EPN-V2

PSYK1210 Generell og historisk innføring i psykologi Emneplan

Engelsk emnenavn
General and Historical Introduction to Psychology
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en første innføring i sentrale psykologiske temaer og er en plattform for videre studier i psykologi. Emnet vil gi et grunnlag for å forstå psykologi som et bredt forskningsfelt som dekker mange områder, og også gi en oversikt over kliniske metoder i psykologi. Emnet gir orientering om viktige generelle temaer som psykologien er opptatt av å belyse og trekk ved deres historie.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for vitenskapelige metoder i psykologi
  • redegjøre for evolusjonær og biologisk basis for atferd
  • beskrive kognitive prosesser, intelligens og måling av intelligens
  • redegjøre for læring og atferdsanalyse
  • beskrive motivasjon, emosjoner, stress og helse
  • redegjøre for hukommelse, sansing og persepsjon
  • redegjøre for personlighet og individuelle forskjeller
  • redegjøre for psykiske forstyrelser/lidelser og klinisk psykologi
  • beskrive historisk utvikling og viktige bidragsytere

Ferdigheter

Studenten kan

  • innhente, kritisk vurdere og integrere sentrale temaer i psykologi, som angitt i «Kunnskap»

Generell kompetanse

Studenten kan

  • presentere fagstoff for, og utveksle synspunkter med, medstudenter
  • reflektere over psykologiens historie og psykologi som vitenskap i dag

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. l tillegg vil det bli holdt seminarer med vekt på presentasjon av psykologifaglige tekster. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår i undervisningsopplegget Interprofessional Interaction With Children and Youth (INTERACT), som går på tvers av profesjonsutdanningene ved OsloMet, og der målet er å øke kvaliteten i profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unge. Gjennom INTERACT får studentene tilgang til forskningsbasert kunnskap om barn og unges hverdag, samtidig som de får trening i å samhandle med studenter fra andre utdanninger. Slik legger INTERACT grunnlaget for bedre samordning av samfunnets tjenester rettet mot barn og unge og deres foresatte. INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» utgjør den første modulen i undervisningsrekken INTERACT

INTER1100 gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter.

Den handler om å få økt bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst.

Det enkelte studieprogrammet innarbeider modulen på en hensiktsmessig måte i sine program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1100 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter.

Studentenes arbeidsbelastning for INTER1100 inklusive selvstudier er ca. 40 timer (1,5 stp.).

Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført INTER1100 har studentene følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold

Ferdigheter

Studenten

  • kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv
  • kan diskutere og reflektere over sin egen, framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte.

Generell kompetanse

Studenten

  • har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn unge og familiene deres

Hjelpemidler ved eksamen

Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

Universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på læringsplattformen.

Studentene forventes å sette seg inn i ressursportalen for INTER1100 i forkant av de to seminardagene.

Gruppene blir tildelt en veileder som enten er vitenskapelig ansatte, masterstudenter fra aktuelle fagmiljøer ved universitetet, eller profesjonsutøvere fra praksisfeltet.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med PSYK1320, 5 studiepoeng med PSYK1200.