EPN-V2

PS9100 Fundamental Concepts and Discourses in Business Administration, Innovation and Governance Emneplan

Engelsk emnenavn
Fundamental Concepts and Discourses in Business Administration, Innovation and Governance
Studieprogram
Ph.d.-program i bibliotek og informasjonsvitenskap
Ph.d.-program i samfunnsvitenskap
Ph.d.-program i sosialt arbeid og sosialpolitikk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course is mandatory for all doctoral candidates at Oslo Business School. It is recommended that candidates complete this course early in the programme.

The course takes a conceptual and history of ideas approach to business administration, innovation and governance as fields of research and teaching. The course aims to introduce the foundations of the theories of social science and economics underpinning current research on business administration, innovation and governance, with emphasis on providing students with insight and overview of the diversity as well as the common ground. The course consists of three main thematic components:

  • Important methodological challenges to the study of business, innovation and governance.
  • Key theoretical approaches spanning several fields of research.
  • Exemplary classical and cutting-edge contributions to each field.

Læringsutbytte

Opptak til studiet.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for og bidra i metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger
  • kan bruke metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis og medvirke til utvikling av tjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • kan anvende og formidle fagkunnskap, relevant bruk av pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader faglig forsvarlig utøvelse av spesialsykepleie

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Forelesninger, veiledning og selvstudier.

Vurdering og eksamen

Obligatorisk aktivitet som må være godkjent før masteroppgaven påbegynnes:

Oppdatert prosjektbeskrivelse til masteroppgaven. Masteroppgaven kan utføres individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Prosjektbeskrivelsen utarbeides i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave. Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.

Det gis 2 timer veiledning pr. prosjektbeskrivelse

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 2 dager. Omfang: 1500 ord (+/- 20 %).

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Bestått-ikke bestått.

Opptakskrav

5 studiepoeng overlapp med MASY4050.

Emneansvarlig

Alle besvarelser vurderes av én sensor.Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.