Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2100 Forskningsmetode 1 - introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods 1 - Introduction to Quantitative and Qualitative Methodology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseEnkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en grunnleggende innføring i kvalitative og kvantitative metoder, og relevant kritikk av disse. Det fokuseres på systematisk observasjon og registrering av atferd som kan danne grunnlag for tiltaksarbeid og forskning. Grunnlaget for endringsarbeid og naturvitenskapelig forskning er at de dataene man arbeider ut i fra er gyldige og troverdige.
Ulike systemer for kartlegging av atferd vil bli gjennomgått. Kvalitativ datainnsamling og analyse vil bli illustrert med et relevant utvalg av faglige tilnærminger. Etiske vurderinger av psykologisk datainnsamling blir også vektlagt.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for grunnleggende bruksområder for kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- redegjøre for intervjuer i kvalitativ psykologisk forskning
- redegjøre for forskjellige kvalitative analysemetoder
- redegjøre for sentrale begreper i datainnsamling
- forklare valg av atferdsdimensjon
- beskrive ulike kartleggingssystemer og anvendelsesområder
- forklare nødvendigheten av å benytte eksperimentelle design
- beskrive ulike N=1-designer
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for forskjellige observasjonsmetoder i psykologi
- regne ut enighet mellom observatører (IOA)
- anvende vanlige registreringsmetoder
- analysere innsamlede data og framstille disse i en graf
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle fordeler og ulemper ved kvalitativ og kvantitativ datainnsamling og analyse
- diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
- redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, veiledet gruppearbeid med oppgaver og selvstudium. Videre vil det bli arrangert workshops med praktiske øvelser. Her vil studentene oppøve praktiske ferdigheter. Disse workshopene er obligatoriske. Studentene skal i tillegg presentere redegjørelser for faglige, etiske og juridiske overveininger rundt temaet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % deltakelse i obligatorisk undervisning, gruppepresentasjon av fagstoff og workshops
- Innlevering av 4 individuelle kortsvarsoppgaver om måling, eksperimentelle design og datafremstilling
Vurdering og eksamen
Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
BARNPRA20/MBARNPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Vurderingsuttrykk
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
- har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
- har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
- kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
- kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
- kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
- kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
- kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
- kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
- kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
- kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
- kan iverksette trygghetsskapende tiltak
- kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse:
Studenten
- har handlingskompetanse i barnesykepleie
- kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i praksis
Sensorordning
Simulering og praksisstudier med veiledning.