EPN-V2

PSYK3400 Utviklingspsykologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Developmental Psychology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet er en innføring i hvordan generelle læringsprinsipper er relevante i forbindelse med utviklingspsykologiske begreper som sosial, emosjonell og kognitiv utvikling. I dette emnet vil det spesielt legges vekt på moderne teorier innenfor utviklingspsykologi, der utvikling sees som et samspill mellom biologiske forutsetninger, læringshistorie og ulike miljøbetingelser.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap

    Studenten kan

    • redegjøre for historiske og moderne utviklingsteorier
    • redegjøre for en atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi
    • beskrive barns utvikling i prenatal-/fødsel-/postnatalperiode 

    Ferdigheter

    Studenten kan  

    • gjengi og reflektere over sentrale utviklingsteorier knyttet til kognitiv utvikling, kommunikasjon, personlighet, sosial og emosjonell utvikling
    • gjengi og reflektere over utvikling av antisosial atferd og atferdsforstyrrelser

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • beskrive og reflektere over egen presentasjonsteknikk
    • beskrive og reflektere over sentrale teorier innen utviklingspsykologi
    • diskutere arv og miljø
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarer med presentasjoner og arbeidskrav knyttet til å lære medstudenter pensum. Seminarpresentasjonene blir vurdert etter bestemte kriterier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

    • Minimum 80 % deltakelse på seminarene
    • Presentere 1-2 seminaroppgaver
    • Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
    • Evaluere 1-2 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)

  • Vurdering og eksamen

    INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår i undervisningsopplegget Interprofessional Interaction With Children and Youth (INTERACT), som går på tvers av profesjonsutdanningene ved OsloMet, og der målet er å øke kvaliteten i profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unge. Gjennom INTERACT får studentene tilgang til forskningsbasert kunnskap om barn og unges hverdag, samtidig som de får trening i å samhandle med studenter fra andre utdanninger. Slik legger INTERACT grunnlaget for bedre samordning av samfunnets tjenester rettet mot barn og unge og deres foresatte. INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» utgjør den første modulen i undervisningsrekken INTERACT

     

    INTER1100 gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter.

    Den handler om å få økt bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst.

     

    Det enkelte studieprogrammet innarbeider modulen på en hensiktsmessig måte i sine program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1100 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter.

    Studentenes arbeidsbelastning for INTER1100 inklusive selvstudier er ca. 40 timer (1,5 stp.).

     

     

    Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Etter gjennomført INTER1100 har studentene følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv
    • kan diskutere og reflektere over sin egen, framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte.

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn unge og familiene deres
  • Vurderingsuttrykk

    Digital samhandling er sentralt i undervisningen.  Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager.  Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

    Universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på læringsplattformen.  

    Studentene forventes å sette seg inn i ressursportalen for INTER1100 i forkant av de to seminardagene.

    Gruppene blir tildelt en veileder som enten er vitenskapelig ansatte, masterstudenter fra aktuelle fagmiljøer ved universitetet, eller profesjonsutøvere fra praksisfeltet.

  • Sensorordning

    Følgende arbeidskrav må være godkjent:

     

    • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.