EPN-V2

PSYK2200 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
  • Innledning

    l dette emnet presenteres anvendelse av atferdsanalyse på ulike felt. Læring og mestring er to sentrale begreper i å støtte opp og videreutvikle en persons egen kompetanse. Dette vil også øke vedkommende sine muligheter til å påvirke omgivelsene og få kontroll over eget liv. Gjennom emnet vil ulike metoder som bygger på anvendt atferdsanalyse og empirisk støttede tilnærminger bli belyst.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emnet PSYK 1420.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • forklare kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
    • beskrive kontingensformet vs. regelstyrt atferd
    • gjenkjenne og identifisere grunnleggende og kompleks verbal atferd
    • redegjøre for funksjonell kartlegging
    • diskutere behandling av problematferd
    • redegjøre for krav til empirisk støttete behandlingsformer
    • beskrive empirisk støttete tilnærminger for ulike målgrupper 
    • beskrive etiske standarder for anvendt atferdsanalyse
    • definere begrepet sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • definere ulike atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper
    • redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere metoder for funksjonell kartlegging
    • foreslå relevante tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper i ulike sammenhenger
    • identifisere grunnleggende verbale operanter
    • kritisk vurdere etisk og forsvarlig anvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter 
    • bruke gjeldende APA standard i skriftlige innleveringer; referering i tekst, referanselisten og overskrifter

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • formidle og reflektere over anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
    • presentere en rekke anvendelsesområder innen anvendt atferdsanalyse
    • formidle hvordan atferdsanalytiske prinsipper benyttes for etablering og opprettholdelse av atferd
    • formidle hvordan atferdsanalytiske prinsipper benyttes for avlæring av problematferd
    • drøfte etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
    • drøfte profesjonelle ferdigheter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, seminarer, workshops, interteaching og gruppearbeid. Gjennom presentasjoner, demonstrering av praktiske ferdigheter, skriftlige innleveringer og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

    • Minimum 80 % deltakelse på obligatorisk undervisning, interteaching, seminarer og workshop  
    • Innlevering av 3 individuelle skriftlige oppgaver (Reaction Papers; RP’er), maksimalt 1000 ord

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3 500 ord

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Én intern og én ekstern sensor