Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2200 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseEnkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Internasjonale og nasjonale helse- og velferdsordninger vektlegger teknologi som et viktig satsingsområde, ofte sett i lys av fremtidens demografiske utfordringer med et økende antall eldre og nye brukergrupper. Ny teknologi tas hele tiden i bruk i helsesektoren. Begrepet teknologi er vidt og kan inkludere alt fra maskiner, automasjon og kunstig intelligens til digitale plattformer for bruker/pasientkommunikasjon og smarthusteknologi. Den raske teknologiske utviklingen i helsesektoren krever bedre og nye typer samhandling mellom ulike aktører for å fremme bedre og mer effektive helsetjenester.
Emnet introduserer sentrale begreper knyttet til teknologisk utvikling, systemdesign og tjenesteinnovasjon. Sentrale offentlige og private aktører i utviklingen kan være universitets- og høgskolesektoren, spesialisthelsetjenesten, kommunehelsetjenesten, næringsliv og bruker- og interesseorganisasjoner. Studentene skal utforske hvordan ny teknologi kan bidra til bærekraftige løsninger i helse- og omsorgstjenester og innen forskning og utviklingsarbeid, men skal også kunne reflektere over etiske utfordringer som oppstår når ny teknologi tas i bruk. I skjæringspunktet mellom helse og teknologi er det muligheter for ulike former for samskaping mellom aktørene med utgangspunkt i brukerbehov, og ulike spesialiserte fagområder kan bidra til bedre helse gjennom tjenestedesign og innovasjon. Tverrfaglig samhandlingskompetanse i utvikling og implementering av ny teknologi i helse- og sosialtjenesten vektlegges.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helse og teknologi.;
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
- beskrive kontingensformet vs. regelstyrt atferd
- gjenkjenne og identifisere grunnleggende og kompleks verbal atferd
- redegjøre for funksjonell kartlegging
- diskutere behandling av problematferd
- redegjøre for krav til empirisk støttete behandlingsformer
- beskrive empirisk støttete tilnærminger for ulike målgrupper
- beskrive etiske standarder for anvendt atferdsanalyse
- definere begrepet sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- definere ulike atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper
- redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere metoder for funksjonell kartlegging
- foreslå relevante tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper i ulike sammenhenger
- identifisere grunnleggende verbale operanter
- kritisk vurdere etisk og forsvarlig anvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter
- bruke gjeldende APA standard i skriftlige innleveringer; referering i tekst, referanselisten og overskrifter
Generell kompetanse
Studenten kan:
- formidle og reflektere over anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
- presentere en rekke anvendelsesområder innen anvendt atferdsanalyse
- formidle hvordan atferdsanalytiske prinsipper benyttes for etablering og opprettholdelse av atferd
- formidle hvordan atferdsanalytiske prinsipper benyttes for avlæring av problematferd
- drøfte etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
- drøfte profesjonelle ferdigheter
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene vil være case-fokuserte og inkluderer gruppearbeid med praktiske øvelser og tematiske forelesninger med bidrag fra utøvere fra primær- og spesialisthelsetjenestene, næringsliv og andre interesseorganisasjoner. I størst mulig grad søkes caser som reflekterer hvordan tverrfaglig samarbeid vil skje i arbeidslivet.; Casestudiene tar utgangspunkt i ulike brukerbehov. En slik orientering til systemer, tjenester og prosesser gir en tilnærming til de mange samspillssonene mellom helse og teknologi.
Studentene vil arbeide i tverrfaglig sammensatte grupper på 3-5 studenter. Etter en innledende teoriinnføring og brukerorientering utarbeider studentene forslag til en case med en overordnet felles problemstilling i skjæringspunktet mellom helse og teknologi. Avhengig av case søkes gruppen koblet til eksterne interessenter som de kan ha dialog med underveis i emnet. Det veksles mellom en gjennomgang av teori og praktisk gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: ;
- En;individuell;flervalgstest;av forståelse av teoretiske begrep;
- Muntlig;presentasjon i gruppe på 3-5 studenter,;inntil 30 minutter. Gruppen skal presentere eget helse- og teknologiprosjekt, og presentasjonsformen velges avhengig av prosjektet, gitt kriterier ut fra prosjektets form. Problemstillinger underveis må beskrives. Presentasjonen skal gjennomføres på engelsk eller norsk.;;
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen;i gruppe på 3-5 studenter, i form av skriftlig oppgave levert av samme gruppe som under arbeidskrav 2.;Oppgaven utarbeides i løpet av emneperioden og kan ha et omfang på inntil 5000 ord. Oppgaven må skrives enten på norsk (skandinavisk) eller engelsk.;
Ny eksamen: Dersom den skriftlige oppgaven vurderes til ikke bestått har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt;så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.;
Sensorordning
Én;intern og;én;ekstern sensor vurderer hver besvarelse.;