives om i en bacheloroppgave
    • planlegge, gjennomføre og dokumentere en studie, et prosjektarbeid eller et omsorgs- eller opplæringstiltak
    • innhente og bearbeide data
    • bruke IMRAD-strukturen i rapportering og referanseføring etter gjeldende APA-standard
    • handle i tråd med relevante etiske prinsipper

    Generell kompetanse

    Studenten

    • utøver forskningsetikk og relevant fagkritikk i tråd med akademisk standard
    • kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av eget fag
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet går på heltid over 18 uker, hvorav to uker kan utgjøre en teoriintroduksjon. Gjennom samarbeid om forskningsaktiviteter, skal studentene få mulighet til både å fordype seg innen ett fagområde og på vedkommende sitt faglige interesseområde/prosjekt.

    Studentene skal også arbeide selvstendig med bacheloroppgaven. Hver student vil få oppnevnt en veileder blant instituttets medarbeidere.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For at studenten skal få levere bacheloroppgaven må følgende være godkjent:

    • Utarbeidet skisse for bacheloroppgaven
    • Minimum 80 % deltakelse på organisert veiledning

  • Vurdering og eksamen

    Bacheloroppgave, individuell, inntil 8000 ord

    Etter søknad kan to studenter innvilges å skrive sammen. Forutsetningen for dette er at de har samlet inn data i fellesskap og bruker disse i BA-oppgaven.

    Dersom bacheloroppgaven omtaler informasjon om personer og/eller deres atferd må OsloMet og institutt for atferdsvitenskaps til enhver tids gjeldende regler for personvern og samtykke overholdes.

    Det kreves at oppgaven helt eller delvis skrives ut fra et atferdsanalytisk perspektiv. For oppgaver som skrives med utgangpunkt i et annet fagfelt enn atferdsanalyse, forventes det at oppgaven inneholder en redegjørelse for og diskusjon av atferdsanalyse opp mot oppgavens tematikk.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.