EPN-V2

PSYK2310 Atferdsanalyse 3 - Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse  Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 3 - Experimental and Conceptual Behavior Analysis
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet er en fordypning i atferdsanalytisk forståelse av atferd. Emnet gir en utdypning av det teoretiske grunnlaget for å kunne anvende atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper i løsning av ulike utfordringer.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emnene PSYK1420 og PSYK2200.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap

    Studenten kan

    • beskrive sammenhengen mellom anvendt, eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse
    • definere begrepet oppsummerende merkelapper og redegjøre for kategorifeil i beskrivelse og forklaring av atferd
    • redegjøre for hvordan kompleks atferd som hukommelse, verbal atferd, privat atferd og kognisjon kan forstås innen atferdsanalyse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • diskutere argumenter for og imot en atferdsanalytisk tilnærming til å forklare atferd
    • definere og gi eksempler som illustrerer atferdsanalytiske begreper 

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • diskutere hvordan beskrivelse, prediksjon og kontroll inngår som formål med atferdsanalyse som en vitenskap
    • redegjøre for overveielser knyttet til valg av analyseenheter innen en vitenskap om atferd
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, interteaching, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. l tillegg vil det bli avholdt seminarer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv presentere temaer fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning. Gjennom presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

    • Minimum 80 % deltakelse på seminarene
    • Presentasjon av fagstoff /tekster

  • Vurdering og eksamen

    Mappeeksamen, hvor 4 tester à 1 time avlagt i emnet og en individuell hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 2000 ord, inngår. Alle 4 testene må være bestått for å kunne gå opp til hjemmeeksamen. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås. Hvis studenten stryker på én test tas den ene testen om igjen. 

    Ny/utsatt eksamensgjennomføring av de 4 testene kan gjennomføres én gang før ordinær individuell hjemmeeksamen. Før ny/utsatt individuell hjemmeeksamen vil det være anledning til å gjennomføre en eller flere av testene en tredje og siste gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ved testene: Ingen hjelpemidler tillatt

    Ved den individuelle hjemmeeksamenen: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.  Karakteruttrykket vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på hjemmeeksamen (40 %). Studenten har klagerett på samlet eksamenskarakter for hele mappen

  • Sensorordning

    En intern og en ekstern sensor