Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3200 Sosialpsykologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Psychology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseEnkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet vil belyse relasjonelle ferdigheter og gruppeprosesser både i sosialpsykologisk og atferdsanalytisk perspektiv. Veiledningsferdigheter i praksis blir vektlagt. Emnet vil dekke atferdsfenomener som sosialpsykologien fokuserer på.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- redegjøre for sentrale atferdsfenomener innen sosial psykologi
- redegjøre for spesifikke forskningsfelt og eksperimenter innen i sosialpsykologien
- diskutere etikk knyttet til sosialpsykologiske eksperimenter
- redegjøre for sammenhengen mellom atferdsanalytiske veiledningsteorier og veiledning i praksis
Ferdigheter
Studenten kan
- diskutere et atferdsanalytisk perspektiv på atferdsfenomener innen sosial psykologi
- redegjøre for motivasjonsteori ut fra et sosialpsykologisk og et atferdsanalytisk perspektiv
- beskrive veiledningsprosessen, gjennomføre gangen i et veiledningsforløp og samt å gjennomføre grunnleggende veiledningsferdigheter
- anvende ulike veiledningsteknikker og effektiv kommunikasjon
- identifisere kommunikasjon som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
- gi positiv og korrektiv tilbakemelding i en veiledningsprosess
- beskrive etiske standarder for atferdsanalytisk veiledning
Generell kompetanse
Studenten kan
- beskrive forskning fra både sosialpsykologien og atferdsanalysen i analyse av sosial atferd
- drøfte veiledning i et atferdsanalytisk perspektiv
- utføre effektiv møte- og gruppeledelse
- drøfte veileders etiske ansvar
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, interteaching seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og demonstrasjoner (workshops) og selvstudium. Gjennom hjemmeeksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Gjennomføre 11 mindre tester (80% av svarene per test må være korrekt)
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 4 workshops om veiledningsferdigheter
Vurdering og eksamen
Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 3 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.