Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1420 Generelle prinsipper i atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis 1 - General Principles of Behavior Analysis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseÅrsstudium i psykologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det er nødvendig å vite hvordan atferd påvirkes av betingelser i omgivelsene. Denne kunnskapen kan anvendes for å planlegge og gjennomføre ulike endring- og opplæringstiltak. l denne sammenhengen brukes et eget begrepsapparat for å foreta presise analyser av atferd og miljøpåvirkninger.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Emnet belyser sentrale problemstillinger i den vestlige idéhistorien. Disse danner grunnlag for metodevalg ut fra et forskningsmessig/evidensbasert perspektiv og for forståelse av vitenskapens betydning for generell fagkunnskap.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten må være tatt opp på studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive de viktigste hovedområdene innenfor vitenskapsfilosofien (metafysikk, epistemologi og etikk) og utvalgte vitenskapsteoretiske perspektiver
- redegjøre for det vitenskapsteoretiske grunnlaget for psykologi og atferdsanalyse som fag
- beskrive teorier om etikk
- redegjøre for de etiske retningslinjene og retningslinjene for profesjonell opptreden som beskrives av Behavior Analyst Certification Board (BACB)
- beskrive de sentrale prinsipper fra Helsinki-erklæringen og Regelverket for regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)
Ferdigheter
Studenten kan
- beskrive og reflektere over etiske problemstillinger som er aktuelle for psykologifaget
- beskrive og reflektere over verdikonflikter og etiske dilemmaer
Generell kompetanse
Studenten
- kan sammenligne og drøfte ulike etiske teorier
- kan reflektere over hvordan vitenskapsteoretiske posisjoner påvirker vitenskapelig arbeid inkludert valg av metode
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger og selvstudium. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og motta veiledning for videre lesning. I løpet av emnet skal studentene levere inn 4 besvarelser knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil studentenes læringsutbytter dokumenteres.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % deltakelse på obligatoriske undervisningsdager og seminarer
- Presentasjon av angitt fagstoff
- 4 individuelle, skriftlige besvarelser etter gitte kriterier, maksimalt 900 ord.
Vurderingsuttrykk
Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 4 timer
Sensorordning
Ingen hjelpemidler tillatt
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp mot PSYK1410, 15 studiepoeng.