EPN-V2

PS9500 Safety of journalists Emneplan

Engelsk emnenavn
Safety of journalists
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Planen er utarbeidet ved OsloMet - storbyuniversitetet etter Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 20. mars 2009 og 15.desember 2011. Planen gir oversikt over det totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som kandidaten forventes å ha etter fullført utdanning.

    Studiet legger vekt på praktisk bruk av informasjonsteknologi og er spesielt rettet mot webutvikling, menneske maskin interaksjon, universell utforming av IT-systemer og generelt samspillet mellom mennesker og datateknologi. Studiet inneholder både datatekniske og samfunnsvitenskapelige emner, og kvalifiserer for en rekke datafaglige arbeidsoppgaver i privat og offentlig virksomhet som for eksempel brukerorientert web- og systemutvikling, konsulentvirksomhet, brukerstøtte og brukeropplæring og generelt oppgaver i grenselandet mellom mennesker og datasystemer.

    Anvendt datateknologi er et 3-årig heltidsstudium, og ferdige kandidater som har oppnådd 180 studiepoeng vil bli tildelt graden Bachelor i anvendt datateknologi.

    Studenter som har fullført bachelorgraden i anvendt datateknologi har mulighet til å fortsette på masternivå. OsloMet - storbyuniversitetet har f.eks. flere aktuelle spesialiseringer, som studenter med en bachelorgrad i anvendt datateknologi er kvalifisert til i masterprogrammet Applied Computer and Information Technology (ACIT).

    Fra og med kull 2019 innføres spesialiseringer under Anvendt Datateknologi som lar studentene velge et sett med emner som sammen med valg av passende tema for bacheloroppgave og ev. andre prosjekter danner en helhetlig spesialisering. Valget gjøres i løpet av 1. studieår.

    Følgende spesialiseringer vil være tilgjengelig (med forbehold om nok studenter til gjennomføring):

    • Menneske-maskin-interaksjon
    • Teknologi-innovasjon og entreprenørskap
    • Helse- og velferdsteknologi
    • Programmering

    Menneske-Maskin-Interaksjon/HCI

    Dette er en videreføring av det eksisterende Anvendt-programmet med en styrket fokus på front-end utvikling, menneske-maskin-interaksjon, tilgjengelighet og universell utforming.

    Innovasjon og entreprenørskap

    Denne spesialiseringen skal gi studentene et motiverende og realistisk bilde av hva det innebærer å starte sin egen teknologibedrift. Programmet inneholder både de teknologiske og de administrative/økonomiske aspekter ved prosessen fra ide til oppstartbedriftens første produktlansering.

    Helse- og velferdsteknologi

    Det er et stadig økende behov for kandidater med kompetanse i helse- og velferdsteknologi, e-helse og tilrettelegging for en aldrende befolkning. Denne spesialiseringen legger vi til rette for samarbeid med fakultet for helsevitenskap i de spesialiserende prosjektemnene for å sikre faglig relevans.

    Programmering

    Denne spesialiseringen er beregnet på studenter som ønsker det bruker-orienterte fokus som Anvendt Datateknologi tilbyr, men med et styrket fokus på praktisk programmering. Det kan også være et alternativ for studenter som ønsker å lære programmering men som ikke oppfyller matematikk-kravene på bachelorprogrammene Data-ingeniør eller Informasjonsteknologi.

  • Læringsutbytte

    Målgruppen er først og fremst de som ønsker å få en solid, bred og praktisk rettet utdanning i brukeraspektene ved informasjonsteknologi og som ønsker ha databehandling og informasjonsteknologi som arbeidsområde.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    The course consists of lectures, discussions, presentation of candidates’ own research, and commenting on others' work.

    Teaching is organised as a combination of lectures, discussions and presentations by the candidates in which selected classic texts (books and/or articles), literature reviews and meta- analyses are discussed, and topical research presented. The seminar form supports the candidates’ practical training in presenting their own research and commenting on others’. An Online International Learning approach will be used to create equitable team-taught learning environments emphasizing collaborative candidate learning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Generell studiekompetanse/realkompetanse. Viser til forskrift om opptak til høyere utdanning:

    https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2007-01-31-173

  • Vurdering og eksamen

    Confirmed participation in the course and accepted final essay gives 5 ECTS credits. A final essay of between 7-10 pages (Arial /Calibri font size 12, spacing 1,5) shall be submitted within 2 months of course conclusion. The quality should give a clear indication that the essay can be developed into a publishable article The students are encouraged to work in cross-country teams and publish joint essays, for instance based on small research conducted jointly. If two students work together the length of the final essay will be approx. 14-18 pages.

    Assessment is pass/ fail. If an essay is considered not passed, the candidate may submit a revised essay once within a specified time.

    All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.

  • Vurderingsuttrykk

    En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad i anvendt datateknologi har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har bred kunnskap om brukeraspekter ved IT
    • har kunnskap om prinsipper for universell utforming av IT
    • har kjennskap til programmeringsteknikker, spesielt for presentasjonslaget
    • har innsikt og forståelse av egen rolle som teknolog og informasjonsteknologiens rolle i samfunnet
    • er i stand til å oppdatere sin kunnskap gjennom litteraturstudier, informasjonssøking, kontakt med fagmiljøer og brukergrupper og gjennom erfaring
    • kjenner til relevante nye idéer, teknikker, metoder og prinsipper i fagfeltet fremkommet i nasjonal og internasjonal utvikling og forskning

    Ferdigheter

    Kandidaten:

    • kan planlegge, utvikle, teste og evaluere IT-systemer
    • kan programmere i Java
    • kan bruke utvalgte programmeringsverktøy og utviklingsmiljøer
    • kan kommunisere med og presentere løsninger for kunder
    • kan gjennomføre programvare-, system- og brukertester
    • kan følge gjeldende standarder og utvikle løsninger i henhold til disse
    • behersker nødvendige metoder, verktøy og teknikker for å kunne arbeide systematisk og innovativt
    • kan identifisere, analysere, planlegge og gjennomføre informasjonsteknologiske oppgaver og prosjekter av ulik type både alene og i en gruppe
    • kan anvende nye idéer og ny kunnskap fra utvikling og forskning til å løse teoretiske, tekniske og praktiske oppgaver innen informasjonsteknologi
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

    Generell kompetanse

    Kandidaten:

    • har innsikt i samvirket mellom mennesker, teknologi og virksomheter
    • kjenner til de virkninger bruk av IT-systemer har for en virksomhet og for den enkeltes arbeidsmiljø
    • kan formidle og vurdere ulike brukergruppers behov for og krav til teknologi, og kan ta beslutninger om valg av løsninger tilpasset ulike behov
    • kan bidra til at brukere med funksjonshemminger kan bruke IT-tjenester uten spesielle tilpasninger i den utstrekning det er mulig
    • kan kommunisere med og formidle kunnskap om informasjonsteknologi og dets anvendelser, betydning og konsekvenser til aktuelle grupper
    • har innsikt i og forståelse for de konsekvensene informasjonsteknologi kan ha for en organisasjon, for samfunnet og for den enkeltes arbeidsmiljø
    • har informasjonskompetanse; vet hvorfor man skal søke etter kvalitetssikrede kunnskapskilder, hvorfor man skal henvise til kilder og kjenner til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • Sensorordning

    Studiet består av enkeltemner på 10 studiepoeng og en avsluttende bacheloroppgave på 20 studiepoeng - til sammen 180 studiepoeng.

    Det fremgår av emneplanene om et emne bygger faglig på et eller flere andre emner.

    Studiet består av maksimalt 50 % tekniske emner (T) og resten av samfunnsvitenskapelige emner (S). Valgemner kan være tekniske emner.

    Valgemner

    Valgemner kan være emner spesielt laget for dette formålet eller obligatoriske emner i bachelorstudiene i informasjonsteknologi og ingeniørfag - data, som kan tas hvis det er ledig kapasitet. Igangsetting av spesielle valgemner krever et tilstrekkelig antall interesserte studenter og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter. Fakultetet kan ikke garantere for at alle valgemner og kombinasjoner fra andre studier er mulig da emner kan ha samme undervisningstid og eksamensdag.

    Valgemner igangsettes kun ved tilstrekkelig antall studenter.

    Studenter som har enten stryk (F) eller gyldig fravær (legeattest) fra tidligere ordinær eksamen i et valgemne, og som vil ta igjen emnet som en del av sin bachelorgrad neste år, er sikret plass (forutsatt at emnet arrangeres). Disse må ta kontakt med studieadministrasjonen før semester-registreringen åpnes for å være sikret plass.

    Oversikten nedenfor viser aktuelle valgemner, med forbehold.

    Valgemner for studieåret 2024-2025

    3. semester

    DAVE3600 Apputvikling (T)

    DAVE3710 Akademisk engelsk (S) (*)

    ITPE3200 Webapplikasjoner (T)

    DATS2300 Algoritmer og datastrukturer (T)

    DAPE1300 Diskret matematikk (T)

    DAVE3625 Introduksjon til kunstig intelligens (T)

    TEK2850 Innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller(S)

    2-6. semester

    DATA3710 Praktisk IT prosjekt

    DATA3720 Samfunnskontaktprosjekt

    DATA3730 Introduksjon til IT-forskning

    DATA3740 IT-innovasjons- og entreprenørskapsprosjekt

    DATA3750 Anvendt Kunstig Intelligens og Data Science Prosjekt

    DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt

    DATA3770 Helseteknologi-prosjekt

    DATA3780 Anvendt blockchain-teknologiprosjekt

    DATA3790 Personvern- og identitetsprosjektet

    4. semester

    DATA1700 Webprogrammering (T)

    DATA2500 Operativsystemer (T)

    5. semester

    DAPE1300 Diskret matematikk (T)

    DATS2300 Algoritmer og datastrukturer (T)

    ITPE3200 Webapplikasjoner (T)

    DAVE3600 Apputvikling (T)

    TEK2850 Innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller(S)

    DAVE3710 Akademisk engelsk (S) (*)

    DAVE3625 Introduksjon til kunstig intelligens

    TKDF1000 Tverrfaglig prosjektarbeid (tilbys ikke studieåret 2022/23)

    DATA3800 Introduction to Data Science with Scripting(T)

    6. semester

    DATA2500 Operativsystemer

    DAVE3606 Ressurseffektive programmer

    DAVE3610 Nettverks- og systemadministrasjon (T)

    DAVE3615 Programvarearkitektur og rammeverk (T)

    DATA2410 Datanettverk og skytjenester

    (*) Felles valgemne for teknologiutdanningene.