EPN-V2

PSYK2200 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Internasjonale og nasjonale helse- og velferdsordninger vektlegger teknologi som et viktig satsingsområde, ofte sett i lys av fremtidens demografiske utfordringer med et økende antall eldre og nye brukergrupper. Ny teknologi tas hele tiden i bruk i helsesektoren. Begrepet teknologi er vidt og kan inkludere alt fra maskiner, automasjon og kunstig intelligens til digitale plattformer for bruker/pasientkommunikasjon og smarthusteknologi. Den raske teknologiske utviklingen i helsesektoren krever bedre og nye typer samhandling mellom ulike aktører for å fremme bedre og mer effektive helsetjenester.

Emnet introduserer sentrale begreper knyttet til teknologisk utvikling, systemdesign og tjenesteinnovasjon. Sentrale offentlige og private aktører i utviklingen kan være universitets- og høgskolesektoren, spesialisthelsetjenesten, kommunehelsetjenesten, næringsliv og bruker- og interesseorganisasjoner. Studentene skal utforske hvordan ny teknologi kan bidra til bærekraftige løsninger i helse- og omsorgstjenester og innen forskning og utviklingsarbeid, men skal også kunne reflektere over etiske utfordringer som oppstår når ny teknologi tas i bruk. I skjæringspunktet mellom helse og teknologi er det muligheter for ulike former for samskaping mellom aktørene med utgangspunkt i brukerbehov, og ulike spesialiserte fagområder kan bidra til bedre helse gjennom tjenestedesign og innovasjon. Tverrfaglig samhandlingskompetanse i utvikling og implementering av ny teknologi i helse- og sosialtjenesten vektlegges.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helse og teknologi.;

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
  • beskrive kontingensformet vs. regelstyrt atferd
  • gjenkjenne og identifisere grunnleggende og kompleks verbal atferd
  • redegjøre for funksjonell kartlegging
  • diskutere behandling av problematferd
  • redegjøre for krav til empirisk støttete behandlingsformer
  • beskrive empirisk støttete tilnærminger for ulike målgrupper
  • beskrive etiske standarder for anvendt atferdsanalyse
  • definere begrepet sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak

Ferdigheter

Studenten kan:

  • definere ulike atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper
  • redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere metoder for funksjonell kartlegging
  • foreslå relevante tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper i ulike sammenhenger
  • identifisere grunnleggende verbale operanter
  • kritisk vurdere etisk og forsvarlig anvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter
  • bruke gjeldende APA standard i skriftlige innleveringer; referering i tekst, referanselisten og overskrifter

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • formidle og reflektere over anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
  • presentere en rekke anvendelsesområder innen anvendt atferdsanalyse
  • formidle hvordan atferdsanalytiske prinsipper benyttes for etablering og opprettholdelse av atferd
  • formidle hvordan atferdsanalytiske prinsipper benyttes for avlæring av problematferd
  • drøfte etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
  • drøfte profesjonelle ferdigheter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene vil være case-fokuserte og inkluderer gruppearbeid med praktiske øvelser og tematiske forelesninger med bidrag fra utøvere fra primær- og spesialisthelsetjenestene, næringsliv og andre interesseorganisasjoner. I størst mulig grad søkes caser som reflekterer hvordan tverrfaglig samarbeid vil skje i arbeidslivet.; Casestudiene tar utgangspunkt i ulike brukerbehov. En slik orientering til systemer, tjenester og prosesser gir en tilnærming til de mange samspillssonene mellom helse og teknologi.

Studentene vil arbeide i tverrfaglig sammensatte grupper på 3-5 studenter. Etter en innledende teoriinnføring og brukerorientering utarbeider studentene forslag til en case med en overordnet felles problemstilling i skjæringspunktet mellom helse og teknologi. Avhengig av case søkes gruppen koblet til eksterne interessenter som de kan ha dialog med underveis i emnet. Det veksles mellom en gjennomgang av teori og praktisk gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: ;

  1. En;individuell;flervalgstest;av forståelse av teoretiske begrep;
  2. Muntlig;presentasjon i gruppe på 3-5 studenter,;inntil 30 minutter. Gruppen skal presentere eget helse- og teknologiprosjekt, og presentasjonsformen velges avhengig av prosjektet, gitt kriterier ut fra prosjektets form. Problemstillinger underveis må beskrives. Presentasjonen skal gjennomføres på engelsk eller norsk.;;

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen;i gruppe på 3-5 studenter, i form av skriftlig oppgave levert av samme gruppe som under arbeidskrav 2.;Oppgaven utarbeides i løpet av emneperioden og kan ha et omfang på inntil 5000 ord. Oppgaven må skrives enten på norsk (skandinavisk) eller engelsk.;

Ny eksamen: Dersom den skriftlige oppgaven vurderes til ikke bestått har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt;så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.;

Sensorordning

Én;intern og;én;ekstern sensor vurderer hver besvarelse.;