Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3500 Evolusjon og atferd Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Evolution and Behavior
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i hvordan atferd formes og opprettholdes gjennom seleksjonsprosesser på fylogenetisk og ontogenetisk nivå. Emnet tar opp sentrale problemstillinger fra fagfelt som atferdsøkologi, evolusjonsbiologi, evolusjonspsykologi, atferdsgenetikk og etologi som alle studerer atferd og dens opprinnelse, der forskjellene i tilnærmingene reflekteres gjennom vektleggingen av evolusjon, psykologi, genetikk og økologi.
Evolusjonsbiologi fokuserer det på atferdens utvikling gjennom naturlig seleksjon, mens evolusjonspsykologi søker å forklare atferdens opprinnelse via mentale mekanismer formet av evolusjonen. Atferdsøkologi analyserer samspillet mellom dyr/mennesker og miljøet via sosiale relasjoner, og atferdsgenetikk studerer arv og geners rolle i atferd. Etologi inkluderer aspekter fra nevnte fagområder og omhandler studiet av dyrs naturlige atferd i deres miljø.
Emnet Evolusjon og atferd vil i tillegg til å gi en innføring i sentrale temaer innen disse fagdisiplinene, sammensette dem med atferdsanalytisk teori mennesker ved å fremheve seleksjons som en felles forklaringsprosess. Undervisningen vil synliggjøre analoge prinsipper for fylogenetisk og ontogenetisk seleksjon som involverer gener, nervesystem, atferd og kulturell praksis.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive naturlig og seksuell seleksjon
- redegjøre for grunnleggende prinsipper og teorier i moderne evolusjonsbiologi
- beskrive sentrale temaer innen atferdsøkologi som genseleksjon versus gruppeseleksjon
- beskrive sammenhengen mellom altruisme, gruppeseleksjon og genseleksjon
- beskrive grunnleggende forskningsområder innenfor evolusjonspsykologi inkludert kjønnsforskjeller og forskjeller i foreldreinvestering
- beskrive sentrale temaer innen moderne genetikk og arvelighetsforståelse, og hvordan tvilling- og adopsjons-studier benyttes til å undersøke relativ betydning av genetikk og miljøet for atferd og egenskaper
- beskrive naturlig seleksjons betydning for nervesystemets oppbygging og funksjon
- forklare hvordan fylogenetisk og ontogenetisk seleksjon innvirker på hverandre
- beskrive forskjeller og likheter mellom seleksjon på fylogenetisk og ontogenetisk nivå
- redegjøre for atferdsanalytisk forståelse av kulturell seleksjon
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over temaer og teorier innenfor evolusjon og atferd
- finne eksempler på hvordan spesifikke atferder kan forklares fra et evolusjonært perspektiv
- anvende prinsipper om kulturell seleksjon til endringsarbeid hos individer og grupper
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle seleksjon som en forklaringsmodell både skriftlig og muntlig
- kan beskrive hovedtrekkene i nature versus nurture -debatten
- har innsikt i det biologiske grunnlaget for atferd hos dyr, inkludert mennesker
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, og presentasjon av tekster og gruppearbeid. l tillegg holdes seminarer, hvor studentene presenterer fagstoff. Studentene presenterer tekster fra pensum, legger opp til drøftinger og får veiledning for videre lesning. Underveis i emnet skal studenten levere 3 besvarelser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse hele dagen på 1 seminar
Vurdering og eksamen
Skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 3 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.