Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2200 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
l dette emnet presenteres anvendelse av atferdsanalyse på ulike felt. Læring og mestring er to sentrale begreper i å støtte opp og videreutvikle en persons egen kompetanse. Dette vil også øke vedkommende sine muligheter til å påvirke omgivelsene og få kontroll over eget liv. Gjennom emnet vil ulike metoder som bygger på anvendt atferdsanalyse og empirisk støttede tilnærminger bli belyst.
-
Forkunnskapskrav
Bestått emnet PSYK 1420.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
- beskrive kontingensformet vs. regelstyrt atferd
- gjenkjenne og identifisere grunnleggende og kompleks verbal atferd
- redegjøre for funksjonell kartlegging
- diskutere behandling av problematferd
- redegjøre for krav til empirisk støttete behandlingsformer
- beskrive empirisk støttete tilnærminger for ulike målgrupper
- beskrive etiske standarder for anvendt atferdsanalyse
- definere begrepet sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- definere ulike atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper
- redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere metoder for funksjonell kartlegging
- foreslå relevante tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper i ulike sammenhenger
- identifisere grunnleggende verbale operanter
- kritisk vurdere etisk og forsvarlig anvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter
- bruke gjeldende APA standard i skriftlige innleveringer; referering i tekst, referanselisten og overskrifter
Generell kompetanse
Studenten kan:
- formidle og reflektere over anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
- presentere en rekke anvendelsesområder innen anvendt atferdsanalyse
- formidle hvordan atferdsanalytiske prinsipper benyttes for etablering og opprettholdelse av atferd
- formidle hvordan atferdsanalytiske prinsipper benyttes for avlæring av problematferd
- drøfte etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
- drøfte profesjonelle ferdigheter
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, seminarer, workshops, interteaching og gruppearbeid. Gjennom presentasjoner, demonstrering av praktiske ferdigheter, skriftlige innleveringer og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % deltakelse på obligatorisk undervisning, interteaching, seminarer og workshop
- Innlevering av 3 individuelle skriftlige oppgaver (Reaction Papers; RP’er), maksimalt 1000 ord
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3 500 ord
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Én intern og én ekstern sensor