EPN-V2

PSYK2400 Forskningsmetode 2 - N=1-design, evaluering og dokumentasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods 2 - N=1-designs, Evaluation, and Documentation
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I forskning og endringsarbeid er det viktig å kunne formulere presise og operasjonelle mål, velge målemetoder, design og metode som er egnet for å påvise endring, samt å kunne kommunisere funn som er blitt gjort på en klar og tydelig måte. 

Et viktig virkemiddel i planlegging og dokumentasjon av individrettede tiltak er individuell plan, som er lovfestet rettighet for brukere med sammensatte tjenestebehov.

Forkunnskapskrav

Bestått emnet PSYK2100

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten kan:

  • beskrive gangen i en forsvarlig planlegging og dokumentasjonsprosess
  • forklare hvordan vitenskapelige journaler evaluerer og vurderer artikler
  • redegjøre for APA standard (Publication Manual of the American Psychological Association) 

Ferdigheter

Studenten kan

  • lage og begrunne problemstillinger som kan belyses vitenskapelig
  • planlegge og gjennomføre en eksperimentell undersøkelse
  • skrive en rapport basert på APA-standard
  • skrive et sammendrag av og vurdere en vitenskapelig artikkel
  • lage og begrunne mål i endringsarbeid og i klinisk arbeid
  • utforme en individuell plan 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for forskjellen mellom mål og tiltak/strategi
  • redegjøre for gangen i en vitenskapelig undersøkelse fra planlegging til publikasjon
  • formulere overordnede mål (visjoner), generelle mål og spesifikke mål

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, veiledet oppgaveløsning, workshops og øvelser. Med utgangspunkt i gitte opplysninger skal studentene, gjennom gruppearbeid, utarbeide behandlingsmål på ulike nivåer og begrunne disse. Studentene skal presentere disse i klassen. I tillegg skal studentene individuelt lage en problemstilling for en vitenskapelig undersøkelse, planlegge og gjennomføre undersøkelsen samt skrive vitenskapelig artikkel.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • Minimum 80 % deltakelse i obligatorisk undervisning, gruppearbeid og workshops  
  • Individuelle presentasjoner av opplegg for en eksperimentell undersøkelse for gruppen 
  • Presentasjon av behandlingsmål med begrunnelse for klassen

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3500 ord

Hjelpemidler ved eksamen

No formal requirements over and above the admission requirements.

Vurderingsuttrykk

The student should have the following outcomes upon completing the course:

Knowledge

Upon successful completion of the course, the student:

  • has a deep understanding of how scripting is utilised to automate common tasks
  • has advanced knowledge of scripting strategies that allow his/her scripts to be robust against unforeseen failures and erroneous user input
  • has advanced knowledge of how a code-base can be maintained through version control systems
  • has a deep understanding of how scripts can be used to integrate two systems
  • understands how scripting languages can be expanded through libraries

Skills

Upon successful completion of the course, the student:

  • can design and implement script-based tools
  • can design and implement a script-based service
  • can utilize a specialized library to integrate their script with a subsystem or framework
  • can evaluate and discuss how scripting may or may not facilitate system automation
  • can explain and discuss how system automation forms a part of system administration best practices
  • can utilize a version control system for their code-base

General competence

Upon successful completion of the course, the student:

  • can analyse automation approaches with regard to robustness and in relation to his/her intended tasks
  • can explain how systems automation and scripting is used to facilitate workflow and automation tasks to experts and non-experts alike

Sensorordning

This course is divided into two parts. The first part with focus on covering the particular scripting language used in this class, such as its syntax, use and some extra libraries. The first part will also cover the practice of using a version control system as the means to store the code-base. During this part, students will meet for weekly lectures and lab-sessions where they work on exercises.

The second part will focus on the students completing a programming project. The project can be chosen from a portfolio of available problems. The student will work individually on the project and submit a final code-base that also includes documentation. During this part, there may be lectures if needed, but most of the time will be spent on individual supervision of students in lab-sessions.

Practical training

Lab sessions.