EPN-V2

PSYK3200 Sosialpsykologi  Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Psychology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette emnet vil belyse relasjonelle ferdigheter og gruppeprosesser både i sosialpsykologisk og atferdsanalytisk perspektiv. Veiledningsferdigheter i praksis blir vektlagt. Emnet vil dekke atferdsfenomener som sosialpsykologien fokuserer på.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • redegjøre for sentrale atferdsfenomener innen sosial psykologi
    • redegjøre for spesifikke forskningsfelt og eksperimenter innen i sosialpsykologien
    • diskutere etikk knyttet til sosialpsykologiske eksperimenter
    • redegjøre for sammenhengen mellom atferdsanalytiske veiledningsteorier og veiledning i praksis

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • diskutere et atferdsanalytisk perspektiv på atferdsfenomener innen sosial psykologi
    • redegjøre for motivasjonsteori ut fra et sosialpsykologisk og et atferdsanalytisk perspektiv
    • beskrive veiledningsprosessen, gjennomføre gangen i et veiledningsforløp og samt å gjennomføre grunnleggende veiledningsferdigheter
    • anvende ulike veiledningsteknikker og effektiv kommunikasjon
    • identifisere kommunikasjon som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
    • gi positiv og korrektiv tilbakemelding i en veiledningsprosess
    • beskrive etiske standarder for atferdsanalytisk veiledning

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • beskrive forskning fra både sosialpsykologien og atferdsanalysen i analyse av sosial atferd
    • drøfte veiledning i et atferdsanalytisk perspektiv
    • utføre effektiv møte- og gruppeledelse
    • drøfte veileders etiske ansvar
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, interteaching seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og demonstrasjoner (workshops) og selvstudium. Gjennom hjemmeeksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Gjennomføre 11 mindre tester (80% av svarene per test må være korrekt)
    • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 4 workshops om veiledningsferdigheter

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 3 timer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av én sensor.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.