EPN-V2

PSYK3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For profesjonelle yrkesutøvere er det nødvendig å ha ferdigheter i selvstendig tenkning og problemløsning. Bachelorstudiet i psykologi avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten vise forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis. Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform i henhold til APA-standard.

Forkunnskapskrav

Bestått emnene PSYK1100, PSYK1200, PSYK1320, PSYK1420, PSYK1600, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400, PSYK2600, PSYK3200, PSYK3400, PSYK3500 og PSYKPRA2.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for relevante kilder for litteratursøk
  • redegjøre for ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer

Ferdigheter

Studenten kan

  • kan ivareta personvern jfr. personvernforordningen (General Data Protection Regulation - GDPR), inkludert ivaretakelse av samtykke til innhenting av personopplysninger og taushetsplikt
  • gjennomføre ulike former for litteratursøk
  • formulere en problemstilling i samsvar med generelle krav
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere en studie, et prosjektarbeid eller et omsorgs- eller opplæringstiltak
  • innhente og bearbeide data
  • bruke IMRAD-strukturen i rapportering og referanseføring etter gjeldende APA-standard

Generell kompetanse

Studenten

  • utøver forskningsetikk og relevant fagkritikk i tråd med akademisk standard
  • kan formidle og dokumentere atferdsanalytisk arbeid 
  • kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av eget fag

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet med bacheloroppgaven går på heltid over 8 uker. Studentene arbeider selvstendig med oppgaven. Hver student vil få oppnevnt en veileder blant instituttets medarbeidere.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For at studenten skal få levere bacheloroppgaven må følgende være godkjent: 

  • Utarbeidet og få godkjent skisse for bacheloroppgaven
  • Minimum 80 % deltakelse organisert veiledning

Vurdering og eksamen

CT er en bildediagnostisk undersøkelsesmetode som benytter ioniserende stråling til å produsere snittbilder, slik at kroppens strukturer kan fremstilles i ulike plan.

Emnet omfatter hovedtemaene:

1) Strålevern 2) CT-teknologi 3) Kontrastmidler 4) Kvalitetskontroll og bildekvalitetsparametere 5) Arbeidsstasjon og bildebehandling 6) Pasientdose, referanseverdier og protokollutvikling.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om CT-teknologi, herunder dens utvikling
  • har inngående kunnskap om kvalitetskontrollrutiner ved CT
  • har inngående kunnskap om bruk av kontrastmidler og CT
  • har inngående kunnskap om bildekvalitet og CT-teknologi
  • har avansert kunnskap om arbeidsstasjon, bildebehandling og lagringsmedier
  • har avansert kunnskap om doseberegning på CT
  • har kunnskap om lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern knyttet til bruk av CT

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre postprosesseringer på de vanligste CT undersøkelsene
  • kan analysere rapporter fra kvalitetskontroller på CT, samt utføre dosemålinger ved hjelp av måleutstyr
  • kan selvstendig gjennomføre bildebehandling og vurdere bildekvalitet
  • kan optimalisere CT-protokoller, med spesielt fokus på tilpasset bildekvalitet og stråledose til undersøkelsen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet CT i større og mindre fora
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Sensorordning

Emnet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys innføringsmateriale i form av korte tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte temaer. Teoretiske tematikker blir presentert med innledende tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hvert tema vil det bli gitt skriftlige arbeidsoppgaver knyttet opp mot CT-modalitet.

Arbeids- og undervisningsformene består av digitale forelesninger, deltakelse i digitale diskusjonsforum, ferdighetstrening, seminar(er) og skriftlige arbeidsoppgaver.

Digitale forelesninger

Tradisjonelle forelesninger er i dette emnet erstattet med tekst, bilder, lyd, videoer, videoklipp, real-slide-show, powerpointpresentasjoner etc., som er nøye tilpasset den enkelte læringssituasjon.

Ferdighetstrening

Ferdighetstreningen vil bestå av arbeid på CT-modalitet og arbeid på utdanningens eget nettsted.

Digitale diskusjonsfora

Studenten deltar i fagdiskusjoner og veileder/underviser medstudenter eller kollegaer.

Seminar

Det arrangeres to seminarer i emnet (ett pr. semester). Seminaret består av forelesninger, demonstrasjoner, diskusjoner og gruppearbeid.